|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:01
|
| Auteur |
Bericht |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
 Protest Rookvebod horeka
Hallo allemaal...
De horeca is nog niet klaar voor de invoering van een rookverbod. Twaalf van de vijftien regiovoorzitters van Horeca Nederland zeiden dat vandaag tegen RTL Nieuws. Acht van de vijftien gaf aan dat uitstel nodig is.
Voorbereidingen
Het rookverbod, dat moet zorgen dat personeel van bars, restaurants en andere uitgaansgelegenheden rookvrij kunnen werken, moet 1 juli ingaan. Negen van de vijftien regiovoorzitters zeggen dat er nog geen voorbereidingen zijn getroffen door de ondernemers. Dit komt voornamelijk omdat onduidelijk is wat wel en niet mag. Veertien van de vijftien voorzitters vinden dan ook dat de informatieverstrekking vanuit de overheid onvoldoende is.
Hoop
Kleine horecaondernemers verenigden zich eerder deze maand in de hoop via de rechter uitstel, en uiteindelijk afstel, van het verbod af te kunnen dwingen. Kleine horeca-ondernemingen lijden volgens de vereniging meer onder de regels omdat zij niet in de gelegenheid zijn rookfaciliteiten in te richten.
Taboe
Op 1 juli komt een einde aan de uitzondering die voor de horeca was gemaakt op het recht op een rookvrije werkplek, dat sinds begin 2004 geldt. Roken wordt niet alleen taboe in de kroeg, maar ook in onder meer het restaurant, de coffeeshop, het theater, de bioscoop, de studentenvereniging en de sportkantine. Wel mogen horecagelegenheden een aparte rookruimte inrichten. De rokers die daar hun toevlucht zoeken, hoeven daar echter niet op bediening te rekenen. Ook kunnen ze nog op het terras roken, als dat maar niet aan alle kanten is afgesloten
ALs het zo moet
Als het zo moet zijn kom ik in geen cafe meer,..niet alleen door de bier prijs ,..maar ook door het niet roken,..ze menen dat mensen die hun hele leven al hebben gerookt terug naar af te brengen,..mij niet gezien ,..dan kom ik in geen cafe meer,..ook niet naar Louter Kabouter waar ik alle bij eenkomsten van de MLB,..Middenlimbugse detector bijeenkomst,..heb mee gemaakt
als ik mij graag een biertje wil drinken dan doe ik dat thuis wel,..nooit meer in de kroeg
groet Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 01 jun 2008, 22:17 |
|
 |
|
Michel
|
 Re: Protest Rookvebod horeka
Oeï ... ik geraak het oneens met Bert. Heb 30 jaar gerookt en nu ben ik er 15 jaar al vanaf. Rook hindert me nu behoorlijk. In België is het rookverbod zowat overal ingevoerd en voel me daar goed bij. Eindelijk gezonde lucht op een ruilbeurs of muntenbeurs. Eindelijk thuis kunnen komen met nette kleren die niet stinken als de hel. Sja, zo ziet je maar .... tabak verdeeld de opinies van de mensen. Ik heb niets tegen mensen die roken, maar wel als ze me hinderen. Ik heb ook recht op frisse lucht in mijn longen. O jee.... Bert gaat woest op mij afkomen nu ...... Nie kwaad zijn Bertje, iedereen mag zijn mening zeggen ! Michel 
|
| 01 jun 2008, 22:28 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
Recht op frisse lucht???????????? Probeer dat maar een in de grotere steden!!!!!!! We hebben zelfs zoiets van een smogg alarm. Dan betekent dit dus dat ook alle autos niet meer mogen rijden???? Vroeger als je in een kroeg kwam zag het blauw van de rook en stonken je kleren dus echt naar die rook. Ja dat was vroeger ja, toen hadden ze echt nog niet de afzuiging welke ze tegenwoordig wel hebben. Het is gewoon kolder en dat is het. En voor de mensen die frisse lucht willen, ga eens naar een zuurstofbar!!! 
