Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:08



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Een héél bijzondere vondst! 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Een héél bijzondere vondst!
Hoi vrienden

Afgelopen zondag vond ik dit loden schijfje op een uitgesproken Keltische locatie. Een plaats waar ik al 12 jaar zoek en al tientallen Keltische munten heb mogen vinden.

Deze trip was het er weer eens erg moeilijk, ik had niks en mijn maat 1 mooi exemplaar.

Tot ik dit vond.... ik zag gelijk de vorm die me aan een paard deed denken. Maar dacht in eerste instantie dat dit wel toevallig zou zijn. Alhoewel, ik ken loden Keltische munten :06 Thuisgekomen blijven kijken en opzoeken tot plots het kwartje viel.

Dit is natuurlijk een loden imitatie van een Senonen potin "tete d'indien"! Alles klopt perfect, zie type vergelijking (zwartkleurige insert) en de vergelijking met een op dezelfde locatie gevonden type gelijke dat ik daar ooit deed. :07 Is gewoon hetzelfde :05

Ik ben nu nog bezig met het vertalen van een tekst mbt een archeologische opgraving, daar een paar kilometer vandaan. Waar, jawel, een loden soortgelijke gevonden werd! Zie schets. Het vermoeden bestaat dat deze munten misschien een votieve functie hadden, maar moet dat nog verder uitzoeken.

Het is geen goud of zilver, maar dit is zo extreem zeldzaam dat ik er rete gelukkig mee ben

Later meer informatie

Lood
17 mm
5,.. gram


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


20 feb 2019, 15:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Mooi George, als alles ineens op z'n plaats valt! :goezo:

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


20 feb 2019, 15:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 maart 2011, 09:03
Berichten: 4185
Woonplaats: Breukelen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Proficiat radio...mooie vondst!!!!
Groet
Gert

_________________
Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-


20 feb 2019, 17:38
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2012, 21:11
Berichten: 1349
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Heel aparte vondst topper


20 feb 2019, 18:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 sep 2013, 21:18
Berichten: 327
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Gefeliciteerd met deze bijzondere vondst :10


20 feb 2019, 18:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2010, 03:44
Berichten: 1255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Gaaf hoor :10
Bijzonder! :goezo:

Groeten John


20 feb 2019, 20:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Bedankt voor jullie reacties!

Tja, het is geen blinkend goud of zilver natuurlijk. Maar moet zeggen dat ik dit persoonlijk weer enorm interessant vind. Het zet me weer aan tot het uitpluizen van verslagen en teksten. Wat me weer wat meer leert over de Keltische culturen.

Voor de liefhebber zal ik dat hier later delen :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


21 feb 2019, 00:31
Profiel
Online
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Met '1 cent' erop zou ik aan zink denken!
Bijzondere vondst! :goezo:

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


21 feb 2019, 01:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 20:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Apart & byzonder :10 Ik denk dat ik deze zelf niet herkend/serieus genomen had...
Misschien toch nog eens door de loodbak struinen... :03

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


21 feb 2019, 09:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Hoi,

Ja, ik zat daar ook naast het putje van "lijkt me sterk". Maar besefte me wel dat ze bestaan, dus toch maar voor de zekerheid apart gehouden voor een nadere blik thuis.

Die zone waar we zochten was militair/religieus/cultureel van karakter. Er staan daar een aantal militaire kampen, theaters, tempels en dat soort zaken meer. Alles binnen wandelafstand. De plaats waar ik dit vond is uitgesproken militair. Het was een kamp dat ingericht is geweest met Keltische soldaten, die aan de zijde van de Romeinen streden. Van oorsprong was die regio sterk Keltisch van karakter, maar je ziet dat die Romeinse cultuur daar eigenlijk alles geleidelijk aan veranderde. Ik zoek er al heel lang, helaas is dat specifieke akker wel vrij leeg nu (en mijn vitrine vol :07 )

Ik lees in het verslag dat ik te pakken heb gekregen, dat deze loden schijfjes vooral een religieus doel dienden. Ze worden vooral op religieuze sites gevonden, vaak samen met de loden rouelles, die ook een votief (offer) doel dienden. Ik leer dat deze trend zich vooral voordeed (loden offers) in de post Julius Caesar periode, tot zowat de helft van de 1e eeuw na Christus, in noord Gallië. Eigenlijk past dat perfect binnen de context van het kamp waar ik het vond. Dit is gedateerd zowat 50 voor tot 50 na Christus, aldus zeer schaarse beschrijvingen dat ik er over las.

Er zijn ook exemplaren gevonden die doorboord zijn geweest. Men concludeerde hieruit dat ze genageld zijn geweest op houten delen van een fanum, waar deze beschreven exemplaren gevonden werden.

De productie techniek is vergelijkbaar met die van de echte potin munten, ze werden gegoten ipv geslagen. De vraag is waar ze gemaakt werden. Mogelijk is dat ze ter plaatse vervaardigd werden in een atelier, om te offeren op het lokale heiligdom. Maar het is ook mogelijk dat ze elders in grote aantallen gemaakt werden, en van daaruit verspreid werden over Gallië. Het vinden van verschillende types imitaties van Keltische munten doet het vermoeden ontstaan dat ze gemaakt kunnen zijn "on demand". Misschien wilde de persoon die het offer wilde brengen ermee refereren naar zijn regio van oorsprong. Klinkt wel redelijk aannemelijk eigenlijk, getuige de potin én loden imitatie van hetzelfde type dat ik vond op dat akker. Ik weet uit ervaring dat die stam daar ter plaatse vrij sterk vertegenwoordigd was. Het gebrek aan vindplaatsen maakt het eigenlijk onmogelijk daar iets met zekerheid over te zeggen. Maar toch, komt het me wel erg logisch over allemaal.

