|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:18
|
| Auteur |
Bericht |
|
roy1987
|
 Re: Goudzoeken in Nederland kan dus wel! En ik heb het bewijs!
hey erwin!
bedankt voor je berichtje! hoelang deed je erover om dat goudkorreltje van je foto te vinden? en hoeveel heb je er gevonden? nog tips bij het zoeken?
groetjes roy
|
| 03 aug 2009, 02:01 |
|
 |
|
archeonist
|
Nou dat stukje goud vond ik binnen 10 minuten hoor, gewoon een paar scheppen rivierzand in mijn goudpan en dan uitwassen. Op het laatst heb je een beetje zwart zand over, dat is samen met goud het zwaarste. Goud is nog zwaarder dus meestal als je het zwarte zand een beetje opzij spoelt dan blijft het goud liggen. Maar het is heel weinig, dus ik heb nu een goudsluis gemaakt om de concentratie van de zwaarste deeltjes te verhogen. Kijk even op youtube, er zijn zat filmpjes te vinden waar je op kunt zien hoe je goud zoekt, gebruik de worden gold digging, goldsluice (dat is zo'n goudsluis die ik ook heb gemaakt), prospecting gold. En zo'n goudpan is echt niet duur, hooguit 15 of 20 euro, die kun je bestellen bij de meeste metaaldetector dealers. Groet, Erwin 
|
| 03 aug 2009, 11:23 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
 lijkt mij toch ook welles geinig om te proberen!
|
| 03 aug 2009, 13:16 |
|
 |
|
archeonist
|
gewoon doen Muta! Het is echt een leuke afwisseling in deze komkommertijd. 
|
| 03 aug 2009, 13:25 |
|
 |
|
roy1987
|
hey erwin,
heb je veel werk aan je sluis gehad? kan je een foto erop zetten van je sluis?
groeten roy
|
| 04 aug 2009, 15:44 |
|
 |
|
Mathijs
|
Hej allemaal.
Op het moment sta ik op Beau Rivage. Ik was via google een beetje aan het zoeken naar informatie over goud en kwam uiteindelijk op dit forum terrecht. Leuk om te lezen dat Archeonist ook goud heeft gevonden in de Gardon.
Dit is het tiende jaar dat we staan op deze camping en heb in de tussentijd een leuk beetje bij elkaar gevonden. Dit jaar heb ik alweer een leuke hoeveelheid gevonden. Als ik weer in Nederland ben zal ik er foto's van maken en hier op het forum plaatsen.
Over het algemeen heb je in vrijwel iedere pan wel een beetje goud in deze rivier. Ik zoek zelf in riggels, met behulp van haken schraap je het zand eruit wat je vervolgens zeef. Aangezien goud erg zwaar is blijft valt het goud in deze riggels en blijft erin vast zitten, maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Het meeste goud wat ik heb is op deze manier gevonden. Vooral in het verleden heb ik genoeg mensen gezien die een groot gat groeven en uiteindelijk op de bad rock ook leuk stukjes vonden. Deze laatste methode is zeer intensief maar kan ook zeker leuke (vaak grote) stukjes opleveren.
Ik laat nog wat van mij weten! Ik ga nog even een paar uurtjes pannen:)
Greetz Mathijs
|
| 06 aug 2009, 12:45 |
|
 |
|
archeonist
|
Hee Mathijs, wat gaaf man!! Klopt inderdaad van die riggels, ik deed dat toen met een schroevendraaier. Ook grappig dat er op een gegeven moment van die kleine visjes om je benen heen zwemmen als je bezig bent. Naast camping Beau Rivage heb je ook nog camping D'or. Goh wat zou ik daar nu ook graag zijn, maar dat zit er dit jaar even niet in Mathijs ik zou zeggen veel plezier en kijk uit voor je rug, die verbrandt waar je bijstaat Groet, Archeonist
|
| 06 aug 2009, 13:01 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
Hoi Matthijs en allereerst hartelijk welkom hier op het forum! Alle info is welkom, dus brand maar los zou ik zeggen!
