|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:45
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Ossuarium-knekelkist van marmer
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Ossuarium-knekelkist van marmer
Deze keer iets totaal anders: een Ossuarium-knekelkist van marmer.
Een knekelkist werd gebruikt om de crematie-resten en eventuele bijgaven in te bewaren. Vaak waren ze alleen met tekst uitgevoerd maar deze is ook nog eens aardig bekapt en is in de oudheid al hergebruikt. Oorspronkelijk stonden er twee ramskoppen op de hoeken, twee fakkels centaal in het midden, drie rozetten en twee festoenen ( guirlandes ) op. Bij het hergebruik is de middelste rozet veranderd in een doodshoofd, de fakkelvlammen en florale elementen werden vervormd tot de toegang van een grot.
De hypothetische inhoud van de tekst: EOG TO Th e I NECTINDINA MENEMACHO ARTEMIDO I o .Y. ZI te vertalen als: Voor mijn goddelijke lieveling lost de bezorgde man bij de dienst van Artemis zijn gelofte in.
De kist meet; 58 x 31,5 x 33,5 en weegt zo'n 350 kg.
Vriendelijke groet, Legionair.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 23 feb 2010, 18:26 |
|
 |
|
jeroen V.
|
 Re: Ossuarium-knekelkist van marmer
Eigen vondst? Zoja waar ergens? Moet dan toch een grotere site zijn?
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 23 feb 2010, 18:28 |
|
 |
|
Legionair
|
Het is geen eigen vondst Jeroen, dit soort objekten met Griekse tekst worden helaas niet in Nederland gevonden. Deze komt uit de buurt van Efese ( Turkije ) toen de uitvoer van dit soort stukken nog mogelijk was. Nu pakken ze je al met een steen in je zak!!!!!
Legionair
|
| 23 feb 2010, 18:47 |
|
 |
|
jeroen V.
|
Het verschil tussen grieks en latijn is me nog steeds niet duidelijk, en zal het nooit merken. Dus ik dacht dat het romeins was!
Mooi stukje in ieder geval!
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 23 feb 2010, 18:50 |
|
 |
|
Legionair
|
Het is inderdaad een Romeinse askist, Jeroen. Vaak wordt vergeten dat een groot deel van het Romeinse Rijk Grieks-talig was en dat veel aristocratische Romeinen twee-talig opgevoed waren. Diverse Romeinse keizers schreven en spraken ook vloeiend Grieks waaronder Antoninus Pius één van de betere keizers.
Bedankt voor je reactie, Legionair
|
| 23 feb 2010, 19:28 |
|
 |
|
Maurits
|
Mooi stuk weer zeg man man man...
Saillant detail: tijdens een opgraving in het fort matilo is een scherf is gevonden met ingekraste tekst "HELLENAS" oftewel "De Griek".
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 23 feb 2010, 20:59 |
|
 |
|
Ambianii
|
 ...mooi hoor... ohja, copieen zijn ouder dan alle wegen naar rome samen. en....pas dus maar op....ook incl. de moooiste verhalen van de oudheid/wereld...en alle goeie bedoelingen...marmer,kalkzandsteen,ect. Lastig een koolstofdatering erop lostelaten. |Mvg Ambianii
|
| 23 feb 2010, 22:02 |
|
 |
|
Legionair
|
Bedankt voor je waarschuwing Ambianii maar het marmer is aardig versinterd en versleten en dat lijkt me ook niet één, twee, drie te doen. Ook dit oude Grieks kan door nog weinigen gelezen/vertaald worden, dus al met al twijfel ik niet aan de originaliteit van dit ossuarium.
Groetjes, legionair
|
| 24 feb 2010, 18:52 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|