|
Het is nu 02 dec 2023, 23:19
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Riembeslag/hanger/ halsbandsluiting, vorm: st. jacobsschelp
Auteur |
Bericht |
Janus
|
 Riembeslag/hanger/ halsbandsluiting, vorm: st. jacobsschelp
Materiaal: Brons Afmeting: 29x25x7 mm Gewicht: 11,13 gr. Afgelopen week dit riembeslag/hanger in de vorm van een Jacobsschelp gevonden, heb op metaaldetectie Vlaanderen (foto nr.3) deze DTM gevonden, St – Jacobsschelp: 16e eeuw Materiaal: brons Afmetingen: 36,5 mm / 46,7 mm Gewicht: 27,65 gr Werd gebruikt als hanger of riembeslag. In de bijgelovige middeleeuwen werden jacobsschelpen gebruikt om zich te weren tegen heksen en weerwolven, waarin men heilig geloofde. Referentie Gedetermineerd door David Peeters Beslag wat ik heb gevonden is weliswaar kleiner en lichter van gewicht, maar komt volgens mij aardig overeen. toch Gr. Janus
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
19 nov 2023, 19:18 |
|
 |
Detecto-searcher
|
 Re: Riembeslag/hanger
Mooie vondst!! Toch neig ik naar een sluiting halsband hond, zie afbeelding. Bij mijn overzicht van Jacobsschelpen/Jakobsschelpen, heb ik dat aangeduid in rubriek E. Maar rubriek J geeft ook wel beslagen weer, die daaronder wellicht ook zo'n hondenriemsluiting laten zien. Het punt is dat ze als zo'n sluiting halsband hond mogelijk zowel mét als zonder centraal rivet-gaatje voorkomen. Maar het zou wellicht ook een riemhanger kunnen zijn. Die wellicht dan ook weer in beide varianten voor kan komen. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Vr. groet, Sicco
|
19 nov 2023, 20:22 |
|
 |
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36 Berichten: 5258 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Riembeslag/hanger/ halsbandsluiting
Blijft immer moeilijk te beoordelen, daarom zijn er hier: viewforum.php?f=821... vele bij elkaar geplaatst 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
20 nov 2023, 12:33 |
|
 |
kokroel
Moderator
|
 Re: Riembeslag/hanger/ halsbandsluiting, vorm: st. jacobsschelp
gr, Roel.
|
20 nov 2023, 17:09 |
|
 |
Detecto-searcher
|
 Re: Riembeslag/hanger/ halsbandsluiting
ckorteweg schreef: Blijft immer moeilijk te beoordelen, daarom zijn er hier: https://www.bodemvondstenwereld.nl/viewforum.php?f=821 ... vele bij elkaar geplaatst  Zo maar afhandelen idd! 
|
20 nov 2023, 17:53 |
|
 |
Janus
|
Dan wordt het idd lastig als er meerdere mogelijkheden, Sicco bedankt voor de uitgebreide toelichting, en Korteweg en Kokroel bedankt voor de reactie Gr Janus
|
20 nov 2023, 18:29 |
|
 |
Detecto-searcher
|
Graag gedaan! 
|
21 nov 2023, 17:16 |
|