|
|
Het is nu 04 maart 2026, 15:21
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|
Terra Nigra kom, Holwerda BW 55
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Terra Nigra kom, Holwerda BW 55
Afgelopen week weer eens heel even op pad geweest en dat was niet zonder succes. In mijn putje vond ik een aantal TN-scherven die weer samengevoegd een deel van een Terra Nigra kom Holwerda BW 55 opleverde. Normaliter ga ik niet aan het plakken als het objekt niet archeologisch compleet ( 45% ) te krijgen is maar bij TN denk ik daar iets anders over. Zo vaak kom je het spul niet tegen en al helemaal als er ook nog eens een stempel opstaat. In dit geval staat de stempel op de onderkant van de bodem en luidt als vogt: IIXORINIVS wat we mogen lezen als EXORINIUS, jammer genoeg kan ik niet achterhalen welke pottenbakker achter deze naam schuilt. Kommen van dit type werden geproduceerd vanaf de tweede helft van de eerste eeuw. De kom is van dunne Nigra met een gladde zwarte buitenkant. Jammer genoeg vondt ik geen delen van de rand dus het bepalen van het juiste type is voor mij niet mogelijk maar het is in ieder geval één van de kommen geweest die jullie op foto TN 4 kunnen zien.
Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 05 feb 2011, 17:44 |
|
 |
|
Legionair
|
 Re: Terra Nigra kom, Holwerda BW 55
Nu de voorbeelden van welke kom het is geweest.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 05 feb 2011, 17:46 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Mooi gevonden weer Henk  en wie weet kom je de rest ook nog wel tegen of ga je niet meer terug? Romeins aardewerk ik ga het steeds meer waarderen 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 05 feb 2011, 17:46 |
|
 |
|
Legionair
|
Ceesou schreef: Mooi gevonden weer Henk  en wie weet kom je de rest ook nog wel tegen of ga je niet meer terug? Romeins aardewerk ik ga het steeds meer waarderen  Teruggaan zal ik zeker Cees, als je dit soort spul vindt dan is er beslist meer te vinden. Maar jammer genoeg zal ik deze niet kunnen completeren want anders had ik nog even gewacht met het plakken. Dat steeds meer waarderen is heel herkenbaar, ook ik heb dat. Voorbeeld: ik kreeg van de week twee stukken waterleiding aangeboden waarvan ik dacht die heb ik al. Ben toch maar gaan kijken en laten het nu twee stukken zijn die groter en forser zijn dan degene die ik al had. Heb ze toen toch maar meegenomen. Zal ze weleens plaatsen onder Bouwmaterialen.
|
| 05 feb 2011, 18:01 |
|
 |
|
Maurits
|
Mega zeldzaam dat stempel...mooi.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 05 feb 2011, 19:56 |
|
 |
|
jeroen V.
|
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 05 feb 2011, 19:58 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
tocht henk is hij mooi mooi dat je die stempel heb echte tetta nigra het plekje weet ik al als je de trap op loopt dan loop je hier tegen aan die leeuw even om hoog tussen de pijpen in dan die mooie pot daar op dat witen neerzeten ik vind hem mooi 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 feb 2011, 20:04 |
|
 |
|
Hans1971
|
Het is toch rotweer om naar buiten te gaan, dan maar gaan plakken.
Die stempel is prachtig, jammer dat je er niets van kan achterhalen.
@ Ed, ben jij tegenwoordig binnenhuisarchitect?
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 05 feb 2011, 20:58 |
|
 |
|
Legionair
|
Hans1971 schreef: Het is toch rotweer om naar buiten te gaan, dan maar gaan plakken.
Die stempel is prachtig, jammer dat je er niets van kan achterhalen.
@ Ed, ben jij tegenwoordig binnenhuisarchitect? Hans, wat dacht je van Ed de Bouvrie der Nederlanden, en in tegenstelling tot Jan geeft Ed zijn adviezen gratis  Kan ik er ééntje extra nemen 
|
| 05 feb 2011, 21:49 |
|
 |
|
Legionair
|
de ed schreef: tocht henk is hij mooi mooi dat je die stempel heb echte tetta nigra het plekje weet ik al als je de trap op loopt dan loop je hier tegen aan die leeuw even om hoog tussen de pijpen in dan die mooie pot daar op dat witen neerzeten ik vind hem mooi  Inderdaad een mogelijkheid Ed, zal het morgen eens proberen en als het goed uitpakt een foto plaatsen. bedankt voor de tip  zelf zie soms door de bomen het bos niet meer 
|
| 05 feb 2011, 22:23 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
Tussen de potten de scherven niet meer, bedoel je zeker  Willem vd Akker
|
| 05 feb 2011, 22:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
willem vd akker schreef: Tussen de potten de scherven niet meer, bedoel je zeker  Willem vd Akker nee jan willem dat zegt hij tocht niet hij zegt = de bomen het bos niet meer 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 06 feb 2011, 01:45 |
|
 |
|
Highlander
|
Henk schitterend stuk, je bent een tovenaar je tovert de mooiste dingen naar boven:-) Gr. Highlander
_________________ Gr. Highlander
|
| 06 feb 2011, 12:17 |
|
 |
|
dagobert
|
Het is in ieder geval meer als wij op een doorsnee akkertje vinden aan scherven. Dagobert
|
| 06 feb 2011, 13:06 |
|
 |
|
de prakker
Geregistreerd: 18 mei 2008, 18:44 Berichten: 729 Woonplaats: voorhtuizen
|
Hey Henk.. Goed bezig zeg Gr. De prakker.
_________________ Http://www.houtworm-boktorbestrijding.nl[url][/url]
Http://www.jacht-outdoorkleding.nl[url][/url]
ALS HET NIET GAAT ZOALS HET MOET. DAN MOET HET MAAR ZOALS HET GAAT.
|
| 06 feb 2011, 18:53 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|