Diatreet-glas wat een kunst!....
Dit is waarschijnlijk de grootste triomf van de Romeinse glaskunst,waarbij een opengewerkte versiering wordt bekomen door in dikwandig glas een ingewikkeld patroon te slijpen.
In het latijn "Diatreton"genoemd...ofwel doorboord,open-geboord/gewerkt.
Deze kunst is vanaf de 1e eeuw bekend en kende zijn hoogtepunt in de 3e en 4e eeuw.
De slijpers van dit kostbare glas werden zelfs door de keizer (Constantijn) als ware kunstenaars erkend en vrijgesteld van het betalen van belastingen....heb ik toch het verkeerde beroep gekozen
Er zijn er nu zo`n 50 bekend uit de antieke wereld....da`s weinig...en ze zijn dan ook onbetaalbaar...1 scherf vinden betekent 10.000-en eurie`s rijker!
In 1785 werd een dergelijke diatreetbeker gevonden in Kroatie te Daruvar...het toenmalig romeins"Aqua Ballisae".
De kelkvormige beker is voorzien van een subliem fijnmazig netwerk met het opschrift "FAVENTIBVS".(aan de goedgezinden)
Een bekende plaats waar je je kunt vergapen aan deze ongelooflijke kunstvoorwerpen is bv. het Romeins/germaans museum in keulen.(ook daar gevonden...)
De methode waarop ze werden gemaakt is nog twijfelachtig!....of geslepen(schleiftheorie)...moet je je voorstellen!!...of dubbelwandig kunnen werken door middel van een tussenbeker van gips...(presstheorie)
Een zeer bekend diatreet glas is bv. afkomstig uit stadsdeel"Braunsfeld" keulen...de text op het prachtig gekleurde glas is zoiets als; " drink, zodat je altijd goed leeft!!"
Bij het zien van de Lykurgos beker (londen) valt je helemaal niets meer te binnen.
Tenslotte wil ik nog even vermelden dat de bekers altijd kapot zijn en het me niet duidelijk is geworden of er nou 1 heel is....ik lees enkel over reconstructies en restauratie`s...maarja, vind je het gek!
mvg Ambianii