|
| 06 aug 2009, 13:02 |
|
 |
|
Buck
|
hi allemaal, Dacht dat ik de enige gek was in Frankrijk! was afgelopen jaar bij Goudargues aan de Ceze met een zeefje uit de keuken en een grove zeef uit de zandbak van de kids, en een sla-kom als goudpan. echt super avontuur ook voor de kinderen! maar eenmaal thuis met de buit kom ik tot de conclusie dat m'n detector, een g-maxx II dit niet detecteerd! hoe kan dit? te weinig massa / of geen goud!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 dec 2009, 20:59 |
|
 |
|
Buck
|
hi allemaal, Dacht dat ik de enige gek was in Frankrijk! was afgelopen jaar bij Goudargues aan de Ceze met een zeefje uit de keuken en een grove zeef uit de zandbak van de kids, en een sla-kom als goudpan. echt super avontuur ook voor de kinderen! maar eenmaal thuis met de buit kom ik tot de conclusie dat m'n detector, een g-maxx II dit niet detecteerd! en ook de silver U-max van m'n zoon niet! hoe kan dit? te weinig massa / of geen goud! Groet Buck Bijlage: Afbeelding goud.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 27 dec 2009, 21:02 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
ha Buck gooi alle stukjes eens op een hoopje en probeer dan eens of de detector het pakt. goud is moeilijk te detecteren ,en zeker die fijne stukjes gr bub 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 27 dec 2009, 21:16 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi goudzoekers Denk zeker dat dit goud is, alleen veel te klein om met een detector te vinden. Door het hele zootje op een hoopje te leggen bereik je ook niets, hierdoor vergroot je de massa niet. Is het zelfde als een dun kettinkje, hier ziet de detector ook alleen het slotje of de losse schakels maar niet het geheel. Groetjes Gerrit
|
| 28 dec 2009, 12:22 |
|
 |
|
Buck
|
dank jullie voor reactie,
Ga van de zomer richting Tarn (zuid frankrijk) is het iets om een handsluis mee te nemen of is dit onbegonnen werk gezien de geringe aanwezigheid van goud.
Ik heb in de Ceze alleen maar deze schilvertjes gevonden deze zijn zelfs moeilijk te pannen. Toch dagen naar goede plekken gezocht (binnenbochten verval inde rivier, obstakels in de rivier, veranderingen van stroming e.d. iets anders was voor mij onvindbaar. zelfs een keer naar Montecluse geweest. had ik een sluisje moeten hebben?
groet Buck,
|
| 30 dec 2009, 11:13 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Zo het er nu uitziet ga ik in mei met een aantal mannen een dag of vier naar Zwitserland om te goudpannen. Het afgelopen jaar was ik er ook bij met de groep waterzoekers. Ik heb dan wel geen goudgevonden in de rivier, maar wel wat goud in een leeggezogen natuurbad op de camping. Dus de pannen waren redelijk gevuld zoals je op de foto kan zien en dat in 4 uur tijd.
