|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:33
|
4 grote zilveren jongens (FOTO UPDATE PAGINA 2)
| Auteur |
Bericht |
|
bennie
|
 Re: 4 grote zilveren jongens
|
| 23 okt 2009, 16:32 |
|
 |
|
Henri
|
_________________ Xp goldmax Tesoro Tejón Tesoro compadre Minelab unox 800
|
| 23 okt 2009, 17:00 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
|
| 23 okt 2009, 17:33 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
|
| 23 okt 2009, 17:40 |
|
 |
|
Defixio
|
Welkom op het form...man man man Holy shit...wat een schat zeg!
|
| 23 okt 2009, 17:42 |
|
 |
|
Eggie
|
 Van harte, wat een vondst. Daar droomt iedereen van. Nu nog de gehele handel anamelden, evt doen z ehet reinigen ook nog wel voor je bij zo'n vondst. Zal er niet teveel mee rotzooien
|
| 23 okt 2009, 18:13 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
|
| 23 okt 2009, 18:18 |
|
 |
|
dagobert
|
Laten we het erop houden dat de munten in 1649 begraven zijn. Hoe kan het dan dat de munten onder het bladerdek vandaan kwamen? Bos/blader bodem groeit met zo,n 2a4mm per jaar. De muntschat zou dan theoretische meer als een halve meter diep moeten liggen. En dat terwijl de eerste gouden munt meteen onder de bladeren lag. Dit vind ik eerlijk gezegd wel erg vreemd? Hoe kunnen die munten aan de oppervlakte liggen(net onder het bladerdek)? 400 jaar vallen er bladeren op die plek! De munten(ook losse) zouden dan veel dieper moeten liggen. Het is namelijk zo dat gras 2mm per jaar de voorwerpen en munten laat verdwijnen. Je kunt dus op gras wat nooit geploegd is munten en voorwerpen vinden tot begin/eind 1500. Oudere vondsten liggen er misschien wel maar liggen dan te diep voor een detector. Ik kan dan ook maar een ding verzinnen en dat is dat er granaten zijn ontploft op de plek waar de muntschat lag begraven. Zodoende zijn de munten verspreid over een groot oppervlakte. Vele munten zouden daardoor nu aan de oppervlakte kunnen liggen(onder het bladerdek). Dus 60 jaar maal 3mm zou dan gemiddeld 18cm diep moeten zijn. Dan pak je makkelijk de munten met een detector. Misschien kan de vinder nog even toelichten hoe de situatie daar is?? Zo ie zo gefeliciteerd met deze grote schatvondst Dagobert
|
| 23 okt 2009, 18:39 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 MCPW zoals al eerder vermeld graag de munten apart plaatsen ik zal de eerste munt determineren en later verplaatsen naar de juiste rubriek (uitzonderingen bevestigen de regel) DEUTSCHE MÜNZEN UND MEDAILLEN MÜNSTER BISTUM
Ferdinand von Bayern, 1612-1650. Reichstaler 1639, Münster. Dav. 5591; Schulze 34 a var. ik hoop dat jij de munten apart plaatst met maat en gewicht reinigen kun je doen doormiddel van soda in zilverfolie , en daar de munt in leggen. voorzichtig dichtvouwen en wat gaatjes er in prikken. (eerst pannetje water koken) dan het vuur wat lager zetten en de folie met munt er in leggen . na een minuut of 2 er uit halen ,en dan met een zachte tandenborstel met zuiveringszout een draaiende beweging maken. P.S leg tijdens dit borstellen de munt op een vlakke ondergrond om spanning op de munt te voorkomen (anders kan hij breken. Herhaal dit gehele proces tot het resultaat voldoende is gr bubba bron = coinarchives
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 23 okt 2009, 21:44 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Hoi MCPW, schitterende vondst  en doe er voorzichtig mee.Geduld is een schone zaak en het zou zonde zijn als het mis ging.Je hebt inmiddels al een goeie tip gekregen van mijn bovenbuurman zie ik en succes ermee  . Grt, Addie.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 23 okt 2009, 21:53 |
|
 |
|
alphen
Geregistreerd: 23 jun 2008, 23:46 Berichten: 3116 Woonplaats: Alphen a/d rijn
|
|
| 23 okt 2009, 21:54 |
|
 |
|
mcpw
|
Even een kleine update tot dusver.
