|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:35
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Munten schoonmaken met gewone huishoud azijn.
| Auteur |
Bericht |
|
Marcus Sofilius
Geregistreerd: 03 sep 2012, 14:13 Berichten: 201 Woonplaats: Limburg
|
 Munten schoonmaken met gewone huishoud azijn.
Ik maak mijn gevonden munten altijd schoon met de goedkoopste huishoud azijn, gewoon een nachtje laten staan in een kopje en dan de volgende dag goed afspoelen met water, even insmeren met zuurvrij vaseline om ze te conserveren en klaar! Ik let er dan wel bij op dat de munten niet te licht (oranje) worden, als de donkere patina er nog opblijft en het vuil is verdwenen is voor mij het teken dat ze er uit moeten. Deze tip kost circa 50 euro cent voor 1 liter huishoud azijn en 2 euro voor een potje zuurvrije vaseline. Wat zijn jullie ervaringen met azijn? Ik zoek nog wel hoe je het beste zink schoon kunt krijgen. 
|
| 30 okt 2012, 17:18 |
|
 |
|
Octavianvs
|
 Re: Munten schoonmaken met gewone huishoud azijn.
Koper met een zuur schoonmaken lijkt me niet zo interessant. zink reinig ik met Edta zuur (heb ik van het duitstalige militariaforum) werkt super mvg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 okt 2012, 18:14 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 30 okt 2012, 18:37 |
|
 |
|
Marcus Sofilius
|
Octavianvs schreef: Koper met een zuur schoonmaken lijkt me niet zo interessant. zink reinig ik met Edta zuur (heb ik van het duitstalige militariaforum) werkt super mvg Bedankt voor de tip, en waar kan ik Edta kopen? hoe moet je dit gebruiken? moet je je houden aan bepaalde verhoudingen?
|
| 01 nov 2012, 00:10 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Marcus niet met zuren je vondsten schoonmaken,dit gaat altijd ten kosten van je vondst zet het gewoon in de week met zuurvrije vaseline,en heb geduld,zit het vuil vast,weer terug in de vaseline that's the way you do it grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 01 nov 2012, 00:19 |
|
 |
|
Octavianvs
|
Gewoon een eetlepel oplossen in een bekertje lauw water. Het voorwerp erin laten zolang dat nodig is, let wel op het kan redelijk snel gaan. Die insigne was na een kwartiertje al schoon. Nadien oppoetsen met een koperborsteltje (het zink krijgt dan wel her en der een rode koperschijn) Maar dat vind ik mooi. Nadien zolang mogelijk neutraliseren en dan de vaseline in Let ŵel, De meeste zinken oorlogsmunten zijn voor een groot deel weggevreten, Als je zo'n munt gaat ontdoen van de witte aanslag gaat die er nou niet bepaald mooier door worden he Het reinigd zink maar hersteld het niet. Hier kan je het kopen en het is goedkoop http://www.benl.ebay.be/itm/ws/eBayISAP ... SA:BE:1123Mvg
|
| 01 nov 2012, 00:24 |
|
 |
|
Octavianvs
|
Ben het met je eens bert Zuren zijn nefast voor vondsten, Maar zink is niks waard en je krijgt alleen met zuren de originele grijze kleur terug Anders blijft het wit Zelfs met dremelen is het een ellende om die witte zooi eraf te krijgen, het gaatgewoon niet
Mvg
|
| 01 nov 2012, 00:34 |
|
 |
|
Marcus Sofilius
|
Oke bedankt allemaal, ik zal het eens met vaseline alleen proberen om mijn koperen munten schoon te maken, zink is dus een ander verhaal! Mvg Marcus. 
|
| 01 nov 2012, 01:12 |
|
 |
|
TrefwoordP
Geregistreerd: 07 sep 2012, 14:00 Berichten: 53 Woonplaats: Leiden
|
Gietijzer en smeedijzer met dikke lagen roest behandel ik wel met een citroenzuur-oplossing. Als die dikke, harde lagen eraf zijn werk ik daarna met vaseline of olijfolie, maar dikke, keiharde roestlagen gaan toch het best met citroenzuur. Ik zou het nooit met koperen muntjes proberen, maar voor ijzer werkt het bij mij goed.
|
| 01 nov 2012, 01:21 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|