|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:32
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
mesheftbekroning 15e - 16e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
alphen
Geregistreerd: 23 jun 2008, 23:46 Berichten: 3116 Woonplaats: Alphen a/d rijn
|
 mesheftbekroning 15e - 16e eeuw
Pas geleden nog dit gezichtje gevonden, ik ben benieuwd uit welke tijd dit voorwerpje stamt. Grt Alphen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 aug 2011, 22:03 |
|
 |
|
alphen
|
 Re: bronzen kopje
Hier nog een foto van de voorkant
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 aug 2011, 22:05 |
|
 |
|
PatrickW
Geregistreerd: 17 apr 2008, 23:04 Berichten: 235 Woonplaats: Amersfoort
|
Ik zie een spleetje in het midden? Mesheft bekroning? En dan middeleeuws?
_________________ 16 jaar detector geschiedenis!
Minelab explorer 2 + Tesoro Cibola White's IDX Pro White's classic III White's classic II Micronta 3001
|
| 25 aug 2011, 22:06 |
|
 |
|
alphen
|
nog een foto van zijn pet, het voorwerpje is ongeveer 2cm groot . Grt Alphen.
|
| 25 aug 2011, 22:09 |
|
 |
|
alphen
|
Nog een foto van de onderkant, ik dacht zelf ook middeleeuws. Grt Alphen.
|
| 25 aug 2011, 22:12 |
|
 |
|
bacchus
Geregistreerd: 01 maart 2009, 11:04 Berichten: 3002 Woonplaats: Kerkrade
|
ik denk dat je goed zit patrick.  ik ga ook voor de late middeleeuwen. prachtige vondst alphen. bacchus. 
_________________ Vulpem pilum mutat, non mores
|
| 25 aug 2011, 22:42 |
|
 |
|
nakky
|
Leuk kopje,maar verser geen idee. Grt Nakky
|
| 26 aug 2011, 17:11 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
hoi @ Rene,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, beter om de volgen keer wat meer info erbij te plaatsen zoals meten en materiaal en eventueel dingtjes wat eruit schieten als je mij vraagt zou ik voor keltisch gaan ,de stijl,lijkt me stilistisch zoals de Kelten dat maakte en ik vind het geen typische middeleeuwse stijl maar het is natuurlijk maar een suggestie van mij Middeleeuws zou uiteraard ook zeer interessant zijn  ,miscchien dat een ander forumlid er iets in herkent wat hij zelver ook aleens gevonden heeft,dus we wachten af in de hoop een ref.te zien grt Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 26 aug 2011, 18:39 |
|
 |
|
Ambianii
|
chris,meeeens...ik vind dit idd een mestussenstuk en van uitzonderlijke vorm...misschien waren er bijvondsten die anders zeggen?? Ik vind het zo stylistisch dat ik vroeger zou gaan zitten... en op 800 jaar kan ik ff niet kijken..
prachtig voorwerp, wie weet meer? ook qua bevestiging.
mvg ambianii
|
| 26 aug 2011, 18:46 |
|
 |
|
Anoniem
Geregistreerd: 26 sep 2010, 13:06 Berichten: 3322 Woonplaats: Gorinchem
|
Bijzonder kopje 
_________________ Hiphop & Reggae, ohja, beetje Jazz
|
| 26 aug 2011, 19:07 |
|
 |
|
bacchus
|
zou zeer zeker kunnen dat het veel vroeger is. ik vind het qua stijl wel lijken op een mesheft bekroning die ik ooit vond. deze werd zo tussen 1500 en 1600 gedateerd.(dus eigenlijk al nieuwe tijd). joun kopje doet mij op het eerste gezicht ook ouder aan. bacchus. 
|
| 26 aug 2011, 19:19 |
|
 |
|
bacchus
|
nog eentje van voren plus de maten en materiaal. hoog;21mm. breed;13mm. mat;brons. bacchus. 
|
| 26 aug 2011, 19:20 |
|
 |
|
alphen
|
Bedankt voor jullie reactie,s. Het voorwerpje is van brons en het is 15 mm groot. Hier nog een foto van de bijvondsten, van die dag, het mesje is ook brons. Vondsten hiervoor van dit akkertje waren, een mace head, munten uit de 13 en 14e eeuw en altijd wel wat romeinse munten en zelfs een stenen bijltje. Grt Alphen.
|
| 26 aug 2011, 21:44 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Alphen, Prachtig kopje!!! Ook mijn eerste indruk was een onderdeel van een mesje!!!! Of het handvat of zoals Bacchus al aangaf mesheft bekronong. Als ik de stijl en patina zie dan denk ook ik aan een vondst ouder dan de 16de eeuw. Gefeliciteerd met deze prachtige vondst  , en vele groeten, John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 26 aug 2011, 22:45 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
hoi @ Rene,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, blijft een een ufo voorlopig maar ik vind bacchus zijn argumenten niet ongegrond qua stijl vind ik die van jou erop lijken,maar zo te zien is da door jou geplaatste veel massiever of is hij hol van binnen grt Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
|
| 26 aug 2011, 23:07 |
|
 |
|
alphen
|
coinhunter chris schreef: hoi @ Rene,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, blijft een een ufo voorlopig maar ik vind bacchus zijn argumenten niet ongegrond qua stijl vind ik die van jou erop lijken,maar zo te zien is da door jou geplaatste veel massiever of is hij hol van binnen grt Chris  Hai Chris, het gezichtje is massief brons, zelf vind ik het ook een keltische uitstraling hebben, alleen zijn hooddeksel vind ik niet keltisch. Misschien kan de stijl van zijn hoed , wel tot de juiste determinatie komen. Grt Alphen.
|
| 27 aug 2011, 00:03 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
hoi @ rene,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, misschien laten we ons afleiden door het hoofddeksel,maar dan zit je weer met de gaatjes(puntjes) erin  waarom zijn deze  ,maar zou gewoon versierring zijn ,maar vind ik niet zo gangbaar en misschien weer een afleideng naar toch die Keltische tijd ,maar wie weet mijn 1 ste gedachten was direct Keltisch,omdat ik meteen het massieve zag ,maar we zouden meer bewijzen moeten zien,of een voorbeeld,ik vind de bijvondsten niet zo belangrijk omdat ze daar terecht kwamen door latere bevolking,maarals je wat keltische munten zou vinden in je zoekgebied,zou je sneller naar Keltisch nijgen. maar ik hoop dat je vondst een naam kan krijgen,dat is het belangrijkste en we leren ervan grt Chris 
|
| 27 aug 2011, 00:10 |
|
 |
|
alphen
|
Hai Chris, dit gebied staat wel bekend om zijn romeins/keltische vondsten, 500 meter verderop, hebben ze wel resten van keltische graven ontdekt bij een groot zandwingebied. Het meeste was al verdwenen, bij de zandwinning, maar ze hebben nog enkele vondsten kunnen redden, waaronder een mooie bronzen armband. Grt Alphen.
|
| 27 aug 2011, 00:43 |
|
 |
|
Madelinus
ERELID
|
Het is toch wel een mesheftbekroning; ik heb ongeveer dezelfde gevonden. Alleen niet zo mooi als die van jou, René  . De datering is 15e-16e eeuws.
_________________ Niet uit het veld te slaan.
|
| 27 aug 2011, 09:04 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|