Jamiemaus schreef:
Vielleicht eine Phalera?
MFG Jamiemaus
Ik weet vrijwel zeker dat dit geen phalerae van paardentuig geweest kan zijn, omdat aan de achterkant geen bevestigingspunten aanwezig zijn waarmee hij op de gebruikelijke manier aan de lederen banden bevestigd kon worden. Ook is er geen bevestigingspunt voor de pendant. Het ontbreken van breukvlak(ken) wijst erop dat het object nooit dergelijke bevestigingspunten heeft gehad, dus een phalerae die deel uitmaakte van het paardentuig lijkt mij uitgesloten.
De schijven in het boek in de eerste bijlage van Cees zijn beslagstukjes die op de schouderband hebben gezeten waaraan het zwaard hing en staan dus los van paardentuig.
De suggestie van Cees dat dit willicht een sierschijfje is geweest van de schouderband van een laat/later Romeins zwaard vind ik zeker een mooie

. Daarnaast zou het
wellicht ook een schijfje geweest kunnen zijn dat aan de dolkhouder zat. Zie de eerste bijlage voor een reconstructie van zo`n dolkhouder en de tweede bijlage voor twee originele schijfjes die een diameter hebben van 4cm net zoals het stuk van Jamiemaus.