groet cees
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 30 dec 2009, 11:25 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Buck Als je aan een sluisbox kan komen moet je die zeker meenemen, versneld het proces waardoor je meer materiaal kan verwerken. Groetjes Gerrit
|
| 02 jan 2010, 23:07 |
|
 |
|
dagobert
|
krokdundee schreef: Hi Buck Als je aan een sluisbox kan komen moet je die zeker meenemen, versneld het proces waardoor je meer materiaal kan verwerken. Groetjes Gerrit Leef jij ook nog?? Beste wensen Gerrit. Dagobert
|
| 02 jan 2010, 23:20 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
waar voor jou de dichtst bijzijnde rivierstrandjes zijn. In dat zand zit goud ja klop een goud de ring kan je er zo vinden
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 03 jan 2010, 02:04 |
|
 |
|
hannibal
|
archeonist schreef: Het is alweer een jaar of 6 geleden, maar volgens mij heette het riviertje/beekje de Gardon bij het plaatsje Anduze. Ik heb net zelf even gegoogeld naar camping Beau Rivage, maar daar zijn er nogal wat van Maar ik herinner me ook dat in het boekje van Gert Gesink, "succesvol zoeken met de metaaldetector" (1e uitgave), hij ook even de juiste camping noemt en het riviertje. Ik kan zijn boek hier even niet vinden, maar als ik 'm vind dan laat ik het wel even weten. Klopt helemaal.Stond in 2009 dus een paar maanden geleden een paar campings verderop,maar zijn daar toch gaan kijken bij de Beau Rivage waar ons halve dorp altijd gaat camperen.Ook even bij het riviertje de Gardon wezen kijken.Stond een man wat te goudwassen,maar hij was niet zo spraakzaam.Heb bij mijn eigen camping nog wat op de zandbanken lopen zoeken met de tesoro maar zelf geen snippertje goud gevonden. gr Hannibal
_________________ gr Hannibal
|
| 03 jan 2010, 02:30 |
|
 |
|
archeonist
|
@Buck,
Die stukjes die jij gevonden hebt zijn geen goud maar pyriet. Ik heb zelf ook in Frankrijk naar goud gezocht en voordat ik meedeed aan een goudzoekcursus daar ben ik ook op eigen houtje bezig geweest. Ik vond precies dat soort stukjes die jij hebt. Toen ik een dag later de cursus deed ontdekte ik dat echt goud veel geler is dan wat ik een dag eerder vond.
De hoeveelheid "goud" die jij hebt gevonden daar die je wel een paar dagen over met een pan en dan heb je nog mazzel als er ook maar een zo'n groot schilvertje bijzit.
Op de foto het goud wat ik vond in de Anduze in Frankrijk.
|
| 03 maart 2010, 12:30 |
|
 |
|
Buck
|
Hi archeonist,
Bedankt voor je reactie, ben bezig om een sluisje te maken om te gebruiken in de rivier de Tarn komende zomer. Nog nuttige tips?
groet Buck
_________________ User guide: while detecting disk earthward
Caution: do not bring head near surface while detecting!
|
| 28 maart 2010, 15:45 |
|
 |
|
archeonist
|
Jazeker, gebruik een stuk tapijt als ondergrond voor je sluisje. Kan ook met sommige deurmatten. Het tapijt om de zo veel keer goed uitspoelen in een emmer en weer verder gaan.
|
| 28 maart 2010, 16:01 |
|
 |
|
roy1987
|
hey waar in de waal kan je nog meer goud vinden? was dit gelijk bij de eerste keer pannen?
groetjes Roy
|
| 13 jul 2010, 23:08 |
|
 |
|
archeonist
|
Hoi Roy,
Je moet zoeken op plekken waar de bovengrond van zand is en de ondergrond van klei, op veel waalstrandjes is dat wel te vinden. Schep dan de bovengrond eraf en dan kun je dat uitpannen.
Verwacht geen gouden bergen, maar het is wel leuk dat je hele kleine goudstukjes kunt vinden. Laat je niet misleiden door glinsterende spikkeltjes. Zolang deze niet geel oplichten in de zon en als ze net zo makkelijk met het water meedeinen in je pan als het andere zand dan is het absoluut geen goud.
Wat je doet is het volgende: Schep zand in je pan Was dit uit totdat je nog een klein handje vol over hebt Hou dan je pan schuin en draai de pan zo dat je telkens een klein beetje van het overige zand eraf spoelt met het restje water in de pan. Uiteindelijk is het laatste beetje zand zwart van kleur. Blijf telkens voorzichtig wat water eroverheen spoelen en als het goed is kun je dan aan de voorkant van het weggespoelde zwarte zand hier en daar een spikkeltje goud zien liggen. Het goud is het zwaarste van alles in de pan dus dat blijft het langst liggen.
Groet,
Archeonist
|
| 14 jul 2010, 12:45 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
zelf in mijn vijver zit goud ik was aan het spoelen met mijn goudpan zit er in eens een goude trouwring er in mooi man 
|
| 14 jul 2010, 16:52 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
of was het nou een goudvis 
|
| 14 jul 2010, 16:53 |
|
|