Logo
Het is nu 29 maart 2024, 11:58



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Beeldje, menselijk figuur, mogelijk Gallo-Romeins 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beeldje, menselijk figuur, mogelijk Gallo-Romeins
Goed, ik denk dat we er zijn.

Heb op PAS een item gevonden dat soortgelijk is. Men dateert dit object in de late ijzertijd. Iets waar ik me overigens goed in kan vinden, vooral omdat de ijzertijd in Engeland later dan hier over ging in de Romeinse periode. Niet dat er een exacte datum voor wordt aangehouden, omdat dit echt regio/gebeurtenis gevoelig is. Hier bovenop staat vast dat het bekende Romaniserings proces al langer gaande was. Een fenomeen dat het dateren van "out of context" vondsten erg lastig maakt. Het is inheems materiaal, maar kennelijk is er toch een soort serie werk of copie werk aan te linken, getuige de op elkaar lijkende vondsten uit Engeland en het vasteland. Kan toeval zijn, omdat men in die fase druk was met het vervaardigen van beeldjes en dergelijke naar Romeins voorbeeld. Evengoed zijn de overeenkomsten tussen deze twee objecten erg treffend te noemen. Het betreft geen ruiter maar een op zichzelf staand figuurtje van een inheemse (interregionale?) God.

Ik herken in deze vondst een paar zaken die me specifiek aan de post Gallische oorlog tot in de loop van de 1e eeuw doen denken. Zaken die ik echt nog moet bestuderen naar waarheid, dus sta me toe dit later te verduidelijken. Ik kom hier dus op terug.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


14 jan 2019, 12:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beeldje, menselijk figuur, mogelijk Gallo-Romeins
Hoi

Dit onderwerp is verplaatst naar een gloednieuwe rubriek in de ijzertijd hoofd rubriek, genaamd: "religie"

Ik voelde al een tijdje aan dat er behoefte was om de vondsten, zoals deze, een beter onderkomen te bieden. Het inheemse religieus materiaal dat erg moeilijk te determineren is, maar wel herkenbaar als dusdanig, neem ik met veel interesse onder m'n hoede. Het aanmaken van deze subrubriek in de ijzertijd hoofdrubriek is ook volledig gerechtvaardigd, omdat dit echt voortkomt uit de oude regionale cultuur, die geleidelijk aan overging naar een andere status. Het is bijzonder interessant. 'k heb me erop toegelegd me in deze tak van de sport te bekwamen, maar ben me er van bewust dat dit een heel moeilijk en lang leertraject zal worden. Simpelweg omdat er niet zoveel over geweten is.

Het beheer heeft erg snel werk gemaakt van deze subrubriek, waarvoor dank :goezo: Er staan al een paar onderwerpen in de rubriek, maar zal zeker nog aangevuld worden. Misschien zullen er ook weer verwijderd worden uit deze rubriek, het is momenteel nog wat "ruw".

Ik hoop op wat geduld, we zullen er wel weer iets moois van maken met z'n allen :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


15 jan 2019, 14:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beeldje, menselijk figuur, mogelijk Gallo-Romeins
Denk dat je ‘n end goed zit Radio, mooie voorbeelden en lekker bezig... :10

Erg mooie vondst overigens... :ppp

Groeten, Trash


15 jan 2019, 16:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2017, 09:17
Berichten: 5
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beeldje, menselijk figuur, mogelijk Gallo-Romeins
Bedankt iedereen voor jullie inzet! De verwijzing van Radiohead lijkt me treffend. Ongelooflijk hoe jullie het weten te vinden. Ben blij dat het beeldje niet in de vergeethoek is geraakt. Dank aan iedereen die deze vondst wist te appreciëren.


03 feb 2019, 10:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl