Re: Na lang zoeken mijn eerste akker bezocht.
Ik ben ook met de White's Prizm III begonnen, en het volgende is handig om in gedachte te houden:
- detector aanzetten
- sens gelijk helemaal omhoog klikken (2 blokjes erbij t.o.v. de beginstand)
- discriminatie 1 terug klikken (dat er nog maar 1 blokje staat)
- koptelefoon gebruiken ! (rubberen dopje aan de zijkant eruit als 'ie er nog in zit), dan zal je zien dat je meer signalen hoort als zonder
- de schijf goed horizontaal houden, langzaam van links naar rechts zwaaiend lopen, en de schijf tijdens het zwaaien goed laag en vlak houden
- in het begin alles opgraven, dan leer je welke signalen wat zijn, en wat de weergave op je display betekend (zo leer je blik herkennen)
Zoals iemand anders al aangaf: Als je die scherven vind, moet je daar ook munten, gespjes en andere dingetjes gaan vinden.
Bovenstaande dingen zijn heel belangrijk, alles wat je er niet aan opvolgt kost je geheid (veel) vondsten.
Zuid-Holland ken ik als voormalig Rotterdammer redelijk, maar zoek ik zelf nooit omdat ik ver weg van Rotterdam ben gaan wonen.
Probeer eens wat akkers op te lopen in oude buurten (zit er een oude kerk in de buurt?), en let goed op hoe hoog/laag het ligt. Hele lage akkers zijn vaak relatief recent pas drooggelegd, je kan er wat vinden, maar akkers die altijd droog hebben gelegen maak je doorgaans meer kans.
Doorgaans geld hoe meer scherven er liggen hoe meer kans op vondsten, maar dat hebben je voorgangers misschien ook wel gedacht
Succes !