|
|
Het is nu 05 maart 2026, 14:56
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|
scherven zeggen niet alles!!!!!
| Auteur |
Bericht |
|
indian
Geregistreerd: 11 sep 2008, 20:53 Berichten: 558 Woonplaats: Hardenberg
|
 scherven zeggen niet alles!!!!!
Dag manne. Zondag weer de betuwe in geweest met nico op zoek naar onze eerste romeinse munt.HELAAS. Mooie akkers geregeld. Sommigen vol scherven tot kogelpot toe, romeins aardewerk herkennen we nog niet helemaal. De vondsten zijn echter heeeel summier en zijn niet oud. ik snap er geen fluit van. Is het soms zo dat romeins vinden , ook op de a-locaties een kwestie van geluk is, of lopen we gewoon op de verkeerde akkers te bagggeren???? BTW: respect voor die gasten die altijd in die vette klei lopen te zoeken zeg, tjeee mun rug.......ugh. 
_________________ desiderum constans cavo thesarus grandis et infinitus humus transissulanos
|
| 14 dec 2009, 10:29 |
|
 |
|
mart hoffmann
|
 Re: scherven zeggen niet alles!!!!!
indian schreef: Sommigen vol scherven tot kogelpot toe, romeins aardewerk herkennen we nog niet helemaal. De vondsten zijn echter heeeel summier en zijn niet oud. ik snap er geen fluit van. Hoi indian, wat weet je zelf van de locatie? Is de grond ooit opgehoogd met grond van elders, is het orgineel?. Er kunnen veel factoren meespelen of je een toplocatie te pakken hebt of niet. Gezien de scherven lijkt het mij een goede locatie.Bij de scherven van kogelpotten mag je bv wel kleine (profiel)gespjes of kopjes verwachten. Ik zou het heel zuiver afzoeken. groeten, Mart
|
| 14 dec 2009, 11:18 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Indian,.. ik kan mij jou reactie goed voorstellen,..ik ben er verleden zaterdag ook geweest Met Bubba en Joppie,..Bubbels vind 4x Romeins en de rest had niets zo zie je maar weer je moet er ook bovenop lopen,. dus heb geduld grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 14 dec 2009, 11:26 |
|
 |
|
ernie
|
het is ook vaak zo dat een romeinse akker een hotspot heeft, dit is meestal het gedeelte met veel ijzer in de grond. als je daar 10 meter vandaan loopt heb je al de kans niets meer te vinden. succes gr ernie
|
| 14 dec 2009, 11:39 |
|
 |
|
zandhaas
|
mijn ervaring is dat het een kwestie van geluk is. het lukt volgens mij niemand om gericht "even" wat romeins omhoog te halen, "vanmiddag ga ik even wat romeins vinden" (los van de plekken natuurlijk waar gewoon zeker romeins ligt en regelmatig gevonden wordt). het moet maar net niet te diep liggen en onder je schotel komen.
|
| 14 dec 2009, 13:08 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Ik herken het volledig! Maar dan met laat middeleeuwse scherven! En zelfs scherven van 1600-1700 Gisteren een kleine akker gevonden. En plots was daar +-2m² waar veel laat middeleeuwse scherven lagen (pingsdorf) Maar nada noppes nix, en heb dit al vrij vaak gehad... Heel het veld afgezeocht en buiten een paar laat19e eeuwse vondsten nix :( Enja tot mijn knieen zat ik ook in de modder 
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 14 dec 2009, 13:10 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja gebeurd wel meer vol met scherven en niks vinden en dat anderen is als je goed kan zoeken moet je ook geluk hebben en dat heb ik vaak 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 dec 2009, 13:19 |
|
 |
|
bikernico
|
Hoi Mannen Nee helaas die romeinse munt heb ik noch steeds niet, zou niet weten waar ze liggen Wel weer genoten, vette ganzen in de uiterwaarden, dikke hazen die zich rot schrikken omdat er zo'n vent met een detector aankomt. Lekker zoeken met een maat Als ik dan lees dat Ernie met zijn maatjes weer 60 van die rakkers naar boven heeft gehaald Ach denk denk ik m,aar, de begeerte is mooie dan de heb Groeten uit apeldoorn Nico
|
| 14 dec 2009, 13:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
bikernico schreef: Hoi Mannen Nee helaas die romeinse munt heb ik noch steeds niet, zou niet weten waar ze liggen  IN DE GROND Wel weer genoten, vette ganzen in de uiterwaarden, dikke hazen die zich rot schrikken omdat er zo'n vent met een detector aankomt. Lekker zoeken met een maat Als ik dan lees dat Ernie met zijn maatjes weer 60 van die rakkers naar boven heeft gehaald Ach denk denk ik m,aar, de begeerte is mooie dan de heb  ja dat JA DAT KLOPT Groeten uit apeldoorn Nico 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 dec 2009, 18:49 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Indian, Tja, die goede tijden zijn voorbij!!!!! Ik ga hier al niet meer op Romeins zoeken. Ook hier zijn er enkele akkers te vinden met veel scherven, maar geen munten meer!!!! Op = Op!!!!!! Maar: De kans is er altijd!!!! Ik wens jou heel veel succes op de volgende zoektocht!!!! Vele groeten, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 14 dec 2009, 23:17 |
|
 |
|
indian
Geregistreerd: 11 sep 2008, 20:53 Berichten: 558 Woonplaats: Hardenberg
|
Bedankt manne,
