|
|
Het is nu 03 jun 2026, 13:52
|
opgelicht via marktplaats
| Auteur |
Bericht |
|
sjoho
|
 opgelicht via marktplaats
he hoi allemaal, ik had op marktplaats een middeleeuws zilveren muntje gekocht. het leek op internet een heel aardig muntje. bij ontvangst zag ik meteen dat ie nep was. niet oud, niet van zilver. hij is zelfs sterk magnetisch. Ik heb direct met de verkoper contact opgenomen en gezegd dat ik de munt retour wilde sturen. Daarbij heb ik zelfs voorgesteld de verzendkosten op me te nemen (was aangetekend verstuurd). Als reactie kreeg ik dat ik nu de eigenaar was van de munt en zelf de gok had genomen door deze munt via marktplaats te kopen. Ik heb 110 euro betaald voor een waardeloos muntje. Wat vinden jullie wat ik moet doen? De verkoopster woont in Maastricht en ik helemaal in Friesland dus even langs gaan lukt niet Sjoerd
|
| 29 dec 2009, 14:04 |
|
 |
|
gmaxx2
Geregistreerd: 23 apr 2009, 20:21 Berichten: 135 Woonplaats: Utrecht
|
 Re: opgelicht via marktplaats
Als de persoon te achterhalen is raad ik je aan (dreigen met) aangifte doen. Misschien wil de persoon dan opeens wel je geld teruggeven. Kan je de naam en adresgegevens achterhalen? hoe heb je betaald? als je geld hebt overgemaakt zul je die wel hebben.
|
| 29 dec 2009, 14:09 |
|
 |
|
dagobert
|
Blijft een civiele zaak dit. Aankoop is bijna altijd voor eigen risico mits je kunt aantonen dat je opgelicht bent(meestal heel moeilijk). Aangifte doen bij de politie is nooit weg. Zij kunnen ook informatie geven wat te doen.
Blijf bij de verkoper aankloppen en vertel hem ook dat je naar de politie gaat/bent geweest. Zeg hem dat je aangifte gaat doen van misleiding en het verkopen van valse munten. Laat die man zich niet uit het veld slaan,....dan weet je gelijk of er opzet in het spel was. Controleer of deze man nog meer advertenties heeft staan? Geef ook bij Marktplaats aan dat deze man je een vals exemplaar heeft verkocht.
Dagobert
Oh ja,.....als je het geld hebt overgemaakt kun je ook naar je bank gaan en zeggen dat je het geld naar een verkeerd banknummer hebt gestort. Misschien boeken ze het terug??
|
| 29 dec 2009, 14:12 |
|
 |
|
dagobert
|
Als de advertentie er nog staat(ik denk het niet meer). Maak een kopij van de advertentie. Zo sta je ook sterker. Doe dit trouwens altijd als je wat koopt via het net!!!!
Dagobert
|
| 29 dec 2009, 14:16 |
|
 |
|
sjoho
|
Ik heb de volledige adresgegevens van deze mevrouw. Ook had ik alle advertentiegegevens en correspondentie nog. Zojuist melding gemaakt bij marktplaats. Vanmiddag nog even uitwaaien op het land om te ontspannen 
|
| 29 dec 2009, 14:41 |
|
 |
|
dagobert
|
Ben best nieuwsgierig. Plaats hier is wat er in de advertentie stond. Een foto lijkt me ook makkelijk.
Dagobert
|
| 29 dec 2009, 14:44 |
|
 |
|
Ambianii
|
klotestreek..ik zou idd de foto willen zien.
|
| 29 dec 2009, 14:53 |
|
 |
|
jeroen V.
|
De foto van de advertentie en de foto van de aangekregen munt eens posten... Zit daar groot verschil op dan kan je waarschijnlijk wel stappen ondernemen!
Groeten en succes!
