|
|
Het is nu 04 maart 2026, 01:46
|
vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ 6e/7e eeuwse . J.A.W Nicolay
| Auteur |
Bericht |
|
Vonhuppelrath
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ Gouden Viking ring uit de 9e/10 e eeuw
Vette vondst............
Gefeliciteerd!
Gr.
Friso
|
| 27 dec 2017, 14:39 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ Gouden Viking ring uit de 9e/10 e eeuw
de decoratie is toch anders (zie ik nu ) , dus wellicht is de datering ook anders details he de driehoeken van de Vikingen zijn meestal met bolletjes er in , en deze ring heeft driehoeken met kleine vlakjes(wafel) kan zomaar dat J.Nicolay goed zit gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 27 dec 2017, 15:07 |
|
 |
|
klei digger
|
Bedankt voor je reaktie Bubba, Precies die wafeltjes, dat is ook waar Johan hem vroeger om dateerde. Er is nog een ring bekend met dezelfde wafeltjes. Grafvondst uit 6de-7de eeuw (toevallig ook uit dezelfde gemeente) Ook is er bij wieuwerd een schatvondst gedaan met 2 ringen en diverse munthangers etc. Die is van omtrend 630 n.chr Dezelfde wafelversiering ongeveer weer. Johan benoemde het wafelpatroon een typisch fries iets en wil ze waarschijnlijk onderling op overeenkomsten onderzoeken dus hij zal tussen 6de eeuws tot rond de 10de eeuw te dateren zijn 
|
| 27 dec 2017, 17:54 |
|
 |
|
woesel
|
bubba schreef: woesel schreef: bubba schreef: Nelleke werkt niet meer in het Fries museum denkt dat Woesel goed zit met zijn datering typische Viking-versiering groet Bubba  Dat wist ik niet Bubba. vreemd dat ze nog wel terug reageerd vanaf dat adres Grt Wessel ze is net weg , naar het buitenland,,,, heeft daar een nieuwe baan gr bub  En heeft ze haar onderzoek afgemaakt betreffende viking gerelateerde objecten? weet je dat zo?
|
| 27 dec 2017, 18:14 |
|
 |
|
de munte
|
klei digger schreef: Bedankt voor je reaktie Bubba, Precies die wafeltjes, dat is ook waar Johan hem vroeger om dateerde. Er is nog een ring bekend met dezelfde wafeltjes. Grafvondst uit 6de-7de eeuw (toevallig ook uit dezelfde gemeente) Ook is er bij wieuwerd een schatvondst gedaan met 2 ringen en diverse munthangers etc. Die is van omtrend 630 n.chr Dezelfde wafelversiering ongeveer weer. Johan benoemde het wafelpatroon een typisch fries iets en wil ze waarschijnlijk onderling op overeenkomsten onderzoeken dus hij zal tussen 6de eeuws tot rond de 10de eeuw te dateren zijn  Ik ben zelf geen kenner, maar als ik dit zo lees dan zou je hem dus kunnen dateren 6e- 7e eeuw. Denk wanneer er een grafvondst uit die tijd bekend is met dezelfde wafeltjes dat je daar vanuit kan gaan 6e eeuw tot 10e eeuw vind ik zelf nog al een lange dtm periode In die 4 eeuwen is er toch wel het 1 en andere veranderd en gebeurd dacht ik ( oa overgang van mero tijd naar karo tijd )
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 27 dec 2017, 18:46 |
|
 |
|
timmes
|
Prachtig oud goud weer gered uit de bodem.
|
| 28 dec 2017, 00:21 |
|
 |
|
woesel
|
de munte schreef: klei digger schreef: Bedankt voor je reaktie Bubba, Precies die wafeltjes, dat is ook waar Johan hem vroeger om dateerde. Er is nog een ring bekend met dezelfde wafeltjes. Grafvondst uit 6de-7de eeuw (toevallig ook uit dezelfde gemeente) Ook is er bij wieuwerd een schatvondst gedaan met 2 ringen en diverse munthangers etc. Die is van omtrend 630 n.chr Dezelfde wafelversiering ongeveer weer. Johan benoemde het wafelpatroon een typisch fries iets en wil ze waarschijnlijk onderling op overeenkomsten onderzoeken dus hij zal tussen 6de eeuws tot rond de 10de eeuw te dateren zijn  Ik ben zelf geen kenner, maar als ik dit zo lees dan zou je hem dus kunnen dateren 6e- 7e eeuw. Denk wanneer er een grafvondst uit die tijd bekend is met dezelfde wafeltjes dat je daar vanuit kan gaan 6e eeuw tot 10e eeuw vind ik zelf nog al een lange dtm periode In die 4 eeuwen is er toch wel het 1 en andere veranderd en gebeurd dacht ik ( oa overgang van mero tijd naar karo tijd ) Het probleem zit hem daar in dat in beide periodes de typerende stempelversiering voorkomt. Hoewel er op gewezen word dat bij de ringen uit de 9e /10e eeuw minder stempels als wel ringen of triangels voorkomen ,is maar deels waar. wat ik persoonlijk doorslaggevend vind is de conische vorm. maar goed dat is een interpretatie van mijn kant. Ringen zijn een zeer lastig onderwerp en sluit vroeger niet uit. Waar ik ook mee zit is dat ik geen merovingische gouden ringen ken met dit type versiering. Wel bij riemtongen zeefjes en weet ik veel wat. Maar zeker niet bij gouden ringen uit de Frankische periode. grt
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 dec 2017, 00:34 |
|
 |
|
klei digger
|
ja klopt Woesel,
Maar al die vondsten van de vikingen zijn een driehoek met 3 bolletjes. Wafelpatroon heb ik nog niet kunnen ontdekken