_________________ Soms...........
|
| 01 jun 2008, 23:37 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hallo allemaal
Hoi Michel,nee ik ben niet boos kerel ik moet er wel om lachen mij krijg je niet snel boos,daarvoor loop ik te nuchter door het leven,
nee ik heb respect voor mensen die niet roken,was zelfs blij als ik er nooit aan begonnen was,..maar mij gaat het om het volgende
Als het zo moet zijn dat ik niet meer mag roken in een horeca aangelegenheid dan blijf ik thuis,..makelijk als dat,..dan ga ik gewoon niet meer,dan houd het op
Persoonlijk vind ik dat de rokers hierdoor gediscrimineerd worden,we zijn hier in Nederland en de rest van de wereld toch voor gelijke rechten,..nou waar zijn die gelijke rechten dan gebleven,..
grt Bert
|
| 02 jun 2008, 09:00 |
|
 |
|
Michel
|
Wiebren, Komaan man, kalmeer een beetje. Ik ben tot verleden jaar in juni nog regelmatig in onze muntenklub geweest in Brussel. Die is gevestigd in een "café" of drankgelegenheid met een zaaltje, met afzuigeing en al. Big deal, ik kon telkens mijn kleren wassen nadien. Die smogg alarm heeft er niets mee te maken. Je moet geen appelen met citroenen vergelijken. Wees gewoon eerlijk zoals Bert. Rook stinkt en is lastig voor de niet roker, daar kun je niet omheen. Als ik zeg dat ik recht heb op frisse lucht, dan betekent dat, dat ik recht heb op "rookvrije" lucht als je dat liever hebt. Er is al genoeg vuiligheid in de lucht dat men er nog extra wat gif moet bijpompen. Het is gewoon een meningverschil, geen reden om zo uit te vliegen. We zijn volwassenen toch ? Michel 
|
| 02 jun 2008, 09:56 |
|
 |
|
Michel
|
Bert, Je zegt : Citaat: Persoonlijk vind ik dat de rokers hierdoor gediscrimineerd worden,we zijn hier in Nederland en de rest van de wereld toch voor gelijke rechten,..nou waar zijn die gelijke rechten dan gebleven,..
Wat je zegt is geldig voor mij ook....... Wij, de "niet rokers" hebben al tientallen jaren rook moeten verdragen zonder maar iets te mogen zeggen. Nu dat er aan rokers beperkingen worden opgelegd komt men aandraven met de gelijkheid van rechten voor all mensen. Ik weet dat pro en contra het nooit eens gaan zijn, maar ik spreek als oud-roker die van mijn verslaving af is. Welk voordeel heb ik eraan ? - meer geld in mijn portemonnee. - beter smaken en ruiken. - een groter longkapaciteit ... ja, ja, lach niet, om mijn 60ste loop ik verder als een roker van 40 !!!! - me niet te pletter hoesten 's morgens .... en vooral niet verslaafd zijn aan een stinkstok, waarbij je anders vies van wordt telkens als je op tijd en stond geen kunt aansteken. Het is gewoon mijn gezondheid dat er op vooruitgegaan is en dat beseffen de meeste rokers niet..... totdat ze ermee stoppen en dan zeggen ze : had ik er maar eerder mee gestopt. Waar of niet ? Is net niet wat je hoort van mensen rondom jezelf die ermee gestopt zijn ? Eerlijk zijn hé Allee even goeie vrienden Michel 
|
| 02 jun 2008, 10:07 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Ik ben een roker, maar heb ook een tijdlang niet gerookt. Ik weet dat als je als niet roker in een rokersgelegenheid bent geweest dat je je ergert aan de stank die je daarna bij je draagt. Toch vind ik dat een totaal verbod een te zwaar middel is. Met de huidige stand van techniek vind ik dat er best een tussenoplossing moet kunnen worden gevonden. Totaalverbod vind ik te ver gaan. Geeft desnoods rookvrije kroegen een subsidie om dit te stimuleren, en laat de kroegen vrij in hun beslissing of ze al dan niet rookvrij willen zijn. Als je naar de kroeg gaat ga je om een leuke tijd te hebben en niet om te zitten beven en stressen omdat je een nicotinetekort hebt. mijns inziens zal dit mensen niet bewegen tot stoppen met roken, zo wel dan loopt de staat weer heel wat accijnzen mis..... maar das weer een ander topic. Tuurlijk iedere roker weet dat wat ie doet slecht voor hem is, dat hoef je volgens mij geen enkele roker te melden. Verdraagzaamheid en ieder in zijn/haar waarde laten is toch zooooooooo moeilijk lijkt het wel......
