|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:43
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
cees1955
|
 Divers
Aangezien het de rest van de week ie wie waai wegweer wordt hier zijn we vanmorgen nog even geweest. Mooie kleding haak verdeler en een hele pijpenwroeter. En een mooi gewicht voor d verzameling 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 okt 2021, 15:56 |
|
 |
|
Hans1971
|
 Re: Divers
Pijpenwroeter? 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 18 okt 2021, 16:11 |
|
 |
|
cees1955
|
Hans1971 schreef: Pijpenwroeter?  Ja Hans dat is een pijpenwroeter of reutelaar en geen muurhaak gr, Cees 
|
| 18 okt 2021, 16:18 |
|
 |
|
Hans1971
|
Ik kan de foto niet meer vinden, maar heb wel eens zo`n "pijpenwroeter" gezien in een kerkbank gehamerd. Om het knielkussen eraan te hangen. Heb het toen wel eens geplaatst hier
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 18 okt 2021, 16:45 |
|
 |
|
cees1955
|
Staan echt te boek als pijpenwroeter Hans, zelf bij PAN. Die kleintjes waren de eerste gezien de grootte (klein) van de pijpjes. Slag en treksporen ontbreken. Zelfs die onderste twee zijn pijpenwroeters waarvan sommige denken dat het een heveltje voor een meubelstuk is Gr, Cees 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 okt 2021, 16:57 |
|
 |
|
snoekbaars
|
Mooie bandelier hoor cees, leuke vondsten weer. Gr, Snoekbaars
|
| 18 okt 2021, 17:54 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1591 Woonplaats: Zuid Beveland
|
Dit blijft toch echt een discussie, wat die - wat mij betreft- muur- of wandnagels precies zijn,.. Ik denk nog steeds niet dat dit pijpenwroeters zijn, maar inderdaad sier- of ophangspijkers... Voornamelijk 18e eeuws denk ik ook nog steeds, heb er zelf ook veel van gevonden, zie ook bijgevoegde foto, heb er nog meer van maar dit is een deel van wat ik gevonden heb, de grootste ervan meet zo'n 8 cm, de kleinere onder 3 tot 5 cm ... Lijkt dus meer richting gebruik in hout o.i.d. te gaan, toch? Zelfs de experts in de boeken kunnen het wel eens mis hebben, toch? Zijn er nog meer meningen van medeleden hierover wellicht? Grt Roger
|
| 19 okt 2021, 18:37 |
|
 |
|
Hans1971
|
Heb er zoveel van gevonden, kan gewoon geen pijpenwroeter zijn. Vind ze bijna elke zoeksessie op akkers wel.
Zullen vast wel eens als wroeter gebruikt zijn, maar mijn inziens zijn het gewoon spijkers om wat op te hangen in het huishouden
|
| 19 okt 2021, 18:53 |
|
 |
|
kwenie
|
er wordt ook gezegd dat ze voor de klokkasten waren zgn kastpen
|
| 19 okt 2021, 19:48 |
|
 |
|
Roozjee
|
Wellicht, maar hoe verklaar je dan de diversiteit in afmetingen? Ik moet er nog wel bij zeggen dat het natuurlijk heel aannemelijk is dat ze óók als pijpenwroeters zijn gebruikt, want dat was natuurlijk een makkelijke en goedkopere optie dan de echte pijpenreutelaars, als ze tenslotte toch al beschikbaar waren als ophangnagels, Grt Roger
|
| 19 okt 2021, 19:59 |
|
 |
|
Aluhoedje
Geregistreerd: 17 jan 2018, 12:49 Berichten: 699 Woonplaats: Hilversum
|
Mooie stortvondsten.
