|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:55
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
H.Nicolaas van Tolentino / H.Thomas van Villanueva , 16e / 17e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
Weasel
Geregistreerd: 03 apr 2014, 15:56 Berichten: 1124 Woonplaats: Brabant
|
 H.Nicolaas van Tolentino / H.Thomas van Villanueva , 16e / 17e eeuw
Materiaal: Brons Afmeting: 4 x 3 cm Gewicht: Beschrijving van het voorwerp: Een poos geleden waren ik en een piep collega aan het zoeken langs elkaar en een meter van mij af vond mijn collega deze erg mooie heilighanger ,was daar helemaal ondersteboven van zo mooi  ,alleen interesseerd ze zich daar niet zo veel voor . Vandaag gingen we weer op stap en kreeg ik deze heilighanger  , ben er erg blij mee. Deze Vondst heeft een op een ander forum gestaan in de DTM maar dast is niet meer terug te vinden ,wat we nog weten is dat het middeleeuws zou zijn en gaan om Paus Nicolaas 5 . Mijn vraag is dus ........Wie kan mij meer info verschaffen over deze hanger . Alvast bedankt MVgr
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ ik verzamel oude Kralen dus heb je er niets mee geef me een pb
Laatst bijgewerkt door Weasel op 27 okt 2014, 16:26, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 27 okt 2014, 15:45 |
|
 |
|
Weasel
|
 Re: Hele Mooie Heilighanger
hier nog 2 met flits
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ ik verzamel oude Kralen dus heb je er niets mee geef me een pb
|
| 27 okt 2014, 15:45 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
ik denk eerder 16e/17e eeuw, geen middeleeuws maar nicolaas V met een open tiera  ........ normaal is het een een gesloten tiera bij nicolaas V
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 27 okt 2014, 20:34 |
|
 |
|
Weasel
|
pinkeltje schreef: ik denk eerder 16e/17e eeuw, geen middeleeuws maar nicolaas V met een open tiera  ........ normaal is het een een gesloten tiera bij nicolaas V De tekst die op de hanger staat aan de onderzijde is NICOLA V en op de andere zijde onderaan T ROMA , dus lijkt me het wel de persoon. http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Nicholas_VHier is nog een voorbeeld van dergelijk hanger uit de 16de eeuw http://www.jozefherman.nl/middeleeuws/h ... illon.htmlMvgr
|
| 29 okt 2014, 16:22 |
|
 |
|
Stefke1956
Geregistreerd: 14 dec 2013, 16:15 Berichten: 1424 Woonplaats: Noord Brabant
|
Zeer zeker een hele mooie gr Stef
_________________ Begonnen met de Ace 150,toen de Euro Ace,en nu Zoek ik met een Garrett AT Pro en Pro Pinpointer en waadschep/pak voor het zwemmen:)
|
| 29 okt 2014, 16:46 |
|
 |
|
Mat
|
Lees ik daar niet THOMAS inplaats van t roma? Zou niet teveel te werk gaan op die site van jozefherman, die maakt namelijk vaak zelf zijn determinaties, is goed voor de verkoop. Zijn Romeins doet al jaren de deur dicht. gr. MAT
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 29 okt 2014, 20:52 |
|
 |
|
speerpunt
|
Wauw dat is echt een oudje Groet Rob
|
| 29 okt 2014, 21:07 |
|
 |
|
pinkeltje
|
nee weasel die site van herman josef moet je vergeten.... onder deze persoon staat geen Nicola V de V wordt als U bedoelt. als er een V achter de naam bedoelt als 5 , behoort er een punt er tussen te staan. Hier staat SNICLAU Een naam van een paus wordt nooit onder een andere heilige geplaatst. de enigste heilige die een ster en kruis als symbol krijgt is H. nicolaas van tolentijn want toen nicolaas van tolentijn de mis voerde verscheen een ster boven de altaar. nicolaas van tolentijn was destijds de bekendste heilige die er bestond door zijn wonderen. bron: Sanctus / meer dan 500 heiligen herkennen: pagina 256 de keerzijde is mij nog niet geheel duidelijk, ik vermoed Nicolaas van Myra.. hij wordt vaak vergeleken met nicolaas van myra. @:mat dan zou het ST. THOMAS OF VILLANOVA kunnen zijn, maar ik zie zo snel geen verband tussen deze twee deze vorm medaille komt voor in de 16e en 17e eeuw. 
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 29 okt 2014, 21:15 |
|
 |
|
pinkeltje
|
Het is inderdaad thomas van villanova. Thomas was aartsbischop en tevens augustijn. Net zoals tolentijn was.
|
| 29 okt 2014, 23:14 |
|
 |
|
Weasel
|
 Re: medaille , H.nicolaas van tolentino / H. thomas van villanueva , 16e / 17e eeuw
Hoi Pinkeltje en Mat bedankt voor deze mooie en uitgebreide dtm  dat van Jozef wist ik niet maar zag daar een gelijkenis zodoende. Ben erg blij met deze hanger staat mooi langs een loden kruisje in de Vitrine . Mvgr
|
| 30 okt 2014, 09:30 |
|
 |
|
Misfit
|
 Re: medaille , H.nicolaas van tolentino / H. thomas van villanueva , 16e / 17e eeuw
Mooie dtm Pinkeltje 
|
| 30 okt 2014, 11:07 |
|
 |
|
pinkeltje
|
Weasel schreef: Hoi Pinkeltje en Mat bedankt voor deze mooie en uitgebreide dtm  dat van Jozef wist ik niet maar zag daar een gelijkenis zodoende. Ben erg blij met deze hanger staat mooi langs een loden kruisje in de Vitrine . Mvgr graag gedaan 
|
| 30 okt 2014, 18:13 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|