| Auteur |
Bericht |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: ??? Gallo-Romeins beeldje???
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 23 maart 2017, 21:34 |
|
 |
|
Arieoorsmeer
|
Vonhuppelrath schreef: Ik denk ook aan iets van een spiegel. Erg cool. Super interessant ding! En je kan er inderdaad altijd een supporter van Roda JC inzien die op 4 april in Den Haag een topwedstrijd zal meemaken. Chris, als je er ook bent, ik zal naar je zawwien. Ik zit tussen die kneuzen van Ado in een van de VIP Boxen, maar zal me niet inhouden bij al die goals van Roda. Groet, Friso Ik ga even wat Hagenezen inlichten...  Top vondst Chris! 
|
| 23 maart 2017, 21:37 |
|
 |
|
Nico
|
Heel apart, ik ben benieuwd wat hier uit komt.
|
| 24 maart 2017, 00:03 |
|
 |
|
thinkman
|
Wat een leuke vondst!!! Gooi die handen in de lucht! 
_________________ MIJN EIGEN METAALDETECTIE YOUTUBE KANAAL :D https://www.youtube.com/c/GermaniaInferior
|
| 24 maart 2017, 11:34 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Prachtige vondst Chris De handen lukken hol. Past er geen spiegel tussen? Zit me hier nu te bedenken dat de positie van het hoofd in het geval van een spiegel wel wat ongemakkelijk lijkt  Als ik het goed zie dan zou het gezicht naar het spiegelblad gericht zijn? Moet wel zeggen dat ik het op zich wel een erg aannemelijke optie vind Grt
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 24 maart 2017, 12:24 |
|
 |
|
huntius
|
Spannende vondst  heb ook zo'n gevoel dat het een vreselijke topper is Ben zeer benieuwd Gr Jan.
|
| 24 maart 2017, 14:51 |
|
 |
|
eeric72
|
radiohead schreef: Zit me hier nu te bedenken dat de positie van het hoofd in het geval van een spiegel wel wat ongemakkelijk lijkt  Als ik het goed zie dan zou het gezicht naar het spiegelblad gericht zijn? klopt precies George, heel aannemelijk maar ook onlogisch. aan de detail te zien aan de binnenkant van de handen heeft er inderdaad wel iets gezeten, (denk ik), maar wat dan oja,,, mooie vondst Chris. zondag lever ik hem af bij de tovenaar en dan krijgt ie een mooi nieuw jasje zodat ie er weer jaren tegen kan. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 maart 2017, 15:25 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
zoooooooooooooo chris dat is nog eens een bijzonder stuk gefeliciteerd met deze topper. gr. Lucky nero 
|
| 24 maart 2017, 16:42 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 zeer mooi, ben benieuwd wat t voorstelt 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 24 maart 2017, 18:12 |
|
 |
|
Angelo
Geregistreerd: 15 nov 2013, 23:18 Berichten: 1814 Woonplaats: S-Hertogenbosch
|
denk meer richting mij voorbeeld 
_________________ noem me maar History Hunter er wachten nog genoeg schatten op mij
|
| 24 maart 2017, 18:25 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Chris Topstuk man geweldig grt antoninvs
|
| 24 maart 2017, 19:24 |
|
 |
|
Maasfront
|
ik vermoed dat de armen verbogen zijn en die houden dan een rand van een bronzen schenkkan / jug vast
handvat / oor van een kan
|
| 24 maart 2017, 19:31 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Sorry Chris, naar mijn mening geen Romeins of inheems Romeins beeldje, de uitstraling (afbeelding ) komen niet echt bekend voor uit de Romeinse periode. Wat vooral opviel is de maakwijze. Het beeldje is twee-delig gevormd en toen gegoten. De Romeinen gebruikten vooral voor hun beeldjes de verloren wasmethode. ( Cire Perdue ) Op jouw beeldje zijn echter duidelijk de gietnaden te zien waardoor het zich als twee delig gevormd object laat tonen.
Toch een mooie vondst maar uit een geheel andere periode.
Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 24 maart 2017, 19:49 |
|
 |
|
Maasfront
|
|
| 24 maart 2017, 20:08 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Lijkt me ook niet logisch Dan hadden de handen plat moeten liggen en zonder uitholling in de armen Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 24 maart 2017, 21:11 |
|
 |
|
Waldorf
|
intrigerend stukje ! 
|
| 24 maart 2017, 21:19 |
|
 |
|
Tegelmenke
Geregistreerd: 02 nov 2013, 12:41 Berichten: 791 Woonplaats: Limboland
|
Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr chris Jonge wat een leuke vondst ( Nederland ? ) Ik ben al even aan het snuffelen maar kan het nog niet geheel thuis brengen. Spiegel denk ik niet ( erg klein ) Onderdeel van een chariot ( mogelijk ) Hanfgreepje van een kannetje waar hij inkijkt
Chris je moet eens vragen aan de restaurateur of er resten van tin en de handen zitten
Nogmaals gefeliciteerd geweldig artefact
Groet
Jan
_________________ Zoek met Garret Euro Ace en AT pro
|
| 25 maart 2017, 11:49 |
|
 |
|
Tegelmenke
Geregistreerd: 02 nov 2013, 12:41 Berichten: 791 Woonplaats: Limboland
|
nog een voorbeeld Je moet je eens voorstellen dat het hoofdje dus in een kannetje kijkt
_________________ Zoek met Garret Euro Ace en AT pro
|
| 25 maart 2017, 12:35 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Legionair schreef: Sorry Chris, naar mijn mening geen Romeins of inheems Romeins beeldje, de uitstraling (afbeelding ) komen niet echt bekend voor uit de Romeinse periode. Wat vooral opviel is de maakwijze. Het beeldje is twee-delig gevormd en toen gegoten. De Romeinen gebruikten vooral voor hun beeldjes de verloren wasmethode. ( Cire Perdue ) Op jouw beeldje zijn echter duidelijk de gietnaden te zien waardoor het zich als twee delig gevormd object laat tonen.
Toch een mooie vondst maar uit een geheel andere periode.
Groetjes, Henk Hoi Henk Ik kan je volgen, maar ben het niet helemaal eens met je De bekende verloren was methode was natuurlijk de voor de hand liggende techniek om fijn gedetailleerde bronzen objecten te maken. Zoals de figurines allerhande. Mocht het iets eenvoudiger, dan ging men al eens twee gietvormen gebruiken. Ikzelf heb een aantal ijzertijd voorwerpen in mijn bezit die zo vervaardigd zijn. Ik vermoed dat die dubbele gietvorm methode wat eenvoudiger en sneller was/is dan de verloren was methode. Dit zou voor mij een logisch argument kunnen zijn om -wanneer we naar de lokale/primitievere productie plaatsen kijken- toch al eens wat objecten tegen te komen die zo vervaardigd zijn geweest. Veel van die figurines uit verloren was waren immers import hè? Het mooiste voorbeeld voor de dubbele mal methode zijn de potin munten van de Kelten. Een beter bewijs is er volgens mij niet om aan te tonen dat die mensen die techniek goed beheersten. Waarom zouden ze deze dan niet toegepast hebben op andere objecten? Grt 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 25 maart 2017, 17:07 |
|
 |
|
Daktari69
|
|
| 25 maart 2017, 17:47 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hoi Radio,
De dubbelle mal methode, zoals jij het noemt is inderdaad een stuk sneller en eenvoudiger te realiseren dan de verloren was methode. Maar je moet dan wel een model hebben om dat te vervaardigen. Dat model was toch afkomstig van het originele stuk vervaardigd in de verloren was methode. Het is dus best mogelijk dat deze figurine afkomstig is van zo'n proces. Maar dan nog doet het mij als oud-handvormer van gietwerk niet Romeins aan. Het is te slordig, te snel afgewerkt waardoor de gietnaden duidelijk aanwezig zijn. Dit ken ik niet van Romeinse of Inheemse Figurines. Ook in de boeken kan ik dit soort werk niet terugvinden.
Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 25 maart 2017, 20:08 |
|
 |
|
Hans1971
|
Grappig ding, benieuwd wat het nou is en welke tijd 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 25 maart 2017, 20:34 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Mooie vondst Ouwe 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 28 maart 2017, 12:51 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Gallo-Romeins beeldje? Mogelijk Keltisch?
smakelijk eten voor nu of later is een beste thread geworden jongens met vele mooie voorbeelden , bedankt zal moeilijk worden om exact eenzelfde te vinden groet Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 10 jul 2017, 17:26 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Gallo-Romeins beeldje? Mogelijk Keltisch?
Een topic van achter uit de determinatiehoek met 49 reacties op het moment van schrijven. Dat verdient wel weer een keer een spotlight, bij deze... Wie heeft er constructieve aanvullende informatie? 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 12 jan 2019, 23:42 |
|
|