|
|
|
|
|
|
Het is nu 04 maart 2026, 22:48
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Laat-Romeinse kruik uit Keulen
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Laat-Romeinse kruik uit Keulen
Tijdens de Tiefbau-werkzaamheden in Keulen werd ik door een Kölsche vriend uitgenodigd om eens de genietingen van de Alstadt te komen proeven en omdat wij van Keulen erg onder de indruk zijn, hapte ik direct toe. Dat heeft me geen wind-eieren gelegd. Tijdens onze "uitstapjes" in de Tiefbau vond ik deze vreemde kruik. Op twee haarscheuren na geheel compleet maar helaas niet typologisch onder te brengen Voor Romeinse begrippen een ook erg onhandige kruik volgens mij: een bol kogelig lichaam met een vernauwde hals en dan een erg sterk uitlopende mondingsrand. Volgens mij niet echt handig bij het uitschenken maar misschien is het een mode-gril geweest. Maar het is en blijft een bijzonder objekt en hij word in het Duits genoemd: Rheinischer Weistonkrug mit Halsband en is dankzij de bijvondsten te dateren in de derde/vierde eeuw. De kruik heeft een hoogte van 20,3 cm.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 26 okt 2010, 17:49 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
 Re: Laat-Romeinse kruik uit Keulen
Mooie kruik Henk
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 26 okt 2010, 17:51 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
hoi henk mooie en volgens bij bestwel een zeldzaam model. gr. lucky nero 
|
| 26 okt 2010, 19:15 |
|
 |
|
Legionair
|
lucky nero schreef: hoi henk mooie en volgens bij bestwel een zeldzaam model. gr. lucky nero  Idd. een zeldzaam model Lucky Nero want ik kan nergens een parallel vinden en voor mij is dat toch lichtelijk iritant. Ik mag graag iets plaatsen, lichtelijk tikje van me. Groetjes, Henk
|
| 26 okt 2010, 19:45 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
Legionair schreef: lucky nero schreef: hoi henk mooie en volgens bij bestwel een zeldzaam model. gr. lucky nero  Idd. een zeldzaam model Lucky Nero want ik kan nergens een parallel vinden en voor mij is dat toch lichtelijk iritant. Ik mag graag iets plaatsen, lichtelijk tikje van me. Groetjes, Henk hoi henk dat zijn toch eigenlijk de mooiste stukken als er niets over te vinden is. gr. lucky nero 
|
| 26 okt 2010, 19:47 |
|
 |
|
Legionair
|
Hoi Wim, Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in en misschien ben ik tegenwoordig ook een mierenn..ker  Maar een groot deel van de dag ben ik bezig met het naspeuren van allerhand Romeinse aardewerksoorten en als je dan je eigen spullen niet typologisch kunt determineren is en blijft dat ergerlijk. Noem het een stukje hobby-deformatie. Toch komt er een dag dat ik de kruik wel plaatsen kan 
|
| 26 okt 2010, 20:24 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|