|
|
Het is nu 05 maart 2026, 14:55
|
een wel heel bijzonder muntje
| Auteur |
Bericht |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
 een wel heel bijzonder muntje
 Als kleine jongen ging ik met m'n ouders vaak op vakantie naar Oostenrijk. Meestal in Karinthie, waar de nodige kastelen staan. Ik vond dat prachtig en droomde toen al om iets ouds te mogen vinden bij een van die prachtige kastelen. Vooral kasteel Hochosterwitz maakte toen enorme indruk op me, dat weet ik nog wel. We maakten regelmatig wandelingen door de uitgestrekte bossen om o.a. bosbessen te plukken. Op een van die tochten vond ik totaal onverwacht een muntje op een bospad, en nog wel een zilvere ook en ook nog oud!!. Ik weet nog goed dat ik er apetrots op was en het muntje uren op m'n bed heb bekeken en voorzichtig heb schoongewreven. Bij m'n ouders thuis heeft het nog een poos in de vitrinekast gelegen, maar na een tijdje is het toch verhuisd. Soms kwam ik het nog tegen in een koperen bloempot, dat gebruikt werd als rommelbakje.... Op een gegeven moment ging ik zelf verhuizen en dacht allang niet meer aan het door mij gevonden "schatje". Totdat ik zo'n twee jaar geleden begon met het zoeken op akkers. Zo af en toe vroeg ik me af: "zouden m'n ouders het muntje nog hebben?" De kans was wel erg klein, want m'n moeder ruimt graag op en bij een van de grote schoonmaken...... Een kleine twee weken geleden ging ik weer eens bij m'n ouders langs. Belangstellend vragen ze me elke keer of ik nog wat gevonden heb. Deze keer was het helemaal speciaal, want ik kon m'n eerste gouden munt aan hun laten zien!!! Voor de aardigheid m'n hele map meegenomen, want ook de andere munten verdienen hun aandacht. Tijdens het bekijken van de munten denk ik weer aan het muntje van zo'n 35 jaar geleden. "Hebben jullie dat muntje toevallig nog?" Mijn ouders kijken me verbaasd aan, "Welk muntje???" Mijn vader loopt naar boven naar een van z'n vele rommelbakjes... Nadat ik er een aantal heb doorgespit.....zie ik opeens mijn ouwe trouwe vriend!!!! Ik herkende hem meteen. Superblij was ik toen ik hem weer in m'n handen had!!! Ik had geen potje bij me om hem in te doen en gewoon in de broekzak was ook geen optie. Dan maar gelijk in de map stoppen, voor dat eventjes moet dat wel kunnen..... Op weg naar huis kom ik heel toevallig een bevriende dierenverloskundige tegen, die ook altijd naar mijn vondsten vraagd. Hij had m'n "gouden rakker" ook nog niet gezien, dus ik stop om mijn toppertje, voor zijn woning, te laten bewonderen. Eenmaal thuis toch maar weer eens naar het oude muntje kijken, even poetsen en dan in een mapje doen.......Nergens meer te vinden!!!!!!! Auto onderste boven... niks. Vader en moeder bellen... niks. Met de metaaldetector voor het huis van de bevriende veeverloskundige...ook niks. Lekker dan!!! De vreugde was dus maar van korte duur. Maar ik baalde er natuurlijk wel enorm van. Hoe kon ik zo stom zijn en dan nog wel met dat voor mij zo bijzonder muntje?!?!?! Twee weken gaan voorbij. Geen levensteken meer van het muntje. Tot vanochtend vroeg. Ik kom na mijn nachtdienst thuis en zie tijdens het uitstappen een muntje naast de auto van m'n vrouw liggen. Oh een verrot duitje, denk ik nog, wat slordig. Maar al bukkend zie ik opeens dat het verrotte duitje veranderd in een heel bijzonder muntje. Hoe is het mogelijk!!!!!! Hij ligt gewoon twee weken vlak voor m'n huis zonder dat iemand hem gezien heeft!! Meteen krijgt hij een dikke zoen en beloof hem nooit meer te verliezen. Even een beetje verwennen en dan keurig netjes in een mapje.... Nee nog even niet. Je verdient het om op het forum te komen met een verhaal, want je bent een heel bijzonder muntje.......in ieder geval voor mij!!!! Willem vd Akker
Laatst bijgewerkt door willem vd akker op 17 mei 2009, 19:46, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 15 mei 2009, 20:53 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: een wel heel bijzonder muntje
waar is de anderen kand
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 15 mei 2009, 20:55 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Mooi verhaal Willem heb je een foto van de reverse, grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 15 mei 2009, 20:57 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Hoi Willem . Prachtig verhaal kerel maar goed dat ik geen kranten loop bij jou Hoop dat je hem nu een mooi en speciaal plekje hebt gegeven Gr Niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 15 mei 2009, 20:57 |
|
 |
|
Guusgeluk
Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:47 Berichten: 2631 Woonplaats: linschoten
|
Hoi Willem, heel mooi muntje en een heel leuk verhaal. Wie krijgt de kans om een muntje 2x te vinden, super. guus
_________________ zoek en gij zult vinden[
|
| 15 mei 2009, 20:58 |
|
 |
|
willem vd akker
|
de ed schreef: waar is de anderen kand is helaas heel sleets en er staan maar een paar letters op, maar de voorkant is wel helemaal gaaf 
|
| 15 mei 2009, 21:06 |
|
 |
|
willem vd akker
|
not schreef: Hoi Willem . Prachtig verhaal kerel maar goed dat ik geen kranten loop bij jou Hoop dat je hem nu een mooi en speciaal plekje hebt gegeven Gr Niels. Gelukkig heb ik geen krant, anders had ik nu dat muntje niet meer gehad. En natuurlijk Niels krijgt hij een heel speciaal plekje 
|
| 15 mei 2009, 21:11 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
willem vd akker schreef: de ed schreef: waar is de anderen kand is helaas heel sleets en er staan maar een paar letters op, maar de voorkant is wel helemaal gaaf  ja jammer wel een top verhaal net zo verhaal als 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 15 mei 2009, 21:17 |
|
 |
|
gert1111
|
He makker,
Wat een prachtig verhaal, en ook nog een mooi muntje, gefeliciteerd.
