hallo Forumleden
gisteren heb ik met Wilhelm en Nakky de Minelab CTX 3030 in het veld getest.
het was een eerst indruk , en ik had zelf de E-track meegenomen ter vergelijk.
nou eerst maar eens de detector materiaal / gewicht /bedieningsgemak / prestaties /enz..
1) materiaal) 100% degelijk gemaakt , zoals we van minelab gewent zijn.
toen ik hem zag , dacht ik pfffff die moet onvoorstelbaar zwaar zijn
2) gewicht) feitelijk is hij zwaarder dan de e-track MAAR
en nu kom het (wat mij zeer verbaasde) tijdens het zoeken in de hand , weegt hij gevoelsmatig niets meer dan de XP-Deus.
ik kon het niet geloven , maar ik ben daar zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer blij mee , gezien mijn rug en schouder slijtage
3) bedieningsgemak) nou eigenlijk dezelfde knoppen als op de e-track , maar dan wat uitgebreider.
dit vergt wel enige oefening , maar met goed de gebruiksaanwijzing lezen en/of een duidelijke uitleg van de dealer of een ervaren minelabzoeker is het goed te doen. ( zorg dan ook dat je er de tijd voor neemt) want anders valt het tegen omdat je het niet begrijpt
hij heeft meer opties da de e-track , en je kunt alles gebruiken ,maar hoeft niet.
zoals de u.s.b aansluiting , ik gebruik dat ook niet bij de e-track maar anderen weer wel.
gps . de 1 vind het handig , de ander denkt wat moet je ermee.
de (semi)draadloze koptelefoon vond ik in eerste instantie jammer ,maar na wat meer er over gedacht te hebben , is het juist top.
je kunt namelijk jou eigen favoriete koptelefoon er op aansluiten, en als ik de verplichte koptelefoon van de Deus zie ( fragile ding) ben ik blij dat ik kan kiezen voor bijv: de Koss voor op de minelab.
dus uiteindelijk toch een pluspunt.
waterdetector : tja , wij zijn NIET in het water geweest ( ik wil Wilhelm en Nakky ook echt niet in hun zwembroek zien)

heb wel gezien hoe je hem waterzoekklaar maakt en dat is een simpele ombouw-handeling ( wel goed doen om geen water in de detector te krijgen).
dus over de prestaties in het water kan ik niets zeggen
4) prestaties ) mij eerste indrukken over de prestaties zijn toch wel positief.
het is GEEN WONDER DETECTOR ,simpelweg omdat die niet bestaan en ook nooit zullen bestaan.
vergeleken met de E-track , lijkt hij iets meer diepang te hebben en een betere disc indien er ijzer en goed metaal naast elkaar ligt.
bij deze korte veldtest , had hij de e-track wel 1x duidelijk te pakken op een piep van ijzer en goed metaal.
de E-track detecteerde alleen het ijzer , en de CTX zei ( er ligt idd groot ijzer ,maar ook goed metaal) en uiteindelijk bleek er (na veel graven) ook een stukje koper te liggen.
dus dat was wel gerustgevend en een verbetering ten opzichte van de e-track.
maar de prestatieverschillen waren bij deze test nog minimaal , ook omdat er nog niet teveel met de nieuwe mogelijkheden van de instelingen is gestest en de e-track opzich ook nog steeds een topdetector is natuurlijk.
mijn voorzichtige eerste conclusie:
al met al , valt het mij zeker niet tegen.
het is een mooie degelijke en handzame detector met vele mogelijkheden
en ik ben geen waterzoeker , dus ik zou nooit een waterdetector kopen.
bij deze minelab krijg je er een waterdetector bij , dus wellicht loop ik nu toch ooit eens het water in.
hij is hoog in de prijs , maar duur zou ik het alleen noemen wanneer hij het niet waard is
licht : zeker weten , en ik was zo onder de indruk daarvan dat ik hem meteen besteld heb ( is voor mij een belangrijk pluspunt )
dit was mijn eerste korte indruk , van de CTX-3030 en pas na langere tijd zoeken word er meer duidelijk over deze detector
zijn er vragen , stel ze dan
gr bubba