|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:14
|
| Auteur |
Bericht |
|
leonardo
Geregistreerd: 04 mei 2008, 20:50 Berichten: 1108 Woonplaats: Hoogeveen.
|
 Re: bronsrot helup
jvrhollandia schreef: Hoi,Leonardo
Hou je maar gewoon aan de info van Bertoninus hij heeft hier meer verstand van dan ik. Ikzelf heb nog nooit gewerkt met olijfolie en weet het dus niet? Als ik hier eventueel info over vindt laat ik het je weten.
Vraagje:heb jij de munten NA de olijfolie nog ergens anders mee behandeld bijvoorbeeld met parafine/vaseline ? Nee verder is er niets aan gedaan,daar ze nog vettig zijn van de olie.
|
| 26 dec 2009, 03:21 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
jvrhollandia schreef: He Bubba
Olijfolie is zeker niet de oorzaak van de blauwgroene pukkels van koperchloride (paratacamiet) op het opervlak. De olijfolie zal alleen zoveel mogelijk verwijdert moeten worden om vervolgens een goede conservering te starten bijvoorbeeld met BTA.
Uuu je uitleg:brons=eigenlijk tinpest/rot Die snap ik niet helemaal? Kun je meschien uitleggen wat je bedoeld!
De info die ik heb gaat over het verwijderen achtergebleven zouten,met name kunnen achtergebleven chloriden zorgen voor hernieuwd optredende corrosie. bij koper uit zich dat door het optreden van bronspest.
Ik zal even wat info opzoeken en hierneer zetten.
Gr.JVRHollandia ha JVR wat ik bedoel te zeggen is , dat het TIN wat in brons zit gaat verpoederen. vandaar dat ik het liever Tinpest noem. BTA stopt dit proces ,maar BTA is niet iets wat een amateur zomaar in huis heeft (en is kankerverwekkend). het beste werkt BTA onder vacuum (ong 24 uur) . daarna neutraliseren , en afsluiten met een laagje Paraloid B72. p.s wees voorzichtig met wat je doet hier wat info van Wikipedia Bronsrot (ook bronspest) is een chemische reactie van koper(I)chloride (CuCl) met water en zuurstof.
Deze chemische corrosie zet het koper(I)chloride uit het brons via hydrolyse om in zoutzuur (HCl) en koper(II)chloride.
De chemische formule is 4CuCl + 4H2O + O2 → CuCl2 + 3Cu(OH)2 + 2HCl.
Het gevormde zoutzuur (HCl) reageert op zijn beurt weer met het koper in het brons, waardoor meer koper(I)chloride ontstaat. 2Cu + 2HCl → 2CuCl + H2
Hierdoor ontstaat een kettingreactie, die alleen te stoppen is door een van de componenten weg te nemen.
Bronsrot vormt een licht- tot blauwgroen poederig laagje op een bronzen voorwerp. De exacte kleur is van weinig belang, maar het poeder, dat ook makkelijk van het voorwerp afvalt, is uiterst herkenbaar.
Bronsrot wordt voornamelijk aangetroffen in historische bronzen voorwerpen zoals munten, beelden etcgr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 26 dec 2009, 22:15 |
|
 |
|
leonardo
|
bubba schreef: jvrhollandia schreef: He Bubba Olijfolie is zeker niet de oorzaak van de blauwgroene pukkels van koperchloride (paratacamiet) op het opervlak. De olijfolie zal alleen zoveel mogelijk verwijdert moeten worden om vervolgens een goede conservering te starten bijvoorbeeld met BTA. Uuu je uitleg:brons=eigenlijk tinpest/rot Die snap ik niet helemaal? Kun je meschien uitleggen wat je bedoeld! De info die ik heb gaat over het verwijderen achtergebleven zouten,met name kunnen achtergebleven chloriden zorgen voor hernieuwd optredende corrosie. bij koper uit zich dat door het optreden van bronspest. Ik hou het maar bij huis tuin en keuken middelen geloof ik. Ik zal even wat info opzoeken en hierneer zetten. Gr.JVRHollandia ha JVR wat ik bedoel te zeggen is , dat het TIN wat in brons zit gaat verpoederen. vandaar dat ik het liever Tinpest noem. BTA stopt dit proces ,maar BTA is niet iets wat een amateur zomaar in huis heeft (en is kankerverwekkend). het beste werkt BTA onder vacuum (ong 24 uur) . daarna neutraliseren , en afsluiten met een laagje Paraloid B72. p.s wees voorzichtig met wat je doet hier wat info van Wikipedia Bronsrot (ook bronspest) is een chemische reactie van koper(I)chloride (CuCl) met water en zuurstof.
Deze chemische corrosie zet het koper(I)chloride uit het brons via hydrolyse om in zoutzuur (HCl) en koper(II)chloride.
De chemische formule is 4CuCl + 4H2O + O2 → CuCl2 + 3Cu(OH)2 + 2HCl.