|
| 02 jun 2008, 11:03 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hallo Michel en Muta
Michel,.. ik kan mij er wel mee vinden wat je daar schrijft,.. helemaal mee eens,..maar zo denk je nu,en toen je nog rookte heb je ook 30 jaar iedereen omvergeblazen zonder met anderen rekening te houden,..dus waar praat je over lees nog maar eens wat Muta schrijft,
Maar ik wil helemaal niet stoppen met roken,..ook al weet ik dat het beter is het smaakt mij nog altijd veel te goed,
En Muta,..wijs geschreven hoor.
grt Bert
|
| 02 jun 2008, 12:03 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
bij vlagen he?? 
|
| 02 jun 2008, 12:19 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Muta Abundantia schreef: bij vlagen he??  Nee hoor altijd,.. zeer wijs mens,maar Michel is ook niet van de domme, grt Bert
|
| 02 jun 2008, 12:23 |
|
 |
|
Mat
|
Wat is het verschil dan in Coffeshop en Cafe? In een Coffieshop mag je wel een stikky opsteken en in een cafee mag dit weer niet. Ben zelf al 3 jaar rrokvrij naar een 60 sigaretten per dag gerookt te hebben. Zelf heb ik nu geen probleem als ik in een rookruimte ben geweest. Deze verhalen zijn allemaal opgeklapt door een bepaalde groep zeikers. Heb zelf op kantoor megemaakt dat er een vrouw op de kam,er zat en nooit geklaagd had over de rook, totdat we een beetje ruzie krgen. Zij naar de baas, want zij had astma, zodoende een rookverbod op de kamer. Totdat ik een feest had waar zij natuurlijk ook was, allemaal rokers en zij had plotsklaps geen astma meer. Ra, Ra, hoe kan dit? Ik gun nu ieder zijn hapje rook, ook voor degeen die niet rookt, zijn in mijn ogen gratische rokers en alles wat gratis is, daar zegt een Hollander toch niks over. GR Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 02 jun 2008, 12:37 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Michel is zeker niet dom! Dat zul je mij ook niet horen beweren....... Michel en ik verschillen alleen over dit onderwerp van mening, daar is niet mis mee toch? 
|
| 02 jun 2008, 12:38 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Feit blijft dat mensen die echt luchtwegproblemen hebben echt ook last van die rook kunnen hebben. Dus dat er een oplossing moet komen moge wel duidelijk zijn. Maar kwa bouwtechnieken zijn we al zover...... daar moet gewoon een oplossing voor gevonden kunnen worden zodat mensen de keuze krijgen voor wel of niet roken, zonder een ander tot last te moeten zijn. Als we hier met zijn allen goed over nadenken moet het toch mogelijk zijn een middenweg te kunnen vinden tussen e.e.a.?¿
|
| 02 jun 2008, 12:42 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Muta Abundantia schreef: Michel is zeker niet dom! Dat zul je mij ook niet horen beweren....... Michel en ik verschillen alleen over dit onderwerp van mening, daar is niet mis mee toch?  Ik ook natuurlijk,..en een leuk discussie punt ook nog eens zijn we teminste van de straat af,.. haha. grt Bert
|
| 02 jun 2008, 12:52 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
whahahaha psies!
