|
|
Het is nu 04 maart 2026, 13:53
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Maurits
|
 Hulp gevraagd
Wie herkent dit? Komt uit Romeinse context, maar ik heb geen idee. Dekseltje is wel erg voordehand liggend... 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 05 jul 2010, 20:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Hulp gevraagd
ja het is een stuk van een stukken deksel
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 jul 2010, 22:39 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Hoi Maurits,
Vanmorgen zag ik je oproep staan en omdat ik vandaag toch niet veel om handen had dacht ik die ga ik eens fijn opzoeken in de boeken. Nou dat viel dus behoorlijk tegen, in al mijn boeken geen enkel vergelijkend stuk te vinden!!! Wat me wel duidelijk is geworden is dat deksels in alle boeken of het nu Franse, Engelse, Duitse of Nederlandse zijn altijd een knopvormige uitstulping hebben en dat heeft jouw exemplaar duidelijk niet. De uitstulping van jouw exemplaar lijkt me ook niet zo handig want als de handen vet zijn dan heb je volgens mij totaal geen grip meer. Nu heb ik nog wel het Archäologisch Material Kompendien op CD-Rom liggen maar dat is erg omslachtig zoeken. Heb ik van de week weer even tijd dan ga ik er zeker mee aan de gang. Ik hou je natuurlijk op de hoogte. Mocht zo'n CD-Rom wat voor jou zijn, ik heb er nog verschillende liggen en je kunt er altijd een hebben.
Groetjes, Henk
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 06 jul 2010, 15:44 |
|
 |
|
Maurits
|
Hoi Henk, naslagwerken zijn altijd welkom. Het is een vreemd stukje met nog een fijn randje erin...met zorg gemaakt. Ik heb zoiets ook niet eerder gevonden.
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 06 jul 2010, 16:38 |
|
 |
|
Legionair
|
Maurits schreef: Hoi Henk, naslagwerken zijn altijd welkom. Het is een vreemd stukje met nog een fijn randje erin...met zorg gemaakt. Ik heb zoiets ook niet eerder gevonden. Maurits de CD-Rom gaat morgen op de post, ouwe Legionairs gewoonte 
|
| 06 jul 2010, 17:21 |
|
 |
|
Maurits
|
Thanx Henk...tante pos is druk hier...net opgravingen in adam binnen gekregen.
|
| 06 jul 2010, 18:48 |
|
 |
|
tjenne
|
Hallo Maurits,
K'heb er ook gelijkaardige.Bijgevoegd stuk lijkt er eveneens op. Groeten, Etienne
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 jul 2010, 21:36 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Kaarsendover? Het "dekseltje" is van een zeer klein formaat..
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 24 jul 2010, 11:08 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Zou het niet gewoon de onderkant van een amfoor kunnen zijn Deze heeft Henk een tijdje geleden geplaatst. viewtopic.php?p=253830#p253830Gr, yannick
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 25 maart 2011, 10:02 |
|
 |
|
Legionair
|
Nee Yannick, het is absoluut niet de onderkant van een amfoor. Het stuk van Maurits heeft geen breukranden maar is fijn afgewerkt op de bovenrand. Ben er lang mee bezig geweest en heb eigenlijk geen vergelijkende exemplaren in de boeken gevonden. In het glas komen dit soort deksels wel voor dus ga ik er maar vanuit dat dit een imitatie is van een glazen deksel ( Olla ) wat wel vaker voorkwam in de Romeinse tijd. Leuk dat je probeert mee te denken in het oplossen van vragen Groetjes, Henk
|
| 25 maart 2011, 18:43 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Zeker een dekseltje,.
het zou wel eens gallo romeins kunnen zijn
dan is de vorm wat soberder Henk,.
mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 25 maart 2011, 20:10 |
|
 |
|
Legionair
|
Bertoninus schreef: Zeker een dekseltje,.
het zou wel eens gallo romeins kunnen zijn
dan is de vorm wat soberder Henk,.
mvg Bert Het is zeer zeker Gallo-Romeins Bert, alhoewel de moderne archeoloog liever spreekt over Gallo-Belgisch, maar het blijft een vreemde eend in de bijt. De vorm is wel bekend in glas en wordt dan ook beschreven maar vergelijkbare stukken in aardewerk heb ik nog niet kunnen vinden. A.s. zondag sta ik op een Romeinenmeeting in Nijmegen, een ontmoetingsplek voor archeologen en liefhebbers, en dan neem ik toch ee foto mee. Wie weet wat er uitkomt. Groetjes, Henk
|
| 25 maart 2011, 21:45 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|