|
|
Het is nu 03 maart 2026, 10:56
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Deel armband, datering Romeins-late middeleeuwen
| Auteur |
Bericht |
|
BBoonsto
|
 Deel armband, datering Romeins-late middeleeuwen
Materiaal:koperlegering Afmeting:67mm diameter/6x5 mm Gewicht:15,9 gram Beschrijving van het voorwerp: Het lijkt op een stuk armband,met een soort vlecht patroon,maar het kan natuurlijk van alles zijn. Een uiteinde is afgebroken,de andere kant lijkt intact. Bijvondsten vanaf 16e eeuws voornamelijk.,op een enkele 13e eeuws na. Iemand wellicht bekend hiermee? Alvast mijn dank weer, Groetjes Berry
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 apr 2022, 08:29 |
|
 |
|
Luukpeel
Geregistreerd: 27 jun 2019, 00:15 Berichten: 1657 Woonplaats: Zwitserland
|
 Re: Armband?
hij is erg grof getordeerd, anders zou ik zeggen romeins. Maar kan zo geen grove getordeerde armring/band vinden ben benieuwd 
|
| 28 apr 2022, 11:46 |
|
 |
|
BBoonsto
|
Luuk bedankt voor je reactie.. Ik zag wel wat grovere getordeerde sieraden van de late middeleeuwen, Ik hoop dat er mensen met kennis van zaken hier uitsluitsel over kunnen geven. Er zijn al prachtige vondsten van dit veldje gekomen,dus maak me gek. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 apr 2022, 15:49 |
|
 |
|
BBoonsto
|
Ik heb ondertussen wat grovere uitvoeringen kunnen vinden in de pas database.(zie foto’s) Daar zijn er een flink aantal omschreven. In de pan heb ik ze niet kunnen vinden. De meeste worden romeins benoemd,en een enkele vroeg middeleeuws. De gewichten,en afmetingen komen ook aardig overeen. Ook het eindstukje zie ik bij meerdere armbanden voorbij komen.
Ben benieuwd of er iemand toch wat over kan/wil zeggen.
Mijn dank alvast, Groetjes Berry
|
| 03 mei 2022, 21:15 |
|
 |
|
Niels1986
|
Mooie voorbeelden 
|
| 03 mei 2022, 21:32 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Armband? Deel armband, datering Romeins, of middeleeuws ?
Ik denk dat we deze wel door kunnen plaatsen naar middeleeuws, gezien de geschetste context?
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 27 aug 2023, 14:17 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Armband? Deel armband, datering Romeins, of middeleeuws ?
Topic is blijven hangen, wrsl omdat het zowel Romeins als vroeg- en laatmiddeleeuws kan zijn. Zo begrijp ik althans uit de commentaren hiervoor. Dit plaatje laat Romeins zien (Der römische Schmuck aus August und Kaiseraugust, Emilie Riha (Forschungen in August 10)). Maar misschien toch maar een knoop doorhakken? 
|
| 27 aug 2023, 15:43 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Deel armband, datering Romeins-late middeleeuwen
Ik stel voorlopig doorplaatsen naar periode late-middeleeuwen voor met de huidige titel...
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 27 aug 2023, 16:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Deel armband, datering Romeins-late middeleeuwen
Jij moet er ook verder mee, dus ik begrijp dat.
|
| 28 aug 2023, 21:46 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|