|
| 02 jun 2008, 13:04 |
|
 |
|
Michel
|
Wel hoe kurieus ook, ik kan me nog wel vinden in stelling van Muta. Why not ? Laat in feite iedereen de keuze. Als er rokers en niet-rokerscafés zijn is de zaak opgelost. Wie dan toch in de rook willen zitten is dan zijn eigen keuze. In Vlaanderen bestaat er al 20 jaar zo'n café waar de cafébaas absoluut tegen het roken is en het manu militari verbiedt als het moet. Iedereen is het daar gewoon en een roker zet daar geen poot binnen. De cafébaas heeft elke avond volle bak embiance.... waar is het probleem ? Wat Bert zegt is ook waar, ik heb me ook in 30 jaar geen bal van aangetrokken dat ik de anderen hun lucht verpest heb met mijn havanna's ! Ik had bijna altijd zo'n knoest tussen m'n tanden.... Mea culpa ... Mea culpa ... Mea maxima culpa !!!! Bert jong, je geeft me nog een schuldgevoel !!!! Wat Mat zegt ken ik ook. Er zijn er altijd die cinema van alles moeten maken, maar hou er rekening mee dat er mensen zijn die geen komedie spelen. Dus, het is een kwestie van .... sja, zoals Muta zegt !!! Wijs mens die Muta. Amen ! Michel 
|
| 02 jun 2008, 13:30 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
Michel ik word er helemaal niet kwaad om hoor Ik heb een hele brede rug en een hele goede zelfbeheersing(komt doordat ik een pakje per dag rook  ) Waar het mij om gaat is dat we allemaal wel weten dat roken ongezond is, net zoals drank. Wisten jullie trouwens dat er per jaar meer mensen komen te overlijden door overmatig drankgebruik????? Op het moment wordt het roken zo gehypt en ben je bijna crimineel als je een sigaret aansteekt. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om een hele dag niet te roken en ook als er mensen last van kunnen hebben zal ik ook geen sigaret aansteken. Laatst hebben we in een fabriek alweer een kantine opgesplitst in 2 delen, een rokers en niet-rokers gedeelte. Weet je wat het mooie is aan dit alles, zelfs de niet rokers zitten in het rokers gedeelte omdat men altijd aan het klaverjassen was. Er was 1 persoon die alleen in het niet rokers gedeelte zat, deze had er op zijn manier zoveel last van.Omwille van deze ene ziel had het bedrijf een extra kostenpost van 31.000 euro. Nou komt het mooie van dit verhaal, dit was in een konstructie bedrijf waar nogal veel gelast en geflexd word, ze zitten altijd als negertjes in de kantine Mijn vader is 57 en heeft long enfyzeem heeft nog maar 20% longinhoud en om de maand bijna een pretnison kuur. Zelfs mijn vader heeft er bijna geen last van als er om hem heen word gerookt. Dan vraag ik mij af: Wie zou er meer last van moeten hebben??? Vroeger had niemand last van de rook en tegenwoordig beginnen ze al te kuchen als ze maar een sigaret zien. Elk cafe word nu bijna verplicht om een lounge te creeren om zo toch de mensen de gelegenheid te geven om een sigaretje of sigaar te roken. En volgend jaar is de drank aan de beurt en krijgen we een alcohol-loos cafe????? Ach ik denk dat het cafebezoek voor mij dan gewoon afgelopen is, dan blijf ik liever thuis genieten van een whiskey met een lekkere sigaar!!!!!
_________________ Soms...........
|
| 02 jun 2008, 17:11 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi allemaal,
Wieben schreef:Ach ik denk dat het cafebezoek voor mij dan gewoon afgelopen is, dan blijf ik liever thuis genieten van een whiskey met een lekkere sigaar!!!!!
zo denk ik er nu precies het zelfde over,...