_________________ sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.
Bedankt voor de determinaties en reacties
Tot ziens
Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.
|
| 29 dec 2009, 14:55 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7596 Woonplaats: Deventer
|
Je moet er zeer zeker melding van maken bij marktplaats,deze persoon wordt dan verwijdert. En een belletje naar de politie kan je ook even doen,melding maken van oplichting wellicht kunnen ze er wat aan doen omdat je alle gegevens van deze persoon hebt. gr Peter
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 29 dec 2009, 15:01 |
|
 |
|
sjoho
|
Ik ben op mijn werk en heb geen foto's hier beschikbaar. Ik heb ook wel gekregen wat er afgebeeld stond. Alleen in handen is ie duidelijk vals en op de foto leek ie best wel echt. Het gaat om een testone, een munt die ook wel vaker als vervalsing voor komt (onder andere als sleutelhanger). Ik had er deze zomer eentje gevonden, maar daar miste een hoek uit. Leek me leuk om een completer exemplaar te hebben. Omdat de correspondentie mij overtuigde en de verkoper wel betrouwbaar over kwam ben ik er dus ingetuind. Achteraf vind je het ook wel stom, maar op zich zag ik niet zo'n groot verschil met mijn munt (is wel een ander type, maar er zaten ook van die zilverplekken tussen de letters, zie mijn munt van afgelopen zomer: http://bodemvondstenwereld.nl/viewtopic ... 39&t=10868Hier nog een link naar de opgeheven advertentie: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1
|
| 29 dec 2009, 16:02 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7095 Woonplaats: Silversun
|
Om te beginnen vind ik dit echt klote voor je Sjo Dit is ook een van de redenen om dus niks te kopen via deze weg mits je langs kunt gaan om hem te bekijken tevens vind ik het een laffe streek van die gene dat i hem niet retour wilt nemen en beraad je op het wets artikel dat je gekochte zaken minimaal op zicht mag hebben. Probeer het bedrag te stoneren. Hoop dat die gene lang brand gr Niels.
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 29 dec 2009, 17:43 |
|
 |
|
zandhaas
|
wat kl*te dat je opgelicht bent. jammer dat er altijd dit soort figuren bestaan. valt het aanbieden van een valse munt als echt niet onder valsmunterij??? het is nog steeds verboden om (ook oude verlopen) munten (te slaan en) als echt aan te bieden. dat is géén civiel verhaal maar een strafbaar feit (valsmunterij) waar IK niet graag mijn vingers aan zou durven branden..... misschien eens voorleggen als je aangifte gaat doen? of elders hiernaar informeren?
|
| 29 dec 2009, 17:53 |
|
 |
|
Mat
|
In welke straat heb je deze gekocht? Weet wel dat ze op de Markt hier geen munten verkopen. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 29 dec 2009, 18:01 |
|
 |
|
dagobert
|
zandhaas schreef: wat kl*te dat je opgelicht bent. jammer dat er altijd dit soort figuren bestaan. valt het aanbieden van een valse munt als echt niet onder valsmunterij??? het is nog steeds verboden om (ook oude verlopen) munten (te slaan en) als echt aan te bieden. dat is géén civiel verhaal maar een strafbaar feit (valsmunterij) waar IK niet graag mijn vingers aan zou durven branden..... misschien eens voorleggen als je aangifte gaat doen? of elders hiernaar informeren? Blijft wel een civiele zaak. Als de verkoper naar geweten heeft gehandeld,....kun je er niets meer aan doen. En de verkoper zal ten alle tijden aanhouden dat hij naar eer en geweten heeft gehandeld. Kut dus!! Koop een auto van een ander en die persoon zal ten alle tijden zeggen dat de auto 100% in orde is. Paar dagen later komt het een na het ander aan het licht. Kun je niets meer aan doen. Het is namelijk niet verplicht als verkoper dat je verstand van zaken hebt. Helaas!! Veel mensen maken hier misbruik van,en kunnen helaas niet aangepakt worden(zelden) Dagobert
|
| 29 dec 2009, 18:03 |
|
 |
|
zandhaas
|
helemaal mee eens dagobert, wil wel even aanvullen dat van een verkoper wel basale kennis verwacht mag worden. bv dat zilver magnetisch is. daarnaast mag een verkoper ook niet zomaar iets (positiever) omschrijven dan hij redelijkerwijs kan aannemen (maw hij mag niets moois zomaar "erbij verzinnen"; is écht oud hoor). dan zit je idd in het civiel rechterlijke, waar je volgens mij toch wel iets mee kunt. vermoedelijk lukt het idd niet, maar hij kan het toch altijd proberen? of het gebruiken om "de verkoper te bewegen tot"...... blijft gewoon kl*te dat dit soort zielepietjes bestaan..... ga gewoon netjes handelen voor je geld.....
|
| 29 dec 2009, 18:12 |
|
 |
|
metaladx200
|
hoi,
Ik woon in Belgie en heb het ook voorgehad: Aangetekende ingebrekestelling verstuurd naar de verkoper is stap 1! Moet je steeds doen om iets achter de hand te houden. Stel dan een minnelijke schikking voor en als ze erop ingaat ok. Zoniet vraag je om voor de rechtbank te verschijnen voor een open zitting of verzoeningsprocedure. zoiets zal in nederland ook wel bestaan.
