Een hilarische zoekochtend
Take home message: zet in een natte winter je auto niet op het gras. Laat minimaal 1 zijde op de weg staan.
Zaterdagochtend vol spanning samen met Guusgeluk en Grollo weer op pad gegaan naar de nodige zoekgronden. Het is de tijd van nieuwe zoekgronden vinden, her en der exploreren en boeren vragen voor wat verkenningen.
Het eerste veldje was een nog niet geploegde maisakker, waar wel vaker zoekers komen, maar prima om even mee te beginnen. Beetje zanderig en gelijk plakt de bende aan je laarzen. De akker was helaas kaal, maar toch trekt Guusgeluk er een een (verzilverde) schijf uit (hij heet niet voor niets Guus Geluk), zie ook zijn determinatieverzoek. We denken een fibel. Verder niets. Snel door naar een andere akker, ff verkennen (maar dan zonder mij, want ik kon wel huilen......bij mijn auto). Na 15 minuten kwamen Guus en Grollo weer terug van de akker, niets te halen daar. Weg daar naar het volgende veld.
ECHTER, weggaan kan niet als de auto niet wegwil. Ik had er zwaar de pe in. De auto slipte weg in de modder. Tieren, schelden. Slecht luisteren naar de goede tips van de heren. Naar voren, naar achteren, met plankjes, graven, heren duwen, en floep daar gaat de auto nog verder de akker op.
Het mooie van in een boerenomgeving te zijn, is dat er boeren wonen. Guus regelde een boer die met de jeep naar ons kwam om de auto uit de modder te trekken. Oef. Wat een blijdschap! Maar wel flink wat zoektijd verloren.
Vervolgens kregen we van een boer toestemming om op een grasveld te lopen alwaar we dachten dat het mogelijk romeins kon zijn. Grollo loopt het veld op, een eerste zachte piep, twijfel wel of niet opgraven, hij graaft en Grollo slaakt een vreugdekreet en gaat op zijn rug liggen. Zijn 2de Denarius, een vespa. Guus had overigens al weer een draadfibel. 2 uur zoeken en het hele veldje omploegen leverde diverse romeinse vondsten (en aardig wat troep). Zie foto voor een selectie hiervan. Een aantal zullen apart voorbij komen.
Een mooie dag, een nieuw veld ontdekt, en voor mij van huilen naar lachen (Guus en Grollo overigens de hele tijd gelachen).
Groet,
Floris V

H