dit is de gedateerde goudschat van wieuwerd, met ook 2 conische ringen waarvan 1 ook bestempeld
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 dec 2017, 11:00 |
|
 |
|
woesel
|
klei digger schreef: ja klopt Woesel,
Maar al die vondsten van de vikingen zijn een driehoek met 3 bolletjes. Wafelpatroon heb ik nog niet kunnen ontdekken
dit is de gedateerde goudschat van wieuwerd, met ook 2 conische ringen waarvan 1 ook bestempeld Dat is wel een mooi vergelijk klei  ga dan ook met nicolay mee 
|
| 28 dec 2017, 11:30 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
woesel schreef: bubba schreef: woesel schreef: Dat wist ik niet Bubba. vreemd dat ze nog wel terug reageerd vanaf dat adres Grt Wessel ze is net weg , naar het buitenland,,,, heeft daar een nieuwe baan gr bub  En heeft ze haar onderzoek afgemaakt betreffende viking gerelateerde objecten? weet je dat zo? geen idee of zij dat heeft afgerond Wessel ben bang van niet eerlijk gezegd gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 28 dec 2017, 12:35 |
|
 |
|
woesel
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL
|
| 28 dec 2017, 14:47 |
|
 |
|
klei digger
|
Early Anglo-Saxon stamped jar in the museum
Early Anglo-Saxon history (410–660) AD
|
| 29 dec 2017, 11:37 |
|
 |
|
woesel
|
Nog even on topic. Inderdaad gaat het hier om een 6e/7e eeuwse ring. Bron The splendour of power J.A.W Nicolay 2014 Die stempelverzierten metalgegenstände der Merowingerzeit Michael Corsten 1995 zie afbeeldingen. Toegevoegd een tabel (Michael Corsten)van de verschillende stempelversieringen die bekend zijn. Hoewel ze in de 9e/10e eeuw ook nog voorkomen  op ringen, zal zo als J.A.W Nicolay aanhaalde dit type inderdaad specifiek in het friese gebied in de mode geweest zijn in de 6e en 7e eeuw. Grt Wessel Spoelder.
|
| 29 dec 2017, 12:53 |
|
 |
|
woesel
|
ter illustratie
|
| 29 dec 2017, 12:54 |
|
 |
|
woesel
|
klei digger schreef: Bedankt voor je reaktie Bubba, Precies die wafeltjes, dat is ook waar Johan hem vroeger om dateerde. Er is nog een ring bekend met dezelfde wafeltjes. Grafvondst uit 6de-7de eeuw (toevallig ook uit dezelfde gemeente) Ook is er bij wieuwerd een schatvondst gedaan met 2 ringen en diverse munthangers etc. Die is van omtrend 630 n.chr Dezelfde wafelversiering ongeveer weer. Johan benoemde het wafelpatroon een typisch fries iets en wil ze waarschijnlijk onderling op overeenkomsten onderzoeken dus hij zal tussen 6de eeuws tot rond de 10de eeuw te dateren zijn  Het is goed om daar eens meer de aandacht op te vestigen  en vondsten uit Friesland niet te gauw onder te brengen bij grotere buurlandjes die na het menen hun eigen stijlkenmerken te hebben  anglo saksisch word dan al gauw geroepen, maar ik geef steeds meer de voorkeur om voorwerpen als fries te bestempelen/betitelen. Bij een nieuw artikel waar ik mee bezig ben over bitdelen, zien we namelijk het verschijnsel dat er in Noord Friesland eigen stijl kenmerken te herleiden zijn  die nergens elders voorkomen. Wel geleende stijlkenmerken , maar wel uniek voor zijn omgeving. Ook gietmallen wel schaars wijzen op eigen productie. Terwijl er vele friese vondsten gedaan worden die worden gelinkt aan engelse of scandinavische evenbeelden, en ze al snel te boek gaan als zijnde anglo saksisch. Ondanks dat het voorwerp en zijn stijl voor het grootste deel in de friese gebieden worden aangetroffen. Het word tijd dat daar maar eens verandering in komt Toegevoegd een stempel type. en wat scandinavische gouden ringen uit die periode 6e/7e eeuw De wokkelvormige ringen zijn bekend met maanvormige bestempeling.
|
| 29 dec 2017, 18:25 |
|
 |
|
klei digger
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ 6e/7e eeuwse . J.A.W Nicolay
prachtige voorbeelden Woesel, heel blij mee 
|
| 29 dec 2017, 19:22 |
|
 |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
 Re: vroeg middeleeuws GOUD 2de kerstdag... CODE GEEL/ 6e/7e eeuwse . J.A.W Nicolay
_________________ Xp deus (2015) en backup : Garret 350 euro ace + pinpointer
|
| 31 dec 2017, 01:08 |
|
 |
|
JOHANP
|
Voor wat betreft de Friese stijl ben ik het helemaal met je een Wessel. En wat weer een mooie vondst Wytse  In je eentje zorg je er voor dat de goudvondsten in Oostergo aardig inlopen op die van Westergo 
|
| 01 jan 2018, 12:34 |
|
 |
|
klei digger
|
JOHANP schreef: Voor wat betreft de Friese stijl ben ik het helemaal met je een Wessel. En wat weer een mooie vondst Wytse  In je eentje zorg je er voor dat de goudvondsten in Oostergo aardig inlopen op die van Westergo  haha ja idd Tis soms f;;cking ongelooflijk! Maar zoek ook veel en op plekken waar anderen niet eens willen zoeken Soms dagen weken dat ik bijna helemaal niks vind. Maar keep on digging Bedankt voor de mooie berichten 
|
| 01 jan 2018, 22:18 |
|
 |
|
JOHANP
|
De aanhouder wint altijd Wytze 
|
| 02 jan 2018, 22:59 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 03 jan 2018, 00:36 |
|
|