|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:50
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
alvon
|
 loden schildje
Materiaal:lood
Afmeting:schildvormig, grofweg 35x35mm
Gewicht:28gram
Beschrijving van het voorwerp:lode schildje met stempel, eerste gedachte was een trotseerlood maar dit wordt door een kenner betwijfeld mede door de kleine afmeting en het ontbreken van soldeer, breukvlak en sporen van een spijker op de achterzijde. iemand een idee? en een leeftijd?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 feb 2021, 23:42 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: loden schildje
hoi @ alvon,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, is dat niet zo'n schildje wat die leiendekkers gebruiken gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 02 feb 2021, 23:49 |
|
 |
|
alvon
|
dat zou een trotseerlood zijn Chris, maar dat wordt in twijfel getrokken, te klein en dit soort looden zijn meestal gegoten en niet gestempeld, hooguit een jaartal ingeslagen. zie onderstaande mail van de eigenaar van een trotseerloodjes site Citaat: eerlijk gezegd heb ik een beetje twijfels of het wel een trotseerlood is. Daarom 2 vragen: is de bovenkant gesoldeerd geweest? Want dat kan ik op de foto niet zien. En hoe groot is het loodje; je hebt het mooi gefotografeerd op centimeterpapier, maar zijn dit hokjes van 1 cm of van 5 mm? Als het hokjes zijn van 1 cm, klopt de maat in ieder geval, blijft de vraag of de bovenkant gesoldeerd is geweest of nu in ieder geval "afgebroken" is van een ander deel.
De layout (om maar eens een mooi Nederlands woord te gebruiken) is niet typisch voor een trotseerloodje. Normaalgesproken worden ze gegoten in een mal en wordt het jaartal soms ingeslagen, maar de afbeelding is gegoten, maar ik ken er geen met een wapentje ingeslagen. Niet dat het onmogelijk is, maar door het ontbreken van vergelijkmateriaal wordt het schatten van een leeftijd wel erg lastig
|
| 03 feb 2021, 00:00 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
dank voor je snelle antwoord alvon het kwam zo bij me op om aan een leidekkers loodje qua vorm, maar als deze ziet zijn ze massaal gemaakt op bestelling viewtopic.php?f=433&t=93120&hilit=trotseerloodgr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 03 feb 2021, 00:07 |
|
 |
|
alvon
|
gisteren contact gehad met Alex van loodjes.nl, hij kon ook geen uitsluitsel geven maar gaf aan dat het geen trotseerlood zou zijn omdat het daarvoor te klein is. verder herkende hij het ook niet.
stempel nogmaals bekeken onder een vergrootglas, lijkt 2 gekruisde graan bundels of iets dergelijks met daarachter een horizontale balk zonder details binnen een schild
|
| 04 feb 2021, 10:13 |
|
 |
|
huib
|
Waarschijnlijk het wapen van Bloois ( Zeeland )
(Daar ff verder zoeken )
Huib
|
| 04 feb 2021, 20:26 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Zal me niets verbazen dat dit een verzegellood is voor bv riet. Het zat dan vast met koperdraad. Zie jij ook gaten? Voor het rietdekken vroeger. Ik heb ook loden gevonden die hier wel iets van weg hebben. Op de betreffende locatie stond ooit een historische boerderij. Het kan ook voor leisteen of pannen zijn geweest.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 04 feb 2021, 20:42 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
|
| 04 feb 2021, 20:43 |
|
 |
|
alvon
|
er zijn geen gaten, er zit links boven op een deukje maar ik zie daar geen bevestiging in voor een draad. vindplaats is Boskoop, op een grasveldje waar tot 2 jaar geleden een schooltje met plat dak stond en dat heeft er jaren gestaan, bijvondsten waren resten van de sloop van het schooltje, stukken aluminium van de dakrand ed.
|
| 04 feb 2021, 23:15 |
|
 |
|
alvon
|
huib schreef: Waarschijnlijk het wapen van Bloois ( Zeeland )
(Daar ff verder zoeken )
Huib het wapen van Bloois mist de horizontale balk in het midden
|
| 04 feb 2021, 23:16 |
|
 |
|
huib
|
Als je om een wapentje met het dwarsbalkje zoekt, bied de gemeente Voorhout mogelijk aanknoop punten.
We hebben geen achterkant van jou loodje gezien , maar ik denk persoonlijk aan een honden penning waar het hangoogje vanaf mist mede gezien de afmetingen.
Huib
|
| 05 feb 2021, 10:59 |
|
 |
|
Hans1971
|
huib schreef: Als je om een wapentje met het dwarsbalkje zoekt, bied de gemeente Voorhout mogelijk aanknoop punten.
We hebben geen achterkant van jou loodje gezien , maar ik denk persoonlijk aan een honden penning waar het hangoogje vanaf mist mede gezien de afmetingen.
Huib Voorhout heeft naam mijn weten nooit een hondenpenning gehad. Wapen komt wel overeen.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 05 feb 2021, 17:05 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Loden honden penning zonder nummer???!!
|
| 05 feb 2021, 20:49 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|