|
|
Het is nu 04 maart 2026, 14:10
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Vince100
Geregistreerd: 22 maart 2011, 12:04 Berichten: 311 Woonplaats: Betuwe
|
 prachtige fibula
Deze kleurrijke fibula met emaille onlangs gevonden op ruim 1,60 meter diepte in Romeinse context. Mn handen jeukten om 'm uit de kluit te pulken en af te spoelen maar dat vonden de aanwezige archeologen niet zo'n goed idee. Ging met kluit en al in een zak en daarna in een plastic container. Gezien de vorm van de kluit denk ik dat deze fibel compleet met naald is. Kan nog enkele maanden duren voordat het rapport van deze opgraving klaar is en dat is erg lang om mijn nieuwsgierigheid op de proef te stellen. Geen duidelijke foto helaas, heb deze ter plaatse met de smartphone genomen. Heel benieuwd hoe deze er schoon uitziet! Zodra ik daarvan foto's heb zal ik die toevoegen. Maar mocht iemand weten welk type dit is, tell me!  Ik schat hem zo'n cm of 8 tot 10. De kleuren zitten over de hele lengte en is vooral rood en goudkleurig. Bij de veer zit een ronde verhoging, ook met glaspasta.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoekt met de Rutus Alter 71 en Deeptech Vista Smart.
|
| 23 nov 2017, 15:07 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
 Re: prachtige fibula
We wachten even op de goede foto s Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 23 nov 2017, 15:26 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
krulstaart schreef: We wachten even op de goede foto s Gr marin  Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's maar...ik denk dat het een Britse 'Headstud'-fibula is, zo te zien aan de 'stud' (de met email gevulde nap op de overgang van beugel naar kop). Als hij in Nederland gevonden is, is het vrijwel zeker import uit Britannia. datering eind 1e maar vooral 2e eeuw. groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 23 nov 2017, 16:05 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Dat denk ik ook joost Maar wil dat graag zeker weten Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 23 nov 2017, 16:16 |
|
 |
|
eeric72
|
prachtig fibeltje.... zo te zien. 
|
| 23 nov 2017, 16:42 |
|
 |
|
Vince100
|
Dank heren! Betere foto's daar zit ik ook op te wachten, zodra ik ze heb laat ik het ook hier zien. Ben bang dat ik op het onderzoeksrapport moet wachten en dat kan nog zeker enkele maanden duren. Headstud brooch, (Wow wat een mooie fibulae zijn dat!) lijkt er absoluut op Joost. Het is idd een Nederlandse vondst.
|
| 23 nov 2017, 17:05 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Hij lijkt vierkante (rechthoekige) vlakjes met email te hebben. Zomaar een afbeelding uit Hattatt's Visual Catalogue hieronder van een aantal voorbeelden. Hoe hij er in het echt uit ziet is dus nog een verrassing groeten, Joost
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 23 nov 2017, 17:15 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
Mooi Vince Lijkt me verrekt lastig om een mooie vondst te doen bij een opgraving en die niet eens even te kunnen vasthouden.. Maar wel super om aan deel te nemen  Jan
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 23 nov 2017, 20:20 |
|
 |
|
Vince100
|
Jan Ooms schreef: Mooi Vince Lijkt me verrekt lastig om een mooie vondst te doen bij een opgraving en die niet eens even te kunnen vasthouden.. Maar wel super om aan deel te nemen  Jan Uitgraven, vasthouden en op de foto zetten kan wel hoor, maar even schoonmaken zat er dit geval niet in. Bij muntjes en simpele draadfibeltjes kon dat overigens wel gewoon. Ja, zeker mooie en leerzame ervaringen, ik probeer altijd betrokken te zijn bij archeologisch onderzoek in de regio. Wist al wel dat dit interessant terrein was, had er zelf eerder ook Romeins gevonden. Maar het is toch een heel andere beleving om op 1,60 meter diepte midden tussen Romeinse grondsporen, stukken maalsteen en dakpannen te piepen, elke piep was (al dan niet herkenbaar) Romeins 
|
| 23 nov 2017, 21:16 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|