_________________ Zoekt nu met de XP Deus II
|
| 21 okt 2021, 17:59 |
|
 |
|
woesel
|
Roozjee schreef: Dit blijft toch echt een discussie, wat die - wat mij betreft- muur- of wandnagels precies zijn,.. Ik denk nog steeds niet dat dit pijpenwroeters zijn, maar inderdaad sier- of ophangspijkers... Voornamelijk 18e eeuws denk ik ook nog steeds, heb er zelf ook veel van gevonden, zie ook bijgevoegde foto, heb er nog meer van maar dit is een deel van wat ik gevonden heb, de grootste ervan meet zo'n 8 cm, de kleinere onder 3 tot 5 cm ... Lijkt dus meer richting gebruik in hout o.i.d. te gaan, toch? Zelfs de experts in de boeken kunnen het wel eens mis hebben, toch? Zijn er nog meer meningen van medeleden hierover wellicht? Grt Roger Eens en ondanks dat PAN ze beschrijft als pijpenwroeter wil het nog niet zeggen dat ze het bij het rechte eind hebben. Ook zij zitten er wel eens naast, het zijn ook mensen net als jij en ik. Ik heb meer dan genoeg van deze sierspijkers gevonden rond als wel met vierkante nagel . maar natuurlijk kan er een timmerman geweest zijn die zijn nagels in een tabaksdoos deed om zijn pijpen mee te krabben . En aangetroffen werd in een beerput en vanaf die dag aangenomen werd door de archeologie dat het om pijpenwroeters gaat.
|
| 21 okt 2021, 21:43 |
|
 |
|
cees1955
|
Roozjee schreef: Wellicht, maar hoe verklaar je dan de diversiteit in afmetingen? Ik moet er nog wel bij zeggen dat het natuurlijk heel aannemelijk is dat ze óók als pijpenwroeters zijn gebruikt, want dat was natuurlijk een makkelijke en goedkopere optie dan de echte pijpenreutelaars, als ze tenslotte toch al beschikbaar waren als ophangnagels, Grt Roger De diversiteit in afmetingen is makkelijk te verklaren Roozjee. gr, Cees 
|
| 22 okt 2021, 14:09 |
|
 |
|
Roozjee
|
Zie ook Woesel's reactie, Cees, er heeft niemand gelijk of ongelijk in deze prima open discussie, er zal zeker gebruik van gemaakt zijn als pijpenwroeter, en de leeftijd van die nagels zal of kan inderdaad ook nog wel variëren van 16e tot 18e eeuws denk ik zomaar ( want tussen je voorbeeld -pijpenkoppen zit ook nog wel een kleine 150 jaar  ) Enfin, we zullen er wellicht nooit 100% zeker of onzeker over zijn denk ik eigenlijk.. Grt Roozjee
|
| 22 okt 2021, 20:48 |
|
 |
|
Roozjee
|
Toch nog een extra foto en reactie op dit topic, grootste/langste uit mijn serie ervan is ruim 10 cm lang, de kleinste about 3 cm... wordt wel erg groot of juist erg klein voor een pijpenreutelaar, die ook nog s onveranderd in gebruik zou zijn geweest vanaf de eerste 16e eeuwse kleine pijpen tot en met de 19e eeuwse grote pijpenkoppen... Enfin, het zal, zoals ook Woesel al aangaf, stof tot discussie blijven Grt Roozjee
|
| 02 jul 2023, 18:56 |
|
 |
|
sindela
|
Als deze zijn gebruikt als spijker,en ze met een hamer in een houten plank of balk zijn geslagen,dan zou het relatief zachte messing waarvan ze gemaakt zijn,daarvan sporen moeten vertonen. M.a.w,is het bolle kopje nog mooi rond of heeft het een platte bovenkant... 
|
| 02 jul 2023, 22:53 |
|
 |
|
Roozjee
|
Goede vraag, meesten zijn redelijk gaaf aan de bovenzijde, maar vergeet niet dat men vroeger veelal houten hamers gebruikte, niet per definitie ijzeren.... Groet, Roozjee
|
| 03 jul 2023, 18:37 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 17 berichten ] |
|