Het is verboden om vals geld te verkopen en als je kan aantonen dat ze nog maar iets kende van verzamelen van munten.... voila dan heb je ze vast. Het heeft mijn tegenpartij dacht ik 820 euro gekost en hij is er zeer goed vanaf gekomen !!!
Succes
|
| 29 dec 2009, 18:19 |
|
 |
|
bennie7
Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59 Berichten: 6425 Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
|
hoi, lijk mij wel verstandig om marktplaats ook op de hoogte stellen van oplichting zij zullen dan waarschijnlijk ook maatregelen treffen. grt bennie7
_________________ [color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@
|
| 29 dec 2009, 18:20 |
|
 |
|
dagobert
|
Ik ken ook een persoon die valse munten verkoopt,en zelfs aan detectorhobbyisten. Hij wordt daar immers niet voor aangepakt. Gaat om exemplaren die haast niet van echt zijn te onderscheiden. Hij handelt dus naar eer en geweten.
Blijft altijd klote dit soort dingen. Proberen je recht halen zou ik ook altijd doen,en wie weet sta je met geluk in je recht?
Snap alleen de zin van Zandhaas niet.? Zilver magnetische?
Sjoho kan twee dingen doen. En de 3e manier is op een manier die je beter ook niet kunt doen want dan strek je alsnog aan het kortste eind.
Dagobert
|
| 29 dec 2009, 18:23 |
|
 |
|
bennie7
Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59 Berichten: 6425 Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
|
je kunt ook mat even aanstellen voor verhaal te halen in maastricht. zelf komt mat ook uit maastricht. grt
_________________ [color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@
|
| 29 dec 2009, 18:27 |
|
 |
|
zandhaas
|
wel ff 2 dingen uit elkaar houden; oplichting & misleiding/wanprestatie @dagobert dat zilver niet magnetisch is uiteraard (typfoutje, sorry), dat weet volgens mij iedereen boven de 12jr. een munt als zilver aanbieden wat ijzer is, is dus vrijwel onmogelijk zelfs voor elke leek, dat kan mogelijk betuigen van bewust fout handelen. het is moeilijk, maar volgens mij (met de nodige bewijzen; adv.tekst) én het op de juiste wijze samengesteld briefje en overtuigende inhoud is hier misschien toch wel iets mee te doen. het blijft nl het niet leveren van het aangebodene..... €110 was 't ???? kwil 't wel proberen met wat brieven voor 30% (ben ik goedkoper dan een advocaat  ) het zal niet de eerste wanleverancier zijn die me graag terugbetaald 
Laatst bijgewerkt door zandhaas op 29 dec 2009, 18:37, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 29 dec 2009, 18:31 |
|
 |
|
aureum
|
Help en Contact Stel uw vraag en vind eenvoudig het antwoord Antwoorden Contact Mededelingen Alle AdverterenBieden / zoekenRegels en beleidBetalen aan MarktplaatsMisbruik van gegevensProbleem met adverteerder of biederOverige
Vraag Ik ben opgelicht door een verkoper. Wat moet ik nu doen? Antwoord Wij vinden het erg vervelend dat de verkoper de afspraken met u niet is nagekomen en uw vertrouwen heeft geschaad. Onze ervaring leert ons dat de bestelde producten vaak later arriveren dan verwacht, maar dat ze uiteindelijk wel arriveren. Heeft u hierover inmiddels opnieuw contact gezocht met de betreffende adverteerder?
Het is een ernstige zaak wanneer adverteerders worden beschuldigd van oplichting. Wij nemen dergelijke meldingen dan ook zeer serieus en proberen waar mogelijk gerichte stappen te ondernemen. Wij adviseren u dan ook altijd melding te doen van uw klacht bij Afdeling Gebruikersbescherming van Marktplaats via het contactformulier zodat wij daar waar mogelijk maatregelen kunnen nemen.
Wij raden u daarom aan om: 1. Aangifte te doen bij de politie 2. De politie vragen om contact met ons op te nemen via het contactformulier.