Gert
|
| 15 mei 2009, 21:25 |
|
 |
|
willem vd akker
|
Nog even wat extra info voor een mogelijke determinatie. Muntje heeft een diameter van 2cm. en weegt denk ik niet meer dan 2 gram. Tekst op voorkant: 1693 GER.HVN.BO (AW) HEMI AE. RE Op achterkant nog te lezen: IMPER.S.A. EOPOLD  Willem vd Akker
|
| 15 mei 2009, 22:48 |
|
 |
|
dagobert
|
Erg leuk. Een muntje met zo,n verhaal. Zo heb ik ook mijn verhalen. Maar dat zal ik jullie allemaal maar besparen.
Dagobert
|
| 15 mei 2009, 22:59 |
|
 |
|
johoo
|
mooi verhaal  nu nog een dtm heb je geen betere foto's 
|
| 15 mei 2009, 23:30 |
|
 |
|
speerpunt
|
Een mooi geschreven verhaal Willem, leuk om te lezen Groetjes Rob 
|
| 16 mei 2009, 08:34 |
|
 |
|
willem vd akker
|
johoo schreef: mooi verhaal  nu nog een dtm heb je geen betere foto's  wordt voor gezorgd. Gistermiddag was het al te donker om een mooi plaatje te maken... Komt er zeker nog aan, maar eerst nog even gaan zoeken vandaag  Willem vd Akker P.S. Jongens bedankt voor de leuke reacties!!!!!!
Laatst bijgewerkt door willem vd akker op 17 mei 2009, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 16 mei 2009, 08:37 |
|
 |
|
Defixio
|
Tisjegeluksmuntje...
|
| 16 mei 2009, 10:03 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hoi Willem, Leuk verhaal!!!!! En gelukkig toch met een Happy End. Je hebt deze munt nu 3 maal gevonden!!! Van harte gefeliciteerd met deze mooie munt en vele groeten, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 16 mei 2009, 10:32 |
|
 |
|
willem vd akker
|
kom nog niet veel verder dan een Taler van Leopold I......  Willem vd Akker
|
| 17 mei 2009, 20:07 |
|
 |
|
willem vd akker
|
Even omhoog voor Nappie.  Willem vd Akker
|
| 18 mei 2009, 17:38 |
|
 |
|
johoo
|
of een kreuzer van leopold I maar die zijn het ook niet dacht toen ook dat ik hem vond maar die klimmende leeuw klopt niet en je moet betere foto's plaatsen 
|
| 18 mei 2009, 18:17 |
|
 |
|
Napoleon
|
willem vd akker schreef: Even omhoog voor Nappie.  Willem vd Akker Hi Willem, ik heb met plezier je verhaal gelezen en het stukje over het "rommelbakje" komt mij bekend voor groet Nappie ps. ik ga toch maar weer eens in mijn rommelbakje kijken
|
| 18 mei 2009, 19:37 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
mooi verhaal Willem je hebt hem eigenlijk 3x gevonden dit moet wel een geluksmuntje zijn ,dus verlies hem niet nog een keer is hij al gedetermineerd gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 18 mei 2009, 21:03 |
|
 |
|
johoo
|
nee bubba geen dtm nog
|
| 18 mei 2009, 21:41 |
|
 |
|
bubba
|
johoo schreef: nee bubba geen dtm nog o.k dan nou willem , effe een foto (voor/achter) maten en gewicht dan kan hij eindelijk na 35 jaar gedetermineerd worden gr bubba 
|
| 18 mei 2009, 21:43 |
|
 |
|
hannibal
|
 Gisteravond samen met de Ed en Willem vd Akker naar een lezing over de opgravingen van de Zanderij,Katwijk, geweest.Werd verzorgt door Henk van de Velde,op aanvraag van de A.W.N. Rijnmond.Wij hebben hier een beetje piepassistentie verleend.Toen we bij Willem thuis kwamen heb ik nog even goed om me heen gekeken of er niet meer muntjes of andere artefacten op Willem zijn parkeer plek lagen .Helaas. Leuk verhaal Wllempie.Het brengt zo.n klein muntje tot leven.Op de terugreis naar mijn huis vertelde Ed dat hij voortaan ook van die smeuige annecdotes gaat vermelden bij zijn vondstplaatsingen.Geeft het forum nog meer kleur.  gr Hannibal 
_________________ gr Hannibal
|
| 19 mei 2009, 18:37 |
|
 |
|
bubba
|
ha HAN leuk dat jullie bij die lezing waren dat was een mooie opgraving in katwijk Henk kan het goed vertellen he gr bubba 
|
| 19 mei 2009, 19:22 |
|
|