|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 14:50
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Michel7319
|
 Elektrolyse
Goedenavond allen,
Ik heb een vraag over elektrolyse. Er wordt hier en daar gesproken over het gebruik van RVS klemmetjes op het forum en bij de aankoop van sommige sets in de winkel worden ook RVS klemmen gebruikt.
Nu heb ik begrepen dat dit zeer onverstandig is, omdat deze combinatie zorgt voor de aanmaak van chromaten tijdens het proces, welke zeer slecht zijn voor de gezondheid en milieu, zowel in gasvorm als wat er in het water blijft zitten.
Hoe denken jullie hier over?
Vriendelijke groet, Michel
|
| 21 jul 2024, 19:36 |
|
 |
|
kwenie
|
 Re: Elektrolyse
ik gebruik gewoon ijzeren krokodillen klemmen. Ja ze roesten maar .......En vooral gebruik soda...... keukenzout (HCl) bevat chloor... daar maak ik mij persoonlijk meer druk om dan om de chromaten
|
| 22 jul 2024, 00:40 |
|
 |
|
Michel7319
|
Chloordampen zijn idd ook gevaarlijk en hebben gelijk effect. Maar chromaten zoals chroom 6 levert voor de lange termijn veel ellende op. En is er ook iets waar ik niet op zit te wachten. Ik weet niet of je de film Erin Brockovic kent? Met chroom 6 wil je niks te maken hebben, geloof me.
Maar goed, zijn hier mensen die kunnen verifiëren dat dit ook vrij komt tijdens het proces ivm RVS onderdelen?
|
| 22 jul 2024, 10:27 |
|
 |
|
zzoek
Moderator
|
Ik heb jarenlang als chemisch technoloog gewerkt in de galvano industrie. In vele electrolytische voorbehandeling en reinigingsprocessen maken we gebruik van 316 RVS anodes en kathodes in alkalisch milieu (zeg maar alles met natronloog, natriumcarbonaat). Die electrodes lossen niet op, ook niet bij gebruik van 100-en amperes, chroom6 is daar nooit een issue geweest.
Ik lees hieronder iets over keukenzout. Daar zou ik zelf van wegblijven als electrolyt voor je vondsten. Niet zozeer vanwege de chloorgassen (een kneep chlorix in je toilet levert meer chloorgas op) maar vanwege de langere termijn corrosieve eigenschappen van chlorides.
|
| 24 jul 2024, 21:02 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Ik maak gebruik van een ultrasoon, werkt perfect zonder al die chemicaliën.
Adri
|
| 25 jul 2024, 09:43 |
|
 |
|
speerpunt
|
Ultrasoon haalt zover ik weet geen corrosie weg. Ik werk met scalpels onder de microscoop 
|
| 25 jul 2024, 10:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|