hei
hier een mooie bevestiging van m'n vondst
rat

:Beste Jimmy,
Ik heb mijn oor even te luisteren gelegd bij enkele collega’s en daaruit blijkt het volgende:
1. Het voorwerp wordt in het museum van Tongeren als Romeins gezien. Het zou echter geen vleesvork zijn, maar een type kleine hooivork.
2. Mail van Sofie Vanhoutte(archeoloog op sites in Oudenburg) Beste collega’s,
In bijlage vinden jullie een gelijkaardig stuk uit onze collectie van het Romeins castellum van Oudenburg.
Ik voeg er ook een scan bij uit een publicatie die het als grijptang bij het bronsgieten interpreteert, maar ik heb sterk mijn twijfels bij deze identificatie (die wel vaak in de literatuur voorkomt) aangezien het helemaal niet makkelijk is zo’n smeltkroes te grijpen uit een bronsoven die bovenaan een vrij kleine opening heeft, of uit een haardkuil (aangezien er hoge temperaturen nodig zijn, is de opening zo klein mogelijk).
Wat de precieze identificatie is, weet ik dus nog niet, maar dat het Romeins is, is wel aan te nemen. Op de detailfoto vind ik het wel een beetje raar en onregelmatig uit zien, maar dat ligt misschien aan de reiniging van het stuk die wat te fel is doorgevoerd?
Vriendelijke groeten,
Sofie Vanhoutte
Dus twee Romeinse kenners zijn overtuigd dat het een Romeins voorwerp is. Als je dit voorwerp wil behouden, dan zal het belangrijk zijn het metaal te behandelen, anders zal het voorwerp in de (nabije) toekomst verder degraderen.
Indien je dat wenst, kan ik wel eens kijken waar dat eventueel zou kunnen gebeuren. En dan krijg je het daarna natuurlijk terug.
Met vriendelijke groeten,
Jan.
Jan Decorte · Archeoloog · ARCHEO7
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
NIEUW ADRES VANAF 24 OKTOBER 2011:
Sint-Laurentiusplein 1 · B-8950 Kemmel · 057 487 892 · 0473 46 01 78
jan.decorte@co7.be ·
www.archeo7.be Van: jimmy [mailto:jimmy.deschrijvere@telenet.be]
Verzonden: dinsdag 28 februari 2012 22:57
Aan:
jan.decorte@co7.beOnderwerp: vork
hallo
op aanraden moest ik met u contact opnemen voor de vondst die ik uit de leie haalde in wervik,nl een vleesvork die weleens romeins zou kunnen zijn.ik voeg er enkele foto's bij
mvg jimmy
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
oooo