|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:14
|
Glazen Unguentarium, Isings vorm 52
| Auteur |
Bericht |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
 Glazen Unguentarium, Isings vorm 52
Een glazen unguentarium uit een Trierer glasblazerij uit het eind van de eerste of het begin van de tweede eeuw. Unguentaria waren voornamelijk bedoeld voor de opslag van geuroliën waar de Romeinen kennelijk dol op waren. Deze is vrijgeblazen met een kogelvormig lichaam, een ietwat lange hals die afgewerkt is met een ver naar buiten omgeslagen mondingsrand. Het oor is na het blazen op het glas geplaatst vanaf de onderzijde tot iets boven de mondingsrand. Het oor is gemaakt van een getrokken glasdraad en steekt iets boven de mondingsrand uit en dat duidt op een bronzen voorbeeld. De bodem is licht naar binnen gedrukt waardoor het glas stevig staat. De groenige kleur duidt op Trierer fabricage veroorzaakt door de gebruikte materialen. Het glas heeft een hoogte van: 7,5 cm.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 25 nov 2010, 18:15 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
 Re: Glazen Unguentarium
je laat ons wel steeds kwijlen met deze topstukken  . gr.joppie.
|
| 25 nov 2010, 18:24 |
|
 |
|
MDgek
|
johjoh, wat laat je toch mooi spul zien.  Dit is weer een mooie.
_________________ groet, Rich
Faber quisque fortunae suae
|
| 25 nov 2010, 18:52 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Heel mooi stukje Henk en je geeft er een mooie uitleg bij,..  dus mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 25 nov 2010, 19:00 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 25 nov 2010, 19:11 |
|
 |
|
lucky nero
Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:27 Berichten: 5333 Woonplaats: landgraaf
|
dat is weer een mooi vitrine stuk henk gr. lucky nero 
|
| 25 nov 2010, 19:36 |
|
 |
|
bacchus
|
hoi wat een mooi  top stukje grt jacob
|
| 25 nov 2010, 19:49 |
|
 |
|
Ceesou
ERELID
|
Henk ,Henk wat laat je nou weer zien Blijf plaatsen zelfs mijn vrouw geniet ervan 
_________________ Multi multa; nemo omnia novit" Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"
|
| 25 nov 2010, 20:06 |
|
 |
|
Hans1971
|
Romeins glas, is volgens mij een zeldzaamheid. Die kleuring is gewoon prachtig. Henk, hij is weer mooi 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 25 nov 2010, 20:19 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi henk zuper mooi dat je het maar weer laat zien iik had hem al gezien  henk 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 25 nov 2010, 20:25 |
|
 |
|
Ambianii
|
heel mooi! Ik kom nog terug op mijn spul kerel...zit nog ff in de zooi! prachtig stukje!! mvg rich
|
| 25 nov 2010, 20:50 |
|
 |
|
Legionair
|
Hans1971 schreef: Romeins glas, is volgens mij een zeldzaamheid. Die kleuring is gewoon prachtig. Henk, hij is weer mooi  Dat zeldzame valt best mee Hans, glas word best veel gevonden maar zelden in complete toestand of het moet een graf-context zijn en dan nog. De meeste glazen voorwerpen im mijn verzameling zijn ook niet geheel compleet en intact maar je moet het er mee doen. De mooiste en compleetste laat ik jullie zien, de scherven willen en kunnen niet voor de camera 
|
| 25 nov 2010, 21:01 |
|
 |
|
Hans1971
|
Legionair schreef: Hans1971 schreef: Romeins glas, is volgens mij een zeldzaamheid. Die kleuring is gewoon prachtig. Henk, hij is weer mooi  Dat zeldzame valt best mee Hans, glas word best veel gevonden maar zelden in complete toestand of het moet een graf-context zijn en dan nog. De meeste glazen voorwerpen im mijn verzameling zijn ook niet geheel compleet en intact maar je moet het er mee doen. De mooiste en compleetste laat ik jullie zien, de scherven willen en kunnen niet voor de camera  Denk dat er maar weinige zijn die compleet glas hebben of hebben gevonden. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 25 nov 2010, 21:07 |
|
 |
|
archeonist
|
Legionair schreef: Hans1971 schreef: Romeins glas, is volgens mij een zeldzaamheid. Die kleuring is gewoon prachtig. Henk, hij is weer mooi  Dat zeldzame valt best mee Hans, glas word best veel gevonden maar zelden in complete toestand of het moet een graf-context zijn en dan nog. De meeste glazen voorwerpen im mijn verzameling zijn ook niet geheel compleet en intact maar je moet het er mee doen. De mooiste en compleetste laat ik jullie zien, de scherven willen en kunnen niet voor de camera  Nou scherven zie ik anders ook graag hoor! Wat een prachtstuk laat je hier zien trouwens! Ik ben gek op glas!!
