|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:38
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Randscherf met reparatiestrip van een Dolium: Stuart 147
| Auteur |
Bericht |
|
joppie
penningmeester
|
 Randscherf met reparatiestrip van een Dolium: Stuart 147
Afgelopen jaar dit stuk aardewerk gevonden , ik denk de bovenkant van een heel groot voorraad vat of kruik , het vreemde is de loden plug die in de rand zit , je zou zeggen een reparatie maar het zit op de bovenrand , Henk misschien kan jij dit raadsel oplossen  . gr.joppie.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 19 jan 2014, 22:41 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Raadsel voor Henk .
HIJ IS TOP EN LEUK JOPPIE 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 jan 2014, 22:51 |
|
 |
|
Herman Bos
|
Kun je de onderkant laten zien? Ik denk stuk van een dolia oftewel voorraadvat Wit aardewerk bruin gevernist eerste/ tweede eeuw Herman
_________________ Zoek met een Deus en een minelab Remember the best DISCRIMINATION is your digger!
|
| 20 jan 2014, 21:53 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Het is wel een erg fragmentarisch stuk Jos
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 20 jan 2014, 22:08 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Het heeft me meer dan een jaar gekost maar eindelijk heb ik nu de goede DTM; het is een randscherf van een dolium van het type Stuart 147 die voorkwamen gedurende de hele Romeinse tijd.
Dolia zijn grote, bolle voorraadpotten met een brede platte en naar binnen uitstekende rand. Het zijn grote voorraadpotten die werden gebruikt voor de opslag van meest uiteenlopende producten zoals: wijn, olie , water, vruchten en graan. Gekscherend heb ik ze weleens de Romeinse koelkast genoemd, als ze ingegraven werkten ze inderdaad ook verkoelend.. De loden strip was inderdaad om een breuk te herstellen/verstevigen.
Groetjes, henk
De vorige niet goede Dtm. heb ik verwijderd.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 08 apr 2015, 18:28 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
 Re: Randscherf met reparatiestrip van een Dolium: Stuart 147
Beter laat dan nooit Henk,bedankt dat je er toch nog een determinatie aan kan hangen  . gr.joppie.
|
| 03 nov 2015, 21:33 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|