De schoonmaak gaat prima nu, herhaalde behandelingen met citroenzuur en zuiveringszout hebben het gewenste resultaat.
Ik zag een opmerking voorbij komen over de diepte waarop de eerste gouden munt lag, ook wij waren hier verbaasd over en hebben er ter plekke over staan praten. De schat zat in een aardewerk bierpul begraven waarvan de bovenste helft ontbrak en meerdere gaten in de kruik zelf op zo'n 30 cm diepte. Een deel van de munten zat onderin de kruik aan elkaar vastgekoekt (tot soms wel 10 munten op elkaar!) een groot deel lag los om de vindplaats heen, varieerend van 5 tot 25 cm diep. De kruik lag tussen de wortels van een omgezaagde boom, aan de verrotting van de stronk te zien is deze al lang geleden omgezaagd. Lang geleden is in dit geval in of net na de oorlog, mogelijk is met het wegtrekken van de boom, of door eroverheen te rijden met bosbouw machines de kruik beschadigd en de munten verspreid. Kan natuurlijk ook dat de wortels van de boom toen deze nog overeind stond de kruik omhooggeduwd hebben. Tevens lagen er zeer veel granaatscherven rond de vindplaats, kan er best eentje dichtbij ingeslagen zijn. Ook wist een voorbijkomende wandelaar te vertellen dat er net na de oorlog vrachtwagens vol munitie afgevoerd zijn van die plek, daarnaast waren er genoeg schuttersputten aanwezig, alles bij elkaar een omgeving waar de grond behoorlijk in beweging geweest is.
Alles bij elkaar genoeg omstandigheden om de vindplaats te verstoren in de loop der jaren en dan vergeten we nog de natuurlijke factoren zoals bodem erosie, stortregens en dergelijke.
Het blijft altijd giswerk wat er gebeurd is, vast staat wel dat de vondst een klassiek voorbeeld is van een destijds begraven kruik die niet meer teruggevonden is. Op zich vreemd is dat er in de verre omtrek geen landhuis of iets dergelijks te bekennen is en het ook geen plek is die aan een handelsroute gelegen heeft.
|
| 23 okt 2009, 23:02 |
|
 |
|
aureum
|
mcpw schreef: Op zich vreemd is dat er in de verre omtrek geen landhuis of iets dergelijks te bekennen is en het ook geen plek is die aan een handelsroute gelegen heeft. er kan vroeger een boerderij of huis in de buurt hebben gestaan.....die afgebroken is worden....en nooit meer opgeboud is worden.... je kunt er eigenlijk alle kanten mee op..... maak je niet gek hierover.....je heb de schat in je bezit...en dat telt mvg leon
|
| 23 okt 2009, 23:08 |
|
 |
|
Adbas
|
MC ik zou navragen wat het zou kosten om het te laten doen. de munten hebben denk ik zo,n grote waarde, dat het wellicht beter zou uitpakken dan waneer je het zelf probeert. de kosten zouden lager kunnen zijn, dan waneer je er iets van verpest, wat de waarde aanzienlijk verminderd. ,t is maar ,n idee grt ad
_________________ ooit lagen vondsten voor het oprapen, nu moet je er zelfs voor graven
|
| 23 okt 2009, 23:16 |
|
 |
|
indian
Geregistreerd: 11 sep 2008, 20:53 Berichten: 558 Woonplaats: Hardenberg
|
neutraliseren doe je door even na het spoelen de munt in een vloeistof te dompelen welke een tegenovergestelde ph-waarde heeft van het reinigingsmiddelen. Dus ph basisch schoonmaken, dan neutraliseren in een middel ph alkalisch.
Tjee het blijft genieten om er na te kijken.
grtn indian...ugh
_________________ desiderum constans cavo thesarus grandis et infinitus humus transissulanos
|
| 23 okt 2009, 23:47 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 24 okt 2009, 12:05 |
|
 |
|
mcpw
|
Hier komen de spannende foto's, heel veel kijkplezier!
