|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:35
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Romeinse amfoor-oor van Lucius Valerius
| Auteur |
Bericht |
|
archeonist
|
 Romeinse amfoor-oor van Lucius Valerius
Ik heb nog eens wat scherven schoongemaakt van de Romeinse stort die ik zondag heb gevonden. Er zat ook weer wat Sigillata tussen en ik baalde wel dat ik tot nu toe geen Sigillata met bodemstempels had gevonden. Hoe groot was de verassing dan ook dat toen ik het oor van de amfoor schoonmaakte er een stempel op stond. Graag zou ik willen weten wat het betekent en welke informatie uit de tekst te halen valt.
Er staat iets zoals: SXIVRVN
Groet,
Archeonist
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door archeonist op 10 nov 2010, 22:07, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 10 nov 2010, 22:05 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Nog meer scherven van de romeinse stort en een met een stempel, graag hulp!
prachtige stempel 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 10 nov 2010, 22:07 |
|
 |
|
Maurits
|
Mega zeg. Helaas kan ik geen stempels van amforen terugzoeken. Wie weet kan Legionair iets met de naam. Van harte met dit stuk.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 10 nov 2010, 22:09 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hallo Archeonist Sjonge jongens,..voor de greep van die amfoor had ik al een moord gepleegd  al was het dan mijn schoonmoeder mooi die stempel kerel,..ga terug er is nog meer te vinden ook metaaltjes mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 10 nov 2010, 22:09 |
|
 |
|
archeonist
|
Heren bedankt voor de reacties, ben er erg blij mee  Ik hoop echt dat iemand wat van de tekst kan maken, dat zou supergaaf zijn! 
|
| 10 nov 2010, 23:07 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Mooie vondsten, vooral dat stempel is echt mooi. Gr, Smits 
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11 nov 2010, 18:21, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 11 nov 2010, 17:04 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Proficiat Archeonist, dat zijn leuke dingen om te vinden Ook ik kan helaas niets met deze stempel Er zijn naar mijn weten ook geen naslagwerken op het gebied van amforenstempels, tenminste niet voor het "grote" publiek. Je moet dus echt geluk hebben dat je de naam, want dat is het, in een publicatie over aardewerk tegenkomt. Wel kan ik een verbetering in de lezing van de stempel geven; er staat geen SXIVRVN maar: SXIVLRVFN, de L en de F zijn op de V samengevoegd, een heel gebruikelijke manier in die tijd. Een tijdje terug vond ik ook een amfooroor met stempel waar ook zo'n Ligatuur op voorkomt en weer op de V waar onderaan een A is geplakt. De stempel is dan als volgt te lezen. LVALERFE, te vertalen als Lucius Valerius heeft dit gemaakt. Met ligatuur wordt bedoeld dat er samengestelde letters zijn.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 11 nov 2010, 18:10 |
|
 |
|
archeonist
|
Legionair schreef: Proficiat Archeonist, dat zijn leuke dingen om te vinden Ook ik kan helaas niets met deze stempel Er zijn naar mijn weten ook geen naslagwerken op het gebied van amforenstempels, tenminste niet voor het "grote" publiek. Je moet dus echt geluk hebben dat je de naam, want dat is het, in een publicatie over aardewerk tegenkomt. Wel kan ik een verbetering in de lezing van de stempel geven; er staat geen SXIVRVN maar: SXIVLRVFN, de L en de F zijn op de V samengevoegd, een heel gebruikelijke manier in die tijd. Een tijdje terug vond ik ook een amfooroor met stempel waar ook zo'n Ligatuur op voorkomt en weer op de V waar onderaan een A is geplakt. De stempel is dan als volgt te lezen. LVALERFE, te vertalen als Lucius Valerius heeft dit gemaakt. Met ligatuur wordt bedoeld dat er samengestelde letters zijn. Ontzettend bedankt voor de info Legionair  Ik denk dat ik 'm maar beter wel even kan melden, misschien dat het weer een stukje kan bijdragen aan onderzoeken in de toekomst hierover.
|
| 11 nov 2010, 21:08 |
|
 |
|
Legionair
|
Hallo Archeonist,
Met de hulp van Bertoninus heb ik nu eindelijk een boek gevonden met amforen-stempels, misschien kan ik binnenkort jouw stempel ook helemaal beschrijven. het boek moet uit Duitsland komen dus het zal nog enige dagen vergen maar zodra het er is, duik er direct in en ga op zoek naar je stempel.
Tot gauw,
Henk
|
| 12 nov 2010, 21:26 |
|
 |
|
Legionair
|
Hallo Archeonist,
Ook het nieuwe boek geeft geen uitsluitsel over jouw amforenstempel en ook met de wolfin en de haas ben ik nog niet verder gekomen maar ik blijf er mee bezig en hoop je binnenkort van meer info te kunnen voorzien.
Wil je via PB nog wat tips voor je week-end Keulen?
Groetjes' Henk
|
| 25 nov 2010, 16:14 |
|
 |
|
archeonist
|
Hoi Henk, in ieder geval superbedankt voor de moeite zo ver! Vriendelijke groet, Archeonist
|
| 25 nov 2010, 18:15 |
|
 |
|
Legionair
|
Hoi Archeonist,
Zoals toegezegd ben ik met je stempel bezig gebleven en kwam gelukkig bij een Antiquariaat in Duitsland een boekwerk tegen met Amforen uit Mainz. Mainz was een dubbel-legioens-kampement en bood dus plaats aan ongeveer zo'n 12.000 Legionairs plus bijbehorende hulptroepen ( Auxiliaria ) Begrijpelijk dus dat ze daar een aanzienlijke hoeveelheid amforen hebben gevonden. Maar goed, wat betreft jouw stempel heb ik het volgende gevonden: hoogstwaarschijnlijk is het een oor van een amfoor van het type Brindisi met als stempel Sextilius Rufus Vita. Let wel: dit is geen definitieve conclusie maar een voorlopige. Ik blijf er in ieder geval mee bezig, het is ook leuk en boeiend werk.
Groetjes en fijne Feestdagen,
Henk
|
| 13 dec 2010, 18:53 |
|
 |
|
archeonist
|
Wat leuk dat je er nog steeds mee bezig bent Henk! Wat betekent Sextilius Rufus Vita eigenlijk? Ik heb op dezelfde plek weer een hele hoop scherfwerk gevonden en ook wat glas, dat plaats ik zo nog even.
|
| 13 dec 2010, 20:47 |
|
 |
|
Legionair
|
archeonist schreef: Wat leuk dat je er nog steeds mee bezig bent Henk! Wat betekent Sextilius Rufus Vita eigenlijk? Ik heb op dezelfde plek weer een hele hoop scherfwerk gevonden en ook wat glas, dat plaats ik zo nog even. Het is niet meer of minder minder als de naam van de pottenbakker/eigenaar van de pottenbakkerij of misschien de leverancier van de inhoud. In dit geval waarschijnlijk wijn. Zodra ik iets meer weet laat ik je het weten. Groetjes, Henk
|
| 13 dec 2010, 21:25 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|