Het is van belang dat u het advertentienummer aan de politie doorgeeft. U vindt dit nummer rechts bovenaan in de advertentie. Wij kunnen dan heel snel eventuele gegevens van de adverteerder doorgeven aan de politie, zodat zij dit verder kunnen onderzoeken. Marktplaats.nl werkt altijd mee aan dergelijke politie-onderzoeken.
Kijk hier voor meer informatie over wat Marktplaats doet om oplichting tegen te gaan
Marktplaats.nl werkt nauw samen met Politie, Justitie en andere opsporingsinstanties. Deze partijen zijn immers de instanties in Nederland die strafbare feiten en andere illegale activiteiten kunnen onderzoeken, vervolgen en/of sancties opleggen. Zij hebben daar de kennis, expertise, (opsporing)middelen en wettelijke bevoegdheden voor; Marktplaats.nl niet!
Marktplaats.nl werkt onder meer op de volgende manieren samen met Politie, Justitie en andere opsporingsinstanties: Op verzoek verstrekken van beschikbare informatie ten behoeve van specifieke onderzoeken naar bijvoorbeeld oplichting en diefstal/heling. Ook kan Marktplaats.nl informatie die zij van gebruikers heeft ontvangen met betrekking tot mogelijke strafbare feiten doorspelen aan Politie, Justitie en andere bevoegde opsporingsinstanties. Voorlichten over hoe Marktplaats.nl werkt en hoe wij de opsporing en vervolging kunnen ondersteunen (bijvoorbeeld door het geven van presentaties). Bieden van de mogelijkheid om voorlichting en tips aan gebruikers te geven via Marktplaats.nl (bijvoorbeeld de tips van de AFM, de LID en de LNV) en om illegale advertenties te tippen bij Marktplaats.nl. Contacten met diverse instanties in specifieke onderzoeken en projecten, daar waar Marktplaats.nl een bijdrage kan leveren.
Laatst bijgewerkt door aureum op 29 dec 2009, 18:41, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 29 dec 2009, 18:35 |
|
 |
|
Ton
|
De advertentie geeft ook het vermoeden dat het een echte munt is. Tenminste de koop van de advertentie. Hiermee kun je al aantonen dat het misleiding is, en dat is voldoende. Aangifte doen voor oplichting bij politie, en wat je al gedaan hebt bij marktplaats.
en anders gewoon zeggen dat je langst kom komende week ofzo. S'ochtend , smiddags of snachts. En dat je niet voor de koffie komt na zo'n rit.
gr.ton
_________________ Libertas vita carior. Tesoro Eldorado, Tesoro Tejon, Fisher CZ7a-pro.
|
| 29 dec 2009, 18:39 |
|
 |
|
zandhaas
|
mooie info, van MP. ben alleen bang dat ie het zelf zal moeten oplossen. MP houdt zich meestal buiten dit soort .... tjah, hoe moet ik het zo even noemen  ... misverstanden????
|
| 29 dec 2009, 18:40 |
|
 |
|
sjoho
|
He hoi allemaal. kreeg zojuist een mailtje van de verkoopster dat ze me achteraf toch gelijk geeft. Het muntje gaat morgen retour en ik krijg mijn geld terug. Wel een paar dagen over lopen opwinden, maar eind goed, al goed. heb marktplaats ondertussen ook gemaild dat het opgelost is. Wel heel fijn dat jullie allemaal reageren en meedenken. Toppie. Ben om te ontstressen zojuist nog wezen zoeken: ideale omstandigheden als je in modder zoekt: de bovenlaag mooi krokant en daaronder heerlijk zacht. helaas geen toppertjes maar wel heerlijk gezocht 
|
| 29 dec 2009, 18:47 |
|
 |
|
Ton
|
je kon anders ook je geld laten terug storten bij de bank met je aangifte formulier van politie. De bank heeft het dit soort zaken wel eens vaker bij de hand. Indien zelf overgemaakt, heb je een politie verklaring nodig, dan is het ook opgelost. Normaal kun je zonder verklaring ook wel terug laten storten, maar dan moet het een automatische afschrijving zijn.
Misschien handige info voor een volgende.
Gr.ton
_________________ Libertas vita carior. Tesoro Eldorado, Tesoro Tejon, Fisher CZ7a-pro.
|
| 29 dec 2009, 18:53 |
|
|