Zeer mooie reakties van iedereen TOP allemaal
grt Bert
|
| 02 jun 2008, 17:26 |
|
 |
|
Mat
|
Wieben schreef:Ach ik denk dat het cafebezoek voor mij dan gewoon afgelopen is, dan blijf ik liever thuis genieten van een whiskey met een lekkere sigaar!!!!!
Ja, Is ook nog een stuk goedkoper dan 2,25 euro voor een wijntje en 2 euro voor een glas bier. Gr Mat
|
| 02 jun 2008, 17:51 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
,, drinken = slecht ,, vet eten = slecht,,uitlaatgassen = slecht,, niet bewegen=slecht,, in de zon = slecht,,mobiele tel=slecht,,harde muziek=slecht,, snoepen=slecht,, drugs = slecht,, enz enz.. VOOR JE GEZONDHEID maar als je rookt ,denken sommige niet rokers ,dat je DE PEST hebt ofzo tuurlijk is roken slecht voor je gezondheid,maar overdrijven is ook een vak als men last heeft van de rook ,dan rook ik gewoon niet en volgens mij zijn 99% van alle rokers zo netjes dus wat is het probleem gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 02 jun 2008, 19:11 |
|
 |
|
Mat
|
Volkomen gelijk BUB. Als 30 man rondom je gelijk aan het bellen zijn met hun mobiel, kan je gelijk kanker hebben, is tot heden nog niet bewezen ,maar daar zijn ook mensen allergies voor. Dus stoppen met alle telefoon gesprekken, aangezien ik hier gestoord van wordt. GR Mat
|
| 02 jun 2008, 19:29 |
|
 |
|
Duitje
Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:43 Berichten: 157 Woonplaats: Egmond
|
Meer de helft van de bevolking rookt!!!! Wie moet zich dan aanpassen? Het lijkt mij dan de minderheid ;)
Ik rook trouwens niet, maar heb er geen problemen mee als mensen roken!
|
| 02 jun 2008, 19:37 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Ik ook niet, ook toen ik was gestopt had ik geen problemen met mensen die om me heen rookten. Maar als je een stampvolle kroeg binnenstapt en WEL problemen hebt met rooklucht kan ik me voorstellen dat je niet ff gaat vragen aan iedereen of ie omwille van jou even niet wil roken. Door de hetze die nu op deze manier ontstaat is het wel zo denk ik dat steeds meer mensen menen last te hebben van de rook. Daar waar roken niet is toegestaan rook ik ook gewoon niet. en dat worden steeds meer plekken. Ik hoorde een verhaal van iemand van in Ierland daar is roken al verboden in kroegen........ omdat daar geen rooklucht meer in de kroegen hangt stinkt het er naar pis en kots (een lucht die voorheen door rokerslucht werd overstemd)....... denk dat ik liever als niet roker in rokerslucht dan in pis/kotslucht ga stappen.........
|
| 02 jun 2008, 20:04 |
|
 |
|
Bertoninus
|
bubba schreef: ,, drinken = slecht ,, vet eten = slecht,,uitlaatgassen = slecht,, niet bewegen=slecht,, in de zon = slecht,,mobiele tel=slecht,,harde muziek=slecht,, snoepen=slecht,, drugs = slecht,, enz enz.. VOOR JE GEZONDHEID maar als je rookt ,denken sommige niet rokers ,dat je DE PEST hebt ofzo tuurlijk is roken slecht voor je gezondheid,maar overdrijven is ook een vak als men last heeft van de rook ,dan rook ik gewoon niet en volgens mij zijn 99% van alle rokers zo netjes :07 dus wat is het probleem gr bubba  Helemaal mee eens Johan als ik bij mensen ben waar niet gerookt word loop ik wel naar buiten maar gelukkig is dat alleen bij Peter,..maar daarom blijf ik nooit te lang dat krijg je daar door,..maar ja grt Bert
|
| 02 jun 2008, 20:05 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
voor degene die nog moeten eten of op dit moment aan het eten zijn......
Eet smakelijk!
|
| 02 jun 2008, 20:05 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|