Het gevormde zoutzuur (HCl) reageert op zijn beurt weer met het koper in het brons, waardoor meer koper(I)chloride ontstaat. 2Cu + 2HCl → 2CuCl + H2
Hierdoor ontstaat een kettingreactie, die alleen te stoppen is door een van de componenten weg te nemen.
Bronsrot vormt een licht- tot blauwgroen poederig laagje op een bronzen voorwerp. De exacte kleur is van weinig belang, maar het poeder, dat ook makkelijk van het voorwerp afvalt, is uiterst herkenbaar.
Bronsrot wordt voornamelijk aangetroffen in historische bronzen voorwerpen zoals munten, beelden etcgr bubba 
|
| 26 dec 2009, 22:27 |
|
 |
|
jvrhollandia
Geregistreerd: 12 nov 2008, 16:51 Berichten: 258 Woonplaats: Alphen aan de rijn
|
He Bubba Bedankt voor de uitleg en de moeite en je zorgen  BTA  Ik weet het!  op het nieuwe zoekjaar Gr.JVRHollandia
|
| 27 dec 2009, 19:33 |
|
 |
|
john b
Geregistreerd: 03 aug 2009, 22:26 Berichten: 1268 Woonplaats: schalkwijk (houten)
|
tja van bronsrot heb ik geen verstand maar
Re: bronsrot helup Als eerst moet je de olijfolie verwijderen.
ik zou de voorwerpen die je heb behandeld met olijfolie in een bakje doen met wat maizena in iedere keukenkast wel te vinden denk ik
lekker even schudden en dan op een keukenrolvelletje laten liggen voor een uurtje dan gewoon met een oude tandenborstel rusteg afborstelen de olijf olie is weg opgenomen door de maizena dan een andere behandeling zoeken
sucses //john
|
| 27 dec 2009, 20:49 |
|
 |
|
leonardo
|
De munten dit weekend uit de wasbenzine gehaald,en daarna in een klein beetje soda uitgekookt om de wasbenzine van de munt af te halen. Daarna ff een paar uur in schoon water laten liggen.
Nu eens kijken of er weer wan dat poeder op komt.
|
| 01 feb 2010, 19:39 |
|
 |
|
Mat
|
Als je munten met bronsrot besmet zijn, dan helpt maar 1 ding BTA. Maar dit is dus niet in Nederland verkrijgbaar. De Arch. Dienst moet dat ook uit Engeland laten komen. Is een munt besmet met bronsrot, leg hem dan niet bij andere munten, aangezien zij weer aangestoken worden. Ik heb het al vaker aangeven dat oliën en vetten geen goed doen aan je voorwerpen. Heb het er pas geleden nog met de restaurateur van Restaura over gehad en hij raadde me dit ten stelligste af. Ben een paar jaar geleden ook nog eens met ROON bij de restauratrice in Maastricht geweest en zij had ons een recept gegeven hoe we dus moesten conserveren, zonder BTA, maar ik heb dat toen indertijd ergens op een of ander forum gezet en kan het nergens meer vinden. Ik had toen ook nog een oproep gedaan voor een bijeenkomst over conserveren, Kathleen v/d BRande Restauratrice Had zich gratis hiervoor aangeboden dit te doen. Maar ik heb daar toen geen reacties op gekregen. Jammer dus. Dit voorjaar zal ik weer in contact komen met de resaurateur, zal deze dan eens het hemd gaan uitvragen GR Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 01 feb 2010, 20:13 |
|
 |
|
leonardo
|
Okay dan bedankt voor de info. Smeer jij je munten nergens mee in als ze schoon zijn dan ?
|
| 01 feb 2010, 20:47 |
|
 |
|
Mat
|
leonardo schreef: Okay dan bedankt voor de info. Smeer jij je munten nergens mee in als ze schoon zijn dan ? Jawel ik behandel dus ook mijn munten, maar als er bronsrot inzit zal je dit dus niet gestopt krijgen met vaseline. (vind meetse zilvern engouden natuurlijk) Bronsrot komt namelijk van binneuit, dit is dus een chemische verbinding (en geen oxidatie zoals velen meenen te weten) in het materiaal en er is maar 1 middel BTA en dit moet ook nog om de zoveel jaren opnieuw gedaan worden. Gr Mat
|
| 01 feb 2010, 21:16 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
wat een rot brons 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 feb 2010, 22:20 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha MAT BTA is wel in nederland verkrijgbaar ,en als je de munt/voorwerp goed behandeld (onder vacuum) dan hoeft je het (meestal) niet opnieuw te doen. gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 01 feb 2010, 22:53 |
|
 |
|
leonardo
|
Okay bedankt voor de info allemaal. 
|
| 02 feb 2010, 00:21 |
|
 |
|
Mat
|
bubba schreef: ha MAT BTA is wel in nederland verkrijgbaar ,en als je de munt/voorwerp goed behandeld (onder vacuum) dan hoeft je het (meestal) niet opnieuw te doen. gr bubba  Zelf zou ik dit niet weten, maar dat zijn de woorden van de restauratrice ven de Arch. dienst hier. Gr Mat
|
| 02 feb 2010, 12:09 |
|
|