|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:24
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 25 berichten ] |
|
Romeins kinderspeelgoed/vogel rammelaar
| Auteur |
Bericht |
|
Defixio
|
 Romeins kinderspeelgoed/vogel rammelaar
Dit stuk heb ik kado gekregen. Het moet een kip voorstellen. Naar mijn mening 100% okee. Maar wat is het speelgoed ? votief? Ik ben er blij mee....aardewerk he?! 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 okt 2008, 20:04 |
|
 |
|
Michel
|
 Re: vogel figuur
Ik denk speelgoed Maurits... elke zijn de afmetingen ? Ik heb daar een boek over....maar de titel ontsnapt me.... Michel 
|
| 18 okt 2008, 20:37 |
|
 |
|
Michel
|
|
| 18 okt 2008, 20:39 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Maurits ,..
mooi man,..heb je er maten van,..
grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 18 okt 2008, 20:40 |
|
 |
|
Defixio
|
9 cm lang en 5 hoog.
|
| 18 okt 2008, 20:58 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi all,.
Is het geen dop van een vaatwerk of een fles,..
is de onderkant hol,.
grt bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 18 okt 2008, 21:47 |
|
 |
|
Defixio
|
De onderkant is een klein stukje ingedeukt. Ik denk dat het toch een stukje huisvlijt-speelgoed is... 
|
| 18 okt 2008, 22:43 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
de vraag of het speelgoed is is reeds beantwoord!
mijn jongste dochter had het stuk ff in handen, rammelde het bij haar oor en........ het was een rammelaar!
|
| 23 okt 2008, 21:07 |
|
 |
|
Defixio
|
Blijkt dus een steentje in te zitten...niets niet votief, gewoon een rammelaar. De gast waarmee ik het stuk heb geruild wist niet dat het rammelde....het was ook al niet zo zwaar! 
|
| 23 okt 2008, 22:33 |
|
 |
|
Michel
|
|
| 23 okt 2008, 22:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 okt 2008, 23:11 |
|
 |
|
Defixio
|
Tsja ik ben niet een koper van dingen maar ik vind nog wel eens munten en dingen uit latere periode (dan Romeins) en ruilen heb ik dan geen problemen mee. Ik heb vandeweek een boekje over Romeins speelgoed in handen gehad, helaas stond er niet zoiets in. Maar het stuk is goed! Ikke blij! Dank allemaal.
|
| 23 okt 2008, 23:14 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Romeins kinderspeelgoed/vogel rammelaar
|
| 17 sep 2010, 19:15 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hoi Maurits, In het boekje Romeins Speelgoed van Annemarieke Willemsen trof ik een voorbeeld aan die me erg doet denken aan jouw rammelaar. Deze ziet er punktgaaf uit en de jouwe is verschraald. Maar toch overeenkomsten genoeg om het stuk als een rammelaar te benoemen. Zelf heb ik er ook één in de verzameling maar dan van een liggende "dame" Groetjes, Henk
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 22 sep 2010, 18:09 |
|
 |
|
Maurits
|
Dank Henk das een mooie dame die je daar laat zien. Lekker leerzaam weer. Mijn kip is qua kleur mooier dan op de foto...
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 28 sep 2010, 20:19 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Dank Henk das een mooie dame die je daar laat zien. Lekker leerzaam weer. Mijn kip is qua kleur mooier dan op de foto... Logisch Maus, het is een zwart/wit foto, dan kleur zelfs ik nog beter 
|
| 28 sep 2010, 20:40 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ZO DIE LOOPT OOK WEER 
|
| 28 sep 2010, 20:40 |
|
 |
|
hylke
Geregistreerd: 12 jul 2009, 15:49 Berichten: 2333 Woonplaats: Rijnsburg
|
Hoi Maurits, Goedkope vervangers van de bronzen beeldjes waren die van aardewerk b.v. terracotta[waarschijnlijk die van jou ook?]. De meeste beeldjes geven vrouwen weer, vooral godinnen. Ook hier overheerst het godsdienstige element. Ze werden als votiefgaven[dankbaarheid aangeboden] in de heiligdommen geofferd of in huis opgesteld, maar ook als grafgiften aan de doden meegeven. Venus was populair, maar ook gewone mensen. Ook zijn er voorstellingen van dieren. Hanen duiven honden etc. zie foto1 Rammelaars waren ook in verschillende uitvoeringen, maar meestal bolvormig.In het boek zie legionair staan meer rammelaars zie foto's2 en 3 Misschien dat die van jou werd meegeven als grafgift in een kindergraf?.Het is in iedergeval niet gebruikt anders zou het wel kapot geweest zijn.  En natuurlijk hoeven niet alle dingen die rammelen als ermee geschud wordt door kinderen gebruikt te zijn. Bron:Provincie van een imperium van P.Stuart en zie boek Legionair. Misschien heb je er wat aan. Hylke
|
| 29 sep 2010, 17:57 |
|
 |
|
Markus
