Logo
Het is nu 03 maart 2026, 13:01

Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Wolvenkop (eind) decoratie, Borre stijl 850-950 
Auteur Bericht
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draken/wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl?)
Even naar voren halen voor nieuwe aandacht, met voorbeeld 'voor de vorm'...
https://thomaskamphuis.com/2021/03/20/e ... ierbeslag/

Een viking drinkhoorn uiteinde sierbeslag

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Gr,
Chris

03 sep 2024, 16:29
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draken/wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl?)
En het voorwerp uit dit topic even naar voren halen...

Afbeelding

Gr,
Chris

03 sep 2024, 16:31
Profiel

Antwoord met een citaat
Pfffffffffff ben ik blij dat ik niet geroepen heb Dierlijke Tapkraan :lo :lo :lo :lo :lo

Adri :07

03 sep 2024, 16:46
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Adri Pieck schreef:
Pfffffffffff ben ik blij dat ik niet geroepen heb Dierlijke Tapkraan :lo :lo :lo :lo :lo

goud de tapkraan :oooo :oooo :oooo :07

blijf een mooie kop :10

03 sep 2024, 19:50
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Was gewoon even naar voren halen, geen mogelijke dtm.
Staat er ook bij... 'voor de vorm'!
Sorry voor het misverstand, Adri. :03

Adri Pieck schreef:

Gr,
Chris

03 sep 2024, 20:08
Profiel

Antwoord met een citaat
Adri Pieck schreef:

Ah joh dat had ik gewoon even verwijderd :lol: :lol:

Ik heb al heel wat suggesties gekregen maar vermoed dat de ware toepassing een toevallige match moet worden. De periode twijfel ik geen seconde aan: vroege middeleeuwen.

De enige reden waarom ik blijf verduidelijken dat dit geen schenkende of vloeistof doorlatende functie kon hebben gehad is het eenvoudige feit dat het gemonteerd zit op een massief stuk ijzer. Ik heb geen universitaire opleiding gevolgd maar het lijkt me vrij aannemelijk deze conclusie te trekken :07

Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer oprecht alle hulp en suggesties en alle humor eromheen. Het wordt dat anders wanneer iemand m’n onderwerp volledig saboteert door de foto’s te verwijderen en er een “fuck you” voor in de plaats te zetten. Maar daarmee heeft dit personage zich andermaal bewezen. Niks nieuws opzich omdat dat geval niet veel meer doet dan inhoudsloos roepen. Keer op keer :lol: :lol:

Maar soit genoeg over die drol, laten we het gezellig houden :sd

Minelab Manticore

04 sep 2024, 16:46
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl)
Hoi George

een paar dagen geleden zag ik op een programma op BBC 2 op een opgraving ook zoiets

het leek op de hengsel van een emmer van ijzer, en op de uiteinde zat aan iedere kant een bronze dieren kop

100 procent Vikingtijd

mvg Bert

04 sep 2024, 17:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Bert!

Dankjewel