Logo
Het is nu 04 jun 2026, 06:07

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 off topic 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht off topic
ik wil graag een laserpen aanschaffen, maar weet eigenlijk niet of die nu wel of niet zijn toegestaan in NL.
is er iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen?

09 aug 2012, 18:06
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: off topic
Class 1 - de laser is ongevaarlijk, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.

Class 2 - de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.

Class 2M - vergelijkbaar met Class 2, onder de voorwaarde dat er geen instrumenten als lenzen gebruikt worden die het licht zouden kunnen concentreren.

Class 3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW. Sommige laserpointers hebben deze klasse, al zijn ze in Nederland wettelijk verboden.

Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

Class 4 - Behalve de ogen kan de laser ook de huid beschadigen. Alle hogere vermogens. Ook diffuus licht afkomstig van de laser kan de ogen beschadigen.

Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken.

Het verhandelen van klasse 1, 2 en 2M laserpointers als "aanwijsstok" bij presentaties is toegestaan.
Een lasergadget mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren indien hiermee in de ogen wordt geschenen.
Daarom is het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets niet toegestaan.
(bron: KWWM)

09 aug 2012, 18:20
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Maakt de kleur ook nog uit, hier stond afgelopen week zo 1 eikelbijter met een groenkleurige pen te schijnen in huizen. :pol
Dat leek mij toch niet lekker om in te kijken, en had een best bereik als ik de straal zo zag in donker. :09

09 aug 2012, 18:38
Profiel

Antwoord met een citaat
soowehj Pinkeltje, wat een uitgebreide info wat je daar schrijft!
ennuh Bennie, de pen is niet bedoeld om in huizen te schijnen maar om op afstand mijn hond dmv lichtsignalen te kunnen roepen.

09 aug 2012, 19:15
Profiel
Antwoord met een citaat
Mijn vrouw en ik hebben er een discussie over gehad, want onze 10-jarige zoon wou er eentje (ook zo'n gtoene :03 ). Ik meen dat die dingen niet mogen sinds dat gezeur over vliegtuigen die er last van hadden (mensen die in de cockpit schijnen vanaf de grond tijdens landen), maar hij heeft er nu eentje dus mijn vrouw heeft gewonnen :07

09 aug 2012, 19:20
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]