Logo
Het is nu 04 jun 2026, 05:50

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Beluque knife / Den Bosch mes 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Beluque knife / Den Bosch mes
Hoi! Ik wil een onderzoek in te stellen, hopelijk kan iemand helpen.
Ik kom uit Mexico, en ik doe onderzoek naar een mes stijl populair in Mexico tijdens de leeftijd van 17, 18 en 19. Zijn naam is 'belduque', en blijkbaar ontstaan in de regio s 'Hertogenbosch, Nederland.
Een Spaanse vriend etnics.es Forum (waar beide zijn moderators) vonden een aanwijzing:

http://www.uitgeverijveerhuis.nl/catalo ... eden/12927

Het volgende is een uittreksel van de tekst waar de auteur spreekt over de 'belduque':

"Den Bosch 1500 stond rond are Bekend OM uitstekende quality messen van. Wij geven OOK this afgebeeld Zien in Het Werk van de schilder Jeroen Bosch. Van Archeologische Dienst has, jawel, oek un van un beerput messenmaker Stoofstraat opgegraven van meth in daarin, compleet Vijf NAAST afgewerkte messen, including restanten halffabrikaten in Zuid-Amerika visitors for the heften geïmporteerd hout. GEEN wonder that peuter op de dag van an Goed Vandaag maanden in Amerika latijns un genoemd wordt 'belduque' (naar Bois-le-Duc oftewel 's-Hertogenbosch)."

Blijkbaar hebben we geraadpleegd grootste deel van de informatie online beschikbaar in het Engels, spreken op belduque mes. Maar in het geval van een Nederlandse mes, is het het beste om te overleggen met Nederlandse vrienden.
Ik vraag me af of iemand weet van het boek die ik noemde, of heeft u foto's of informatie met betrekking tot deze stijl van mes.

Ik maakte een foto van belduque.
Ik zou ook graag van deze gelegenheid gebruik maken om u uit te nodigen ons forum te bezoeken, en te voelen vrij om te vragen als u een vraag over oude wapens of etnische.

Richard

Hi everybody! I would like to make a question, I hope somebody can help me.
I'm from Mexico, and I'm doing a research about a knife style popular in Mexico from the 17th to 19th century. It's name is 'belduque' and seems to be from s' Hertogenbosch, in Holland.

A Spanish friend from the etnics.es forum (where both of use are moderators) found a clue:

The next is a fragment where the writer talks about the belduque knife:

"Den Bosch 1500 stond rond are Bekend OM uitstekende quality messen van. Wij geven OOK this afgebeeld Zien in Het Werk van de schilder Jeroen Bosch. Van Archeologische Dienst has, jawel, oek un van un beerput messenmaker Stoofstraat opgegraven van meth in daarin, compleet Vijf NAAST afgewerkte messen, including restanten halffabrikaten in Zuid-Amerika visitors for the heften geïmporteerd hout. GEEN wonder that peuter op de dag van an Goed Vandaag maanden in Amerika latijns un genoemd wordt 'belduque' (naar Bois-le-Duc oftewel 's-Hertogenbosch)."

It seems to be we have seen most of the English information available on Internet about the belduque knife. But being a dutch knife, the best we can do is asking to dutch friends.
I would like to know if somebody have seen that book, or has a picture or any related information about that kind of knife.
I'am attaching a picture of the knife.

I hope someone can provide any information about it.
I also would like to take this opportunity to invite you to visit our forum and feel free asking if you have any doubt about ancient or ethnic weapons.

Thanks in advance. :07
Richard

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

18 sep 2012, 21:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beluque knife / Den Bosch mes
waarschijnlijk is het dit boek (es probable que este libro)

Putten uit het Bossche verleden
(Draw desde el pasado Bossche)

ook te bestellen bij bol.com voor dezelfde prijs
(También se ordenará por el mismo precio en bol.com)

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... stid=41226

:goezo: Willem vd Akker (willem el campo)

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

19 sep 2012, 06:04
Profiel

Antwoord met een citaat
Willem, bedankt voor het beantwoorden. Ik zou heel graag dat boek hebben.

Gracias!!

19 sep 2012, 17:50
Profiel

Antwoord met een citaat
heeft iemand toevallig dit boek in huis? Kon hem helaas niet vinden in de bieb.
Misschien leuk om het verhaal van dit mes toe te sturen..

reacties svp via pb

22 sep 2012, 21:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]