|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:14
|
how to: electrolyse opstelling
| Auteur |
Bericht |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
 Re: how to: electrolyse opstelling
het gaat er om dat de stroom geleid wordt. voeg je zuren toe gaat het te hard en vreet het nog sneller in het koper /messing /ijzer. en zuur blijft doorwerken .
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 22 aug 2014, 16:58 |
|
 |
|
Nieuwenhuis
|
Is zuur dan alleen nodig bij grote hoeveelheden roest?
|
| 22 aug 2014, 17:03 |
|
 |
|
pjottrr
|
roest = ijzer. Het lijkt me het beste om ijzer gewoon te laten weken. Voor zilver werkt elektrolyse perfect, maar voor ijzer is het denk ik net een slag te agressief.
_________________ zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2
programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 23 aug 2014, 01:12 |
|
 |
|
pjottrr
|
ik geloof dat ik al redelijk in d olie was bij bovenstaand post. Ik heb gen idee waarom je elektrolyse niet voor ijzer zou kunnen gebruiken. dus bij deze sorry voor een mogelijk verkeerd advies. Het hangt denk ik af van het voorwerp. als details van een object niet aanwezig zijn, dan gaat het vast goed maar eigenlijk heb ik Wel weet ik dat electrolyse voor koper niet op gaat. bijvoorbeeld een Julianacent is zo'n leuke. daar blijft niets van over. Geen detail meer te zien. En dat al binnen 5 minuten.
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 23 aug 2014, 18:36 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
het is maar een cent 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 aug 2014, 19:10 |
|
 |
|
Mat
|
Electrolise kan je gewoon op alle metalen toepassen, maarrrrŕ. Bedenk dat electrolise alleen bedoeld is om de korst (ROEST OF AARDE EN VUIL) van het voorwerp weg te halen. DUS GEEN PATINA, WANT DIE KOMT NIET MEER TERUG. Daarom erbij blijven en iedere halve minuut kijken, want het kan vlug te laat zijn. Als het metaal blank wordt ben je te laat, dus laatste stukjes moet je handmatig met een prikker doen. Roest zal dan ook vlugger loslaten, aangezien je de ondergrond ook wat zachter hebt gemaakt. Veel voorkomend probleem is dat je veer of klem op de munt geen goed contact maakt door het vuil, dus deze plaats eerst evev met wat scherps iest het vuil wegsteken, dan zal de munt ook vuil schuim gaan afgeven. Bedenk dat rust en kalmte meer van je munt overhouden. Veel suc. gr Mat
O, NOG WAT VERGETEN......... NOOIT ELECTROLISE GEBRUIKEN OP EEN ANTIEK OF OUD VOORWERP, dat kan je beter door een erkend bedrijf laten doen
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 23 aug 2014, 19:40 |
|
 |
|
Nieuwenhuis
|
Bedankt voor de info.
Ik heb de scheikundige kant erachter nog eens opgezocht. Zout met citroenzuur(sap) geven samen met roest een chemische reactie waardoor roest verwijderd wordt. Roest zelf is overigens een chemische reactie tussen ijzer, zuurstof en water, waardoor het ijzer over gaat in ijzeroxide. De stroom die je toevoegt door elektrolyse is de energie die de reactie doet versterken. Citroen gebruiken voor roest ijkt dus prima. Zoals hier al eerder werd beschreven is het bij het specifiek verwijderen van roest van ijzeren voorwerpen net zoals bij het schoonmaken van andere metalen: roest is een onomkeerbaarproces waarbij ijzer eigenlijk verdwijnt en niet meer terug komt. Na het verwijderen van roest kun je dus putjes e.d. zien.
|
| 23 aug 2014, 22:32 |
|
 |
|
aarcia
|
moet die adapter 12V output geven? Die van mij geeft maar 3,7V output 
|
| 06 apr 2015, 09:26 |
|
 |
|
pjottrr
|
volgens mij maakt het niet zoveel uit, het werkt in beide gevallen wel. het zal alleen minder hard gaan met een 3,7 volt adapter. ik vraag me overigens zo even af, voor de natuurkundigen onder ons, hoe belangrijk is het amperage, heeft dat ook veel invloed? ik gebruik een 12 volt adapter op 1 ampere en dat gaat best goed 
|
| 11 apr 2015, 08:49 |
|
 |
|
aarcia
|
volgens mij speelt vooral de amperage een rol, en is de voltage minder belangrijk. Het zijn immers de elektronen die voor de reactie zorgen en het aantal elektronen wordt geregeld door de stroom, dus amperage. Extra vraagje: hoe komt het dat bij mij beide zijden luchtbellen geven? En dan vooral de koperdraadjes van de kabels.
|
| 11 apr 2015, 10:27 |
|
 |
|
archeonist
|
aarcia schreef: volgens mij speelt vooral de amperage een rol, en is de voltage minder belangrijk. Het zijn immers de elektronen die voor de reactie zorgen en het aantal elektronen wordt geregeld door de stroom, dus amperage. Extra vraagje: hoe komt het dat bij mij beide zijden luchtbellen geven? En dan vooral de koperdraadjes van de kabels. Er ontstaat geen lucht, lucht is een mengsel van voornamelijk stikstof -, en zuurstofgas. Wat er ontstaat aan de ene pool is waterstofgas en aan de andere pool is zuurstofgas. Deze gassen ontstaan aan het metaaloppervlak, dus niet op de patina. Vandaar dat er relatief veel gas ontstaat op de kale draadjes. Er ontstaat bovendien twee keer zo veel waterstofgas dan zuurstofgas als je gelijkspanning gebruikt, er zitten in water immers 2 keer zo veel waterstofatomen dan zuursofatomen (H2O). Met deze vorm van elektrolyse ben je feitelijk watermoleculen uit elkaar aan het halen, die moleculen bestaan uit waterstof en zuurstof en dat is wat je bij deze reactie terugziet in de vorm van belletjes, gassen dus. Zou je waterstofgas en zuurstofgas opvangen en aansteken dan krijg je weer water. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat elektrolyse op voorwerpen niet meer is dan een mechanische verwijdering van de corrosielaag. De gassen die ontstaan duwen feitelijk de corrosie aan de kant. Dat is wat er gebeurt, doe je dit te lang dam komt er steeds meer oppervlak bloot te liggen en kan het zijn dat je teveel hebt verwijdert wat geen mooi resultaat geeft. Het toevoegen van zout en of zuur zorgt voor een betere geleiding, die heb je nodig want om elektrolyse te laten plaatsvinden is geleiding nodig en daar zorgen deze stoffen voor. Zuur heeft ook de werking dat het dr patina deels kan oplossen, of je dat naast elektrolyse wilt hangt van veel factoren af, ik zou mij beperken tot alleen zout. Gebruik het liefst soda, want met keukenzout komt ook wat chloorgas vrij. Beetje duidelijk zo?
|
| 11 apr 2015, 11:23 |
|
 |
|
aarcia
|
duidelijker kan een uitleg niet zijn...bedankt !! 
|
| 13 apr 2015, 11:21 |
|
|