Voordat er mensen beginnen te stuiteren: de gouden munten zijn alleen afgespoeld onder de kraan, verder niets aan gedaan en ik laat ze zoals ze nu zijn. De zilveren waren erg ver heen en aan elkaar gekoekt, 350 jaar zure (alleen maar Eikenbomen) bosgrond heeft ze echt geen goed gedaan. Toch zijn ze er nog best heel aardig uitgekomen. Geen schuurmiddelen of zilverpoets gebruikt, alleen Soda, Citroenzuur en zuiveringszout. Er liggen nu nog zo'n 20 stuks in de week, de overige zijn schoon en doe ik verder niets aan. Wel zijn veel van de zilveren munten erg dun, erg afgesleten en sommige behoorlijk "geknipt".
Opvallend dat een aantal zilveren munten uit de grond al glommen, er zit ook op geen enkele munt de typisch zwartige patina, kan het onstaan van deze patina door de zeer zure bosgrond tegengegaan zijn?
Detector is een Fisher 1266X, ook wel de dieptebeul genoemd. heb hem al minstens 10 jaar, altijd trouw en pakt echt dingen op grote diepte. Deze zal nu altijd bij me blijven! (al had hij zich voor deze vondst al meervoudig terugverdiend)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 okt 2009, 12:47 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
 Re: 4 grote zilveren jongens (FOTO UPDATE PAGINA 2)
hoi mcpw hier valt me niets meer in wat een mooie vondst ik zou zeggen plaats ze een voor een op het forum en je krijgt er gegaradeerd de bijbetreffende determinaties bij ik zou ook het kruikje laten restaureren als ik jou was. gr. lucky nero 
|
| 24 okt 2009, 13:45 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi mcpw Te gek voor woorden, de natte droom van iedere zoeker. Van harte gefeliciflapstaart, en ga er wijs mee om. Groetjes Gerrit
|
| 24 okt 2009, 13:58 |
|
 |
|
dagobert
|
Jou antwoord lijkt me erg duidelijk. Hoe of wat de reden is dat de munten aan het oppervlak lagen blijft gissen. Er kan altijd iets gebeurt zijn zodat de pot/munten aan de oppervlakte kwamen te liggen. Een ding is trouwens een feit. Je hebt een knaller van een muntschat gevonden. En volgens mij niet zo maar een!! 12 gouden en 83 zilveren!! Dat zullen maar weinig zoekers evenaren(helaas). Het mooiste vind ik eigenlijk dat je op zoek was naar oorlogstuig en bij toeval op deze munten stuiten. Hoe mooier kun je het hebben?? Echt toppie man Dagobert
|
| 24 okt 2009, 14:29 |
|
 |
|
Hoth
|
Ik heb het hele verhaal in een adem doorgelezen... Wat een vondst ! Daar kunnen nog geen 10 roestige duitse stahlhelmen tegenop 
_________________ Ook gij, Brutus?
|
| 24 okt 2009, 14:52 |
|
 |
|
mcpw
|
Nou Hoth, ik ben het niet helemaal met je eens, onderstaand was ook een geweldige kick om te vinden (gaat een beetje off topic, ik weet het). De Duitse parachutisten helmen waar we er vijf van hadden, deden per stuk in waarde niet onder voor munt nr 1......Nou gaat het hier niet om de waarde, ik wil vooral even laten zien dat militaria zoekers geen 'munitiejagers zijn', een beeld dat helaas maar al te vaak heerst (sterker nog, munitie, zeker de grotere jongens, vinden wij absoluut niet prettig om te vinden, we laten het lekker liggen waar het ligt).
En onderstaand waren geen 10 Stahlhelmen, maar 45.......
|
| 24 okt 2009, 15:34 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Van zo'n vondst droom ik al jaren, wat een feest!!! (niet van de helmen trouwens) En wat het ook nog eens compleet maakt is de steengoed Westerwald kruik uit het midden van de 17e eeuw die het helemaal compleet maakt.
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 24 okt 2009, 15:53 |
|
 |
|
jeep
|
Superrrr gefeliciteerd gr jeep
|
| 24 okt 2009, 16:09 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Geen woorden voor! Van harte met deze droomvondst(en)!
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 24 okt 2009, 16:15 |
|
|