|
| 25 nov 2010, 22:01 |
|
 |
|
Travis
|
vraagje @ Legionair betreffende Lacrimariums Zoals ik het begrepen heb werden in deze kleine glazen flesjes de tranen van de rouwenden opgevangen en meegegeven in het graf. Ik heb me eens ooit laten vertellen dat deze ook bestonden met een schaalverdeling,waardoor met dus de "graad van verdriet " kon meten Weet jij daar meer over ,eventueel een voorbeeld? En nogmaals Legionair........wat je ons nu weer laat zien is buiten categorie voor de meesten van ons hier...........museumstukken 
|
| 26 nov 2010, 08:48 |
|
 |
|
Legionair
|
Travis schreef: vraagje @ Legionair betreffende Lacrimariums Zoals ik het begrepen heb werden in deze kleine glazen flesjes de tranen van de rouwenden opgevangen en meegegeven in het graf. Ik heb me eens ooit laten vertellen dat deze ook bestonden met een schaalverdeling,waardoor met dus de "graad van verdriet " kon meten Weet jij daar meer over ,eventueel een voorbeeld? En nogmaals Legionair........wat je ons nu weer laat zien is buiten categorie voor de meesten van ons hier...........museumstukken  Het verhaal stamt uit de 19-de eeuw toen men inderdaad geloofde dat in dergelijke flesjes de tranen van de rouwenden werden opgevangen en meegegeven in het graf, men noemde dat soort flesjes dan ook Lacrimatoires of Traanfleschjes. Een gedachte die ook heden ten dage nog hardnekkig standhoud bij velen maar deze flesjes hebben daar niets mee te maken. Tegenwoordig worden dit soort flesjes Balsamaria of Ungentuaria genoemd al naar gelang de zalf die erin werd bewaard. Zalfflesjes zoals deze ( zie de foto's) waren voor iedere beurs beschikbaar en werden als grafgift ook in eenvoudige graven meegegeven.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 nov 2010, 12:25 |
|
 |
|
willem vd akker
Geregistreerd: 13 jul 2008, 19:37 Berichten: 4275 Woonplaats: leiden
|
|
| 26 nov 2010, 16:41 |
|
 |
|
ADVENTIS
Geregistreerd: 29 aug 2010, 15:53 Berichten: 405 Woonplaats: Brugge - West-Vlaanderen , BELGIË
|
Mooi , koop je doe of vind je die?
|
| 26 nov 2010, 20:17 |
|
 |
|
Legionair
|
ADVENTIS schreef: Mooi , koop je doe of vind je die? Het merendeel van de glazen in mijn verzameling zijn eigen vondsten, maar ik moet toegeven dat de mooiste, naar mijn mening, aankopen zijn. Je kunt tenslotte ook niet alles zelf vinden. Jaren terug gingen we regelmatig naar Trier en daar was altijd wel wat te vinden. De laatste tijd komt een vriend uit Trier hier naar toe en zet spullen ter verkoop neer, waaronder ook soms glas. Op het moment staan er enkele glas-objekten van hem hier!!!!
|
| 26 nov 2010, 21:02 |
|
 |
|
ADVENTIS
Geregistreerd: 29 aug 2010, 15:53 Berichten: 405 Woonplaats: Brugge - West-Vlaanderen , BELGIË
|
ok , bedankt! 
|
| 26 nov 2010, 21:49 |
|
 |
|
paul
|
Hoi Henk, Het ziet er weer schitterend uit. Hou mijn flesje maar vast ik stuur je nog pb. groetjes Paul 
|
| 26 nov 2010, 22:50 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Prachig Nog zo mooi na al die eeuwen. Gr, Smits
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 27 nov 2010, 12:37 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 28 nov 2010, 20:48 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
blijft mooi henk 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 feb 2012, 22:33 |
|
 |
|
Legionair
|
de ed schreef: blijft mooi henk  Ed, als je wat ouder word moet je je omringen met mooie stukken  om het leven op peil te houden 
|
| 18 feb 2012, 22:36 |
|
|