Er interessant allemaal, vind ik dan hè :07 Het hele verhaal achter zo'n schijfje proberen achterhalen is als het lezen van een spannend boek zeg maar.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


21 feb 2019, 11:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 20:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Ben gek op spannende boeken! :03
Heb wel eens geprobeerd me verder in te lezen in deze materie maar het probleem is voor mij dat veel stukken in het Frans geschreven zijn.
Frans spreken is geen probleem,ben een jaartje berggids in de Franse alpen geweest maar deze artikelen/studies zijn te “wetenschappelijk” = lastig voor mij....
Dus ook jouw ervaring dat veel vindplaatsen overgaan van Keltisch naar Romeins,uitgesproken Keltisch of Romeins is eerder een uitzondering.
Blijft heerlijk om op zo’n akker te lopen en het verleden omder je voeten te voelen/horen. :10

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


21 feb 2019, 23:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
Hoi

Ja, die wetenschappelijke publicaties zijn niet eenvoudig. Mijn vrouw is Franstalig opgevoed en lerares Frans (aan wie ik dus veel vraag :07 ) Maar ze zegt me ook regelmatig dat ze er niet veel van kan maken. Bepaalde woorden dan. Maar goed, ik heb zoiets van als ik het niet vertaal zal ik het nooit begrijpen. Tegenwoordig lukt het vrij aardig, maar ben er al wat jaartjes mee bezig ook :01 :07

Klopt wat je zegt trouwens. De akker waar ik énkel Romeins of Keltisch vind zijn echt uitzonderlijk. Je komt al sneller een akker tegen waar je in de loop der jaren alleen Romeins vind, dan alleen Keltisch. Ergens ook wel logisch, omdat wat wij als amateurs doen is het zoeken op late ijzertijd (Gallo Romeins dus in 99 vd 100 gevallen) tot Laat Romeinse stekken. In het beste geval zoeken we op plaatsen die ook in de midden ijzertijd gebruikt werd. Vroege ijzertijd is echt uitzonderlijker. De periodes waar wij ons in begeven zijn ook helemaal anders dan die van de eerdere periodes hè. Gebruik van metalen was algemeen goed geworden, terwijl dat eerder toch al snel wat schaarser was.

Wat zie je in die late ijzertijd periode gebeuren? Heel duidelijk de overgang naar de Romeinse cultuur, wat maakt dat we op die "Keltische akkers" van ons ook heel vaak Romeins materiaal vinden. Die grote inheemse hoeves stammen meestal uit de finale fase van de ijzertijd, bepaalde types zelfs tot laat in de 1e eeuw na Christus. Verklaart ook waarom die typische villa's vaak vanaf de 2e eeuw of net iets vroeger materiaal voortbrengen. Het zijn allemaal dezelfde inheemse mensen geweest die deze bouwwerken bewoonden, de cultuur (nou ja ook niet helemaal, beter gezegd mode) was anders.

Wat je ziet gebeuren is eigenlijk niet zo gek hè. Ook nu zie je landbouw bedrijven moderniseren. Oude boerderijtjes plaatsen nieuwe schuren, en als er geld verdiend is wordt er al eens een nieuw huis gebouwd. Dat was toen niets anders. Die boerderijen (want dat zijn die Keltische hoeves én Romeinse villa's hier bij ons) werden meestal erg lang bewoond, generaties lang. Daar vinden wij nu een grote verscheidenheid aan vondsten die we nu als of Keltisch, of Romeins bestempelen. Maar zo zwart/wit is het naar mijn mening niet altijd.

Die heiligdommen, waar deze vondst in de buurt gevonden is, zijn erg vaak van oorsprong Keltisch. Deze zijn tijdens de hele Romeinse periode gebruikt gebleven als dusdanig. Door de oorspronkelijke inheemse bevolking. Je ziet dat deze loden schijfjes 50 voor tot 50 na Christus gedateerd worden, wat eigenlijk een heel interessante periode was. Toen zag je de transitie van dat oude Keltische naar het moderne Romeinse het sterkst evolueren. Deze schijfjes zijn echt nog herinneringen aan het oude Gallië, die potin munten waar deze op gebaseerd zijn, zijn al snel 100 jaar ouder! Ook dat zegt iets. Wat dan? :07 Wel, dat die oude munten heel lang in circulatie zijn gebleven! Dat kan ik dan weer afleiden uit de vondsten van dat militair kamp. Ook weer een bewijs dat die overgang naar de Romeinse cultuur erg geleidelijk aan en veel minder opgedrongen als veel mensen denken verliep. We hebben het hier nota bene over een "Romeins" kamp, waar ik héél veel Kelten vond. Naast Republikeins geld, en wat eerste eeuwse denarii.

Kan wel blijven schrijven over dit thema :01 :lol:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 feb 2019, 09:10
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 19:41
Berichten: 6922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
ooit ook een gevonden



viewtopic.php?f=215&t=26659&hilit=loden+kelt

_________________
Gezocht hondenpenningen
Franse en Duitse regiments knopen gezocht


22 feb 2019, 21:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2013, 14:42
Berichten: 6849
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Een héél bijzondere vondst!
zo, die radiohead kan er wel over vertellen hé jongens. :10

aparte vondst George :goezo:


23 feb 2019, 09:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl