|
Het is nu 11 jul 2025, 07:17
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
Nog even voor het donker 2 uurtjes het veld in
Auteur |
Bericht |
Dutchdetectorist
|
 Nog even voor het donker 2 uurtjes het veld in
Gisteren nog even voor het donker het veld in om te kijken of er nog iets te halen viel. De akker, op loopafstand van thuis, had ik al verschillende malen bezocht. Na nog geen 3 minuten viel, tijdens het graven naar een detectorsignaal, m'n oog op een vuurstenen spitsje, dat me daar open en bloot lag aan te kijken. Super leuk, omdat ik er altijd al een wilde vinden.
De rest van de tijd nog wat oorlogsmateriaal gevonden, granaat scherfjes, 2 musketballen (1 zwaar beschadigd), 3 geweerkogels en een .50 kogel (die vind ik altijd leuk) en 2 19e eeuwse centimes. Aardewerk was er genoeg te vinden, maar daar heb ik geen verstand van. Toch neem ik altijd een aantal stukje mee. Toen het al aardig donker begon te worden en ik aan de grens van de akker met een weg kwam, wilde ik eigenlijk ophouden met zoeken. Die laatste paar meters, bij het weggetje, ligt het vol met ondergeploegd blik. Toen knalde een laatste signaal in m'n oren (Deus2: TID 92) en ik wist met zekerheid dat het hier om een platgeslagen blik ging. Zo'n echt fout signaal dus. Tegen beter weten in toch gegraven en ja hoor, 2 aan elkaar gekoekte munten. Beetje water erop, met m'n spray flesje en daar kwam een zilveren munt tevoorschijn. Ik kon zien dat de andere munt ook van zilver was, maar met veel groene aanslag erop.
De volgende morgen bleken de 2 munten gemakkelijk los te komen van elkaar en ik kon zien dat er aan de onderste munt nog iets vastgekoekt had gezeten. Dus spoorslags terug naar die akker. En ja hoor, ik vond nog 2 muntjes, nu koperen exemplaren, met dezelfde kromming als die 2 zilveren. 1 zilveren munt kon ik zelf determineren, een Luikse 4 stuiver van Karel V / George d'Autriche (1544-1557). M'n eerste muntschatje en ook nog best oud.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
04 jul 2025, 16:29 |
|
 |
snoekbaars
|
 Re: Nog even voor het donker 2 uurtjes het veld in
Mooie vondsten, en war een prachtig pijlpuntje zeg! Gr, George
|
04 jul 2025, 18:04 |
|
 |
huntius
|
Leuk dat muntschatje Pijlpuntje is ook top Gr Jan.
|
06 jul 2025, 07:30 |
|
 |
de ed
ForumJoker
|
mooi man
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
10 jul 2025, 20:22 |