| Auteur |
Bericht |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
 hoe deze heel dunne / zwaar aangekoekte zilveren munt kuisen ?
hoi beste MD'ers , -Deze uit de grond mogen halen deze middag op een nieuwe toelating. Het heeft even geduurd tot ik doorhad dat dit een zilveren munt is . Ik had 'm al in de vaseline gezet , omdat ik dacht dat het een erg rotte koperen munt was. Toen ik deze avond al een beetje begon te prikken met de sateprikker kwam er een stuk los en daar zag ik tot m'n stomste verbazing een zilveren shine  . Direct met dreft gewassen/afgespoeld (om te ontvetten) en een soda badje gegeven nadien nog goed na gewreven met soda. Was een klein beetje beter, dus dacht ik het met het laatste stukje zilverpapier en spuug te doen. Dat bleek niet zo goed daar de munt zo dun was en ik mss wat bruut zodat er een stukje van de munt af was gebrokkeld (waarschijnlijk toch wel rot). Nu was m'n vraag wat de beste methode om zo'n klein (middeleeuws) muntje dat waarschijnlijk ook nog een hoog kopergehalte heeft , is om te kuisen??? Alvast duizend maal dank... grtzz tntneon
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Xp deus (2015) en backup : Garret 350 euro ace + pinpointer
|
| 10 sep 2014, 21:12 |
|
 |
|
speerpunt
|
 Re: hoe deze heel dunne / zwaar aangekoekte zilveren munt kuisen ?
Ik zou er de elektrolyse op los laten Groet Rob
|
| 10 sep 2014, 21:32 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Ikke, ook. Maar er bij blijven hé. Beginnen met één minuut. Gokje: Stuivertje Albrecht en Isabella.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 10 sep 2014, 21:35 |
|
 |
|
tntneon
Geregistreerd: 05 jan 2014, 11:53 Berichten: 1519 Woonplaats: zuidelijke nederlanden
|
Bedankt mannen  , Ik zal het how to elektrolyse topic er eens grondig op na lezen. Wil het muntje zeker niet verpesten , zilver vind ik niet zoveel dus ga heel voorzichtig zijn. @de Speyte : Het muntje is 25 mm en weegt 1.85gr ( met koek  ) Ik zou letterlijk achterover vallen als je de dtm nu al hebt gezien Maar ik zou er ook niet van verschieten Grtzz tntneon
|
| 10 sep 2014, 21:47 |
|
 |
|
Wiebren
Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:54 Berichten: 1512 Woonplaats: Augustinusga
|
Driesteden munt 
_________________ Soms...........
|
| 10 sep 2014, 21:52 |
|
 |
|
Misfit
|
Een zilveren muntje van 'godmagwetenwat'  Ik zou beginnen met iets heel high tech ! Pak een stukje zilverpapier.. maak er een kommetje van... Leg de munt er i... Spuug er 2 of 3 keer in... Beetje spuug over de munt wrijven... Strak dichtvouwen... Tijdje laten rusten. Dan open maken & een beetje met een stokje pulken, eventueel met een tandenborstel borstelen, en de procedure een paar keer herhalen. Vaak werkt dat prima ! De enzymen uit de speeksel werken als katalysator, en de folie is de zwakke metaalsoort die middels bi-metaal-corrosie de aangekoekte metaal-residu moet wegvreten. Klinkt misschien maf of vies, maar werkt wel.
|
| 10 sep 2014, 23:06 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ik denk een ronden munt wat winnen we
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 11 sep 2014, 01:01 |
|
 |
|
tntneon
|
hoi misfit en de Ed , -Misfit ik ga jouw lowtech methode als eerste uitproberen , hopelijk heb ik genoeg enzym in m'n speek Helpt het om een zeveraar te zijn Even serieus hoe lang moet ik de munt laten weken in het spuug ? ondertussen kan ik het electrolyse topic grondig lezen. Mocht het dan nog niet verbeterd zijn ga ik voor de meer high tech electrolyse. @de Ed wie hem nu kan dtm'n , krijgt een pint met de post toe gestuurd 
|
| 11 sep 2014, 07:07 |
|
 |
|
dannyR
|
ik ga voor een Stuiver , Philips de Schone 1496-1506 , Holland proost 
|
| 11 sep 2014, 07:32 |
|
 |
|
tntneon
|
let's hope it is , DannyR dan is de pint voor jou 
|
| 11 sep 2014, 08:29 |
|
 |
|
Misfit
|
tntneon schreef: hoi misfit en de Ed , -Misfit ik ga jouw lowtech methode als eerste uitproberen , hopelijk heb ik genoeg enzym in m'n speek Helpt het om een zeveraar te zijn Even serieus hoe lang moet ik de munt laten weken in het spuug ? ondertussen kan ik het electrolyse topic grondig lezen. Mocht het dan nog niet verbeterd zijn ga ik voor de meer high tech electrolyse. @de Ed wie hem nu kan dtm'n , krijgt een pint met de post toe gestuurd  Ik heb d'r goede ervaringen mee... Liet het iedere keer een half uurtje laten zitten... Borstelen en herhalen... De iets agressievere versie is zachtjes uitkoken in een pannetje met soda ipv spuug, nog steeds in alu-folie gewikkeld. Met spuug is minder gevaarlijk, met soda zit je met meer kans op patina-verlies... alhoewel die huidige koek natuurlijk ook niet alles is 