voor jullie leuke, herkennende en opbeurende reacties , soms heb je even een dipje als je nix vindt, maar wees gerust, ik blijf doorgaan net zolang totdat die romein me aanstaard vanaf zijn muntje.in mijn hand. grt indian...ugh
_________________ desiderum constans cavo thesarus grandis et infinitus humus transissulanos
|
| 15 dec 2009, 00:04 |
|
 |
|
lua
Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:58 Berichten: 1957 Woonplaats: LUALAND
|
Hey Jongens, Staar jullie niet blind op de vondsten die een andere zoeker doet, maar vraag je af waarom die dergelijke vondsten doet. Ikzelf zoek bewust naar, en vind zeer regematig, Romeins, en waarom... omdat ik echt naar Romeins zoek. En ja Zandhaas, ik sta 's morgens op en zeg nu ga ik Romeins zoeken en vinden. Uiteraard niet door zomaar lukraak op een akker te stappen of naar scherfjes te kijken. Neen ik heb het geluk dat ik in een buurt woon waar die mannen enkele eeuwen hebben vertoefd, Ik vindt elke week wel iets van romeinse oorsprong maar vooral, en dit echt belangrijk, ik vindt dit alleen maar omdat ik wekelijks uren en uren in boeken zit te neuzen, in antiquariaten lig te kuieren, op internet kaarten, mappen en google earh zit te onderzoeken. Alleen zo krijg je een beeld van waar de grootste slaagkans voor dergelijke vondsten is. Groeten, LUA 
|
| 15 dec 2009, 00:25 |
|
 |
|
zandhaas
|
lua schreef: En ja Zandhaas, ik sta 's morgens op en zeg nu ga ik Romeins zoeken en vinden. Uiteraard niet door zomaar lukraak op een akker te stappen of naar scherfjes te kijken. Neen ik heb het geluk dat ik in een buurt woon waar die mannen enkele eeuwen hebben vertoefd, zandhaas schreef: het lukt volgens mij niemand om gericht "even" wat romeins omhoog te halen, "vanmiddag ga ik even wat romeins vinden" (los van de plekken natuurlijk waar gewoon zeker romeins ligt en regelmatig gevonden wordt). dat bedoelde ik lua  , als ze er gewoond hebben kun je er redelijk op rekenen (met het nodige speurwerk, en toch ook wat geluk denk ik) in de gebieden waar ze niet woonden maar af en toe vertoefden speelt geluk een belangrijk stuk mee. dan moet er toevallig maar net 1  van zijn paard gefl***rd zijn en zijn portemonee open geschoten........
|
| 15 dec 2009, 17:26 |
|
 |
|
dagobert
|
indian schreef: Dag manne. Zondag weer de betuwe in geweest met nico op zoek naar onze eerste romeinse munt.HELAAS. Mooie akkers geregeld. Sommigen vol scherven tot kogelpot toe, romeins aardewerk herkennen we nog niet helemaal. De vondsten zijn echter heeeel summier en zijn niet oud. ik snap er geen fluit van. Is het soms zo dat romeins vinden , ook op de a-locaties een kwestie van geluk is, of lopen we gewoon op de verkeerde akkers te bagggeren???? BTW: respect voor die gasten die altijd in die vette klei lopen te zoeken zeg, tjeee mun rug.......ugh.  Scherven zeggen wel alles!!! Je moet niet vergeten dat er op deze plekken al 20 tot 30 jaar gezocht word. En tegenwoordig is het kruimels rapen. Het meeste spul is al uit de grond gepiept. Of er was al iemand voor je geweest? Romeins en middeleeuws is het meest gewilde stukje metaal wat de hobbyist van tegenwoordig wil vinden. Je bent dus niet de enige die dit wil. Het is de kunst om een nog niet bezocht plekje te vinden(na de oogst dan he). Hier maak je kans. Maar ook dan kom je vaak thuis met een fragment van een fibel. Je moet de buit over een maand bekijken. Hoop dat je wat wijzer bent geworden? Dagobert
|
| 15 dec 2009, 22:24 |
|
 |
|
bikernico
|
Thanks mannen Ik sleep Indian overal mee naar toe,super om met mijn maat te zoeken. Maak heb helemaal gek met wilde dromen over romeinse munten zo dik als peperemunten Denk wel dat de scherven belangrijk zijn .. maar weet ook dat het geen garantie is. Andersom komt ook voor , die mooie munt in Indians Avatar komt van een akker zonder scherven We blijven gaan, niet gezocht is niet gevonden Ik zal zo als LUA het al aangeeft nog meer in de boeken moeten kijken Groeten en we hopen na de kerst de eerste romeinse munten te kunnen plaatsen Nico
|
| 15 dec 2009, 22:41 |
|
 |
|
dagobert
|
bikernico schreef: Thanks mannen Ik sleep Indian overal mee naar toe,super om met mijn maat te zoeken. Maak heb helemaal gek met wilde dromen over romeinse munten zo dik als peperemunten Denk wel dat de scherven belangrijk zijn .. maar weet ook dat het geen garantie is. Andersom komt ook voor , die mooie munt in Indians Avatar komt van een akker zonder scherven We blijven gaan, niet gezocht is niet gevonden Ik zal zo als LUA het al aangeeft nog meer in de boeken moeten kijken Groeten en we hopen na de kerst de eerste romeinse munten te kunnen plaatsen Nico Dan zal ik maar is in de buurt kijken waar die munt is gevonden. Wie weet kom je de hotspot ervan tegen?? Buiten de hotspots worden ook nog wel eens vondsten gedaan. Tegenwoordig zoeken veel zoekers buiten de hotspots,omdat de hotspot te leeg is(dit is een tip!!!) Dagobert
|
| 15 dec 2009, 23:07 |
|
 |
|
zandhaas
|
bikernico schreef: Andersom komt ook voor , die mooie munt in Indians Avatar komt van een akker zonder scherven erg herkenbaar 
|
| 15 dec 2009, 23:09 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|