Geregistreerd: 25 sep 2008, 08:02 Berichten: 168 Woonplaats: Köln "Niehl"
|
hylke schreef: Hoi Maurits, Goedkope vervangers van de bronzen beeldjes waren die van aardewerk b.v. terracotta[waarschijnlijk die van jou ook?]. De meeste beeldjes geven vrouwen weer, vooral godinnen. Ook hier overheerst het godsdienstige element. Ze werden als votiefgaven[dankbaarheid aangeboden] in de heiligdommen geofferd of in huis opgesteld, maar ook als grafgiften aan de doden meegeven. Venus was populair, maar ook gewone mensen. Ook zijn er voorstellingen van dieren. Hanen duiven honden etc. zie foto1 Rammelaars waren ook in verschillende uitvoeringen, maar meestal bolvormig.In het boek zie legionair staan meer rammelaars zie foto's2 en 3 Misschien dat die van jou werd meegeven als grafgift in een kindergraf?.Het is in iedergeval niet gebruikt anders zou het wel kapot geweest zijn.  En natuurlijk hoeven niet alle dingen die rammelen als ermee geschud wordt door kinderen gebruikt te zijn. Bron:Provincie van een imperium van P.Stuart en zie boek Legionair. Misschien heb je er wat aan. Hylke Hoi Hylke, ich habe auch so eine, wie in deinem Buch und auch noch andere. Gruß Markus
_________________ Homepage.: www.xn--sondengnger-treffen-kln-17b87b.de YouTube.: https://www.youtube.com/channel/UCMsNb3 ... MWhqsC7udA
|
| 29 sep 2010, 20:05 |
|
 |
|
Legionair
|
Markus schreef: hylke schreef: Hoi Maurits, Goedkope vervangers van de bronzen beeldjes waren die van aardewerk b.v. terracotta[waarschijnlijk die van jou ook?]. De meeste beeldjes geven vrouwen weer, vooral godinnen. Ook hier overheerst het godsdienstige element. Ze werden als votiefgaven[dankbaarheid aangeboden] in de heiligdommen geofferd of in huis opgesteld, maar ook als grafgiften aan de doden meegeven. Venus was populair, maar ook gewone mensen. Ook zijn er voorstellingen van dieren. Hanen duiven honden etc. zie foto1 Rammelaars waren ook in verschillende uitvoeringen, maar meestal bolvormig.In het boek zie legionair staan meer rammelaars zie foto's2 en 3 Misschien dat die van jou werd meegeven als grafgift in een kindergraf?.Het is in iedergeval niet gebruikt anders zou het wel kapot geweest zijn.  En natuurlijk hoeven niet alle dingen die rammelen als ermee geschud wordt door kinderen gebruikt te zijn. Bron:Provincie van een imperium van P.Stuart en zie boek Legionair. Misschien heb je er wat aan. Hylke Hoi Hylke, ich habe auch so eine, wie in deinem Buch und auch noch andere. Gruß Markus Hoi Markus, Tolles Stück, bitte auch noch foto's von Deine andere Spielzeugen. Ess Grüsst Dich, Henk
|
| 29 sep 2010, 20:12 |
|
 |
|
hylke
|
Markus,
Die ziet er mooi uit en ben ook benieuwd naar de andere. Alleen probeer ze apart te plaatsen.
Hylke
|
| 29 sep 2010, 20:18 |
|
 |
|
Markus
|
Legionair schreef: Markus schreef: hylke schreef: Hoi Maurits, Goedkope vervangers van de bronzen beeldjes waren die van aardewerk b.v. terracotta[waarschijnlijk die van jou ook?]. De meeste beeldjes geven vrouwen weer, vooral godinnen. Ook hier overheerst het godsdienstige element. Ze werden als votiefgaven[dankbaarheid aangeboden] in de heiligdommen geofferd of in huis opgesteld, maar ook als grafgiften aan de doden meegeven. Venus was populair, maar ook gewone mensen. Ook zijn er voorstellingen van dieren. Hanen duiven honden etc. zie foto1 Rammelaars waren ook in verschillende uitvoeringen, maar meestal bolvormig.In het boek zie legionair staan meer rammelaars zie foto's2 en 3 Misschien dat die van jou werd meegeven als grafgift in een kindergraf?.Het is in iedergeval niet gebruikt anders zou het wel kapot geweest zijn.  En natuurlijk hoeven niet alle dingen die rammelen als ermee geschud wordt door kinderen gebruikt te zijn. Bron:Provincie van een imperium van P.Stuart en zie boek Legionair. Misschien heb je er wat aan. Hylke Hoi Hylke, ich habe auch so eine, wie in deinem Buch und auch noch andere. Gruß Markus Hoi Markus, Tolles Stück, bitte auch noch foto's von Deine andere Spielzeugen. Ess Grüsst Dich, Henk Hallo Henk, hier die anderen Rasseln, mache Morgen bessere Bilder. Gruß Markus
_________________ Homepage.: www.xn--sondengnger-treffen-kln-17b87b.de YouTube.: https://www.youtube.com/channel/UCMsNb3 ... MWhqsC7udA
|
| 29 sep 2010, 20:28 |
|
 |
|
Markus
|
.
|
| 29 sep 2010, 20:29 |
|
 |
|
Markus
|
hylke schreef: Markus,
Die ziet er mooi uit en ben ook benieuwd naar de andere. Alleen probeer ze apart te plaatsen.
Hylke Hallo Hylke, schon gemacht. Gruß Markus
|
| 29 sep 2010, 20:31 |
|
 |
|
hylke
|
|
| 29 sep 2010, 20:37 |
|