|
|
Het is nu 05 maart 2026, 16:33
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
En weer Sigillata op de stort gevonden; Medetus en/of Santo
| Auteur |
Bericht |
|
archeonist
|
 En weer Sigillata op de stort gevonden; Medetus en/of Santo
Eindelijk weer wat sigillata mogen vinden. Nu ook een fragment met een bodemstempeltje en op de andere kant een ingekrast kruis. Volgens mij deed men dit zodat men kon zien dat het servies aan een bepaald persoon toebehoorde omdat het nogal kostbaar was in die tijd, but correct me if i'm wrong...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 dec 2010, 21:18 |
|
 |
|
MDgek
|
 Re: En weer Sigillata op de stort gevonden
 is weer een mooie, met stempel 
_________________ groet, Rich
Faber quisque fortunae suae
|
| 13 dec 2010, 21:19 |
|
 |
|
archeonist
|
...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 dec 2010, 21:19 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 14 dec 2010, 02:44 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hoi Archeo,
Het bodempje met stempel is in ieder geval van een napje van het type Dragendorff 27. De stempel kan ik niet één, twee, drie duiden maar ga er morgen mee verder net zoals met je versierde scherf.
Groetjes, henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 14 dec 2010, 17:44 |
|
 |
|
archeonist
|
Legionair schreef: Hoi Archeo,
Het bodempje met stempel is in ieder geval van een napje van het type Dragendorff 27. De stempel kan ik niet één, twee, drie duiden maar ga er morgen mee verder net zoals met je versierde scherf.
Groetjes, henk Geweldig Henk! Ik raak steeds meer geinteresseerd in dit Romeinse spul!
|
| 14 dec 2010, 20:49 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Kan me helemaal voorstellen dat je er steeds meer geinteresseerd in raakt, mij fascineert het al vanaf mijn 11-de en de fascinatie word steeds groter. Vooral de fascinatie voor T.N. en T.S. maar dat hebben de meesten wel, denk ik. Maar goed, mijn bevindingen:
Scherf met S-afbeeldingen tussen twee parel-lijsten met daaronder ramshorens weer afgesloten met een parel-lijst. Waarschijnlijk toe te schrijven, gezien het gebruik van de ramshorens, aan of Medetus of Ranto. Twee pottenbakkers die ook vaak samenwerkten en werkzaam waren in Zuid-Gallië. Datering en exacte werkplaats zijn me helaas nog niet bekend.
Stempel op nap Drag. 27: te vaag en incompleet om er iets van te kunnen maken. Zelfs onder de loupe werd het me nog niet duidelijk. De X op de onderzijde duidt waarschijnlijk op militair gebruik. De militairen leefden met zijn 8-en ( Contubernium ) in een tent of barak en merkten hun spullen om ze van de andere te onderscheiden zodat er niet snel een verwisseling van gelijke spullen ontstond.
Hopelijk kun je hier al wat mee, maar je weet ik blijf er mee bezig. Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 15 dec 2010, 16:52 |
|
 |
|
XpSven
Geregistreerd: 16 apr 2010, 11:13 Berichten: 2016 Woonplaats: Lanaken (Oost-Limburg °België° )
|
Heb je al een gekeken of er stukjes bij elkaar passen? wie weet heb je al een hele pot :)
_________________ I always say: " Who doesn't search, shall find nothing "
|
| 15 dec 2010, 17:13 |
|
 |
|
Maurits
|
Citaat: De militairen leefden met zijn 8-en ( Contubernium ) in een tent of barak en merkten hun spullen om ze van de andere te onderscheiden zodat er niet snel een verwisseling van gelijke spullen ontstond. Citaat: Volgens mij deed men dit zodat men kon zien dat het servies aan een bepaald persoon toebehoorde omdat het nogal kostbaar was in die tijd, Ts was een import product, weliswaar massaal gemaakt (miljoenen van het zelfde model kommetje) maar toch kostbaar...dit zijn de leukere stukken met merktekens en namen. Wat mij betreft zijn dit zeker toppers hoor. Van harte!
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 15 dec 2010, 22:27 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|