|
| 11 sep 2014, 11:27 |
|
 |
|
tntneon
|
Hoi , Heb nu al een paar keer de spuug methode toegepast en de munt is al iets beter Maar je krijgt me daar een droge mond van  , gelukkig staat m'n biertje koud Is kuisen met citroensap een optie bij dit oudje? Ik had het ergens gelezen op het forum. Grtzz tntneon
|
| 11 sep 2014, 18:29 |
|
 |
|
Misfit
|
Als het werkt... Geduldig doorgaan !  Citroen is niet zo'n beste optie... alleen veilig bij een goede kwaliteit zilver, bij lagere gehaltes kan je je munt verklooien ! 'K weet dat het misschien niet rete-snel gaat, maar 't is veilig en werkt (en alleen ernstige gevallen gaan traag)
|
| 11 sep 2014, 18:38 |
|
 |
|
tntneon
|
Bedankt misfit , Dat ga ik dan niet doen . Heb de munt nu voor de derde maal in de spuug gelegd. Wel de laatste keer voor vandaag , ivm spuug te kort Grtzz tntneon
|
| 11 sep 2014, 19:20 |
|
 |
|
tntneon
|
Bedankt misfit , Dat ga ik dan niet doen . Heb de munt nu voor de derde maal in de spuug gelegd. Wel de laatste keer voor vandaag , ivm spuug te kort Grtzz tntneon
|
| 11 sep 2014, 19:41 |
|
 |
|
tntneon
|
Ik heb me toch niet kunnen inhouden om de elektrolyse ook eens uit te proberen en heb een 12 v transformator gebruikt. Ben er heel de tijd bij geweest en heb het in totaal 3 X 1 a 2 minuten in het glas met water / zout / soda gehangen en tussendoor met tandenborstel geschrobd en met sateprikker de laatste korsten eraf gedaan . Deze kwamen inees met grote brokken los Er is wel weer een klein stukje van de zijkant afgebrokkeld Ben nu wel al tevreden met het resultaat , mss morgen nog eens proberen om het laatste weg te krijgen . Hier een paar foto's v/h resultaat , kunnen we misschien al weten wie de pint krijgt grtzz tntneon
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 11 sep 2014, 21:14 |
|
 |
|
pjottrr
|
is dit niet een stuiver van kampen?
_________________ zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2
programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl
historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact
|
| 11 sep 2014, 23:25 |
|
 |
|
Forbes
Geregistreerd: 09 jun 2012, 12:43 Berichten: 1618 Woonplaats: Friesland
|
Ik zou zeggen... Douzain , Louis XII (1498-1515) , Frankrijk Deze muntjes zijn van laag gehalte zilver gemaakt. Gr. Forbes 
_________________ Al is Fryslân plat, it hat syn hichtepunten.
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 11 sep 2014, 23:55 |
|
 |
|
tntneon
|
ja forbes  , Dat zou 'm wel eens kunen zijn heb de munt gegoogled en herken bepaalde details ga 'm vanavond nog wat verder opkuisen met spuug of electrolyse ... Als het dan de juiste blijkt te zijn, dan ga ik alvast naar m'n bierhandel om een lekker belgisch trippelken te kopen voor jou . grtzz tntneon
|
| 12 sep 2014, 08:56 |
|
 |
|
Forbes
|
tntneon schreef: ja forbes  , Dat zou 'm wel eens kunen zijn heb de munt gegoogled en herken bepaalde details ga 'm vanavond nog wat verder opkuisen met spuug of electrolyse ... Als het dan de juiste blijkt te zijn, dan ga ik alvast naar m'n bierhandel om een lekker belgisch trippelken te kopen voor jou . grtzz tntneon Ik als 19 jarige student weet met bier wel raad 
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 12 sep 2014, 13:32 |
|
 |
|
tntneon
|
 , daar kan ik me wel iets bij voorstellen. als ie volledig is opgekuist laat ik 'm nog even dtm'n op het desbetreffende subforum , dus fingers crossed ...
|
| 12 sep 2014, 14:17 |
|
 |
|
Forbes
|
Het duurde even maar ik heb hem te pakken! Helaas wat jonger dan ik eerst vermoedde. Grand blanc à la couronne , Francois I (1515-1547) , Frankrijk A/ (différent): FRANCISCVS: FR[ANCORVM: R]EX: P: C:. Écu de France entre trois couronnelles, dans un trilobe. R/ (différent): SIT: NOMEN: DNI: BENEDICTVM:. Croix cantonnée de deux couronnelles et de deux lis, dans un quadrilobe. Bron: Var. Duplessy 835 Gr. Forbes 
>>>> Golden Mask 4 <<<<
|
| 12 sep 2014, 14:18 |
|
 |
|
vickhermsen
|
Nice Forbes 
|
| 12 sep 2014, 14:29 |
|
 |
|
tntneon
|
Thx forbes Dat is 'm heb vanavond nog verder opgepoetst met spuug en alu folie , ziet er stukken beter uir Zonder de hulp van jullie zou het niet zijn geljkt denk ik , heb weer veel geleerd Morgen ga ik de fotos posten ben nu even te moe om me nog achter de pc te slepen En forbes na het weekend zal ik een trippel leffe blond opsturen als je je adres pm'd , belofte maakt schuld en je hebt hem verdiend Greetz tntneon
|
| 12 sep 2014, 22:11 |
|
 |
|
Hans1971
|
Haha, mooi mannen. Top dat je het biertje opstuurt en toppie dtm 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 12 sep 2014, 22:43 |
|
|