|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:14
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
 boor/priem (Romeins?)
Gisteren gevonden. Priem/boortje? Komt uit Romeins/Middeleeuwse context. Mogelijk gebruitk voor het doorboren van leer? Ik hoop dat iemand dit herkent.
Lengte: 6 cm Dikte: 3/4 mm Materiaal: brons
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 22 jun 2008, 10:57 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
 Re: boor/priem (Romeins?)
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Gisteren gevonden. Priem/boortje? Komt uit Romeins/Middeleeuwse context. Mogelijk gebruitk voor het doorboren van leer? Ik hoop dat iemand dit herkent.
Lengte: 6 cm Dikte: 3/4 mm Materiaal: brons Hallo kerel, Dat is een mooie vondst, dat kom je niet elke dag tegen, Nou het is een hout boor,die guts aan de voorkant moest het hout snijden in de keltisch tijd had men deze ook al,..zagen er het zelfde uit,kijk naar de bijvondsten, het kan zeer goed ook middeleeuws zijn. voor leer is het zeer zeker nietgebruikt,daar gebruikten ze een priem voor het door jou getoonde voorwerp is zeker geen priem, Nou gefeliciteerd met deze toch wel bijzondere en zeldsame vondst, grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 22 jun 2008, 11:06 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ha Bert, grote dank voor je snelle en duidelijke reactie! Ik was het vergeten maar er ligt inderdaad ook IJzertijd in de buurt. Ik ga geheel met jou mee wat betreft een houtboortje. De "kop" is inderdaad gemaakt om in het hout te duwen en tijdens het boren het zaagsel omhoog te "stuwen". Leuk om te weten dat het niet een alledaagse vondst betreft! Heb ik niet voro niets lopen zweten gisteren.. een benauwde dag zeg!! Pffff
|
| 22 jun 2008, 11:11 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hallo all,
Ik heb even een afbeelding erbij gezocht,dat maakt het wat duidelijker,
nu zie je ook wat er nog ontbreekt aan jou boor aan de bovenkant zat een stok om te kunnen roteren,kijk naar de ondekant van het boor en je ziet dat jou boor ook deze guts heeft
vertel me eens de maten daar ben ik zeer beneiuwd naar,
grt bert
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 22 jun 2008, 11:23 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ha Bert, de maten staan erbij. Extra info de "guts" is zo'n 8 mm en zit aan beide kanten. De boor is getordeerd en dus niet overal identiek. Best knap hoe ze dat gedaan hebben. Dit voorwerp is igg zo'n twintig keer om zijn as gedraaid tijdens de productie. Waarschijnlijk is hij langer geweest.
|
| 22 jun 2008, 11:29 |
|
 |
|
Bertoninus
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Ha Bert, de maten staan erbij. Extra info de "guts" is zo'n 8 mm en zit aan beide kanten. De boor is getordeerd en dus niet overal identiek. Best knap hoe ze dat gedaan hebben. Dit voorwerp is igg zo'n twintig keer om zijn as gedraaid tijdens de productie. Waarschijnlijk is hij langer geweest. Hoi, nu klopt er iets niet,.. die guts mag niet aan twee kanten zitten, nu moet je eens gaan peuteren of het niet een gat is zoals bij een naald,.. het is van ijzer en het gat zit vol met roest,..dit word nog leuk ook nog, grt Bert
|
| 22 jun 2008, 11:43 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Ha Bert, de gutsen zitten dus aan twee kanten maar er zit geen gat in. Het voorwerp is goed schoon dus daar geen twijfel over. Toch loopt de guts naar een punt welke dus versmalt. Het lijkt me ideaal om in hout te duwen. Waarom kunnen er geen twee gutsgroeven zitten?
|
| 22 jun 2008, 11:47 |
|
 |
|
Bertoninus
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Ha Bert, de gutsen zitten dus aan twee kanten maar er zit geen gat in. Het voorwerp is goed schoon dus daar geen twijfel over. Toch loopt de guts naar een punt welke dus versmalt. Het lijkt me ideaal om in hout te duwen. Waarom kunnen er geen twee gutsgroeven zitten? Hoi, Ja dan is het een boor gelukkig,met een maartje,..het is wel een latere, je kan je wel voorstellen dat de eerste boren aan een kant een guts hadden (zoals getoond keltich boor,).. die van jou heeft er twee, en lijkt mij een latere uitvoering,..maar dat maakt de pret niet minder,het is en blijft een topper. grt Bert
|
| 22 jun 2008, 12:06 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
dag beste mensen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, het blijft me keer op keer verbazen wat die gasten allemaal hadden prachtige thread mannen ,zeer leerzaam en makkelijk te volgen met illustraties en daarbij beherende teks grt chriis 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 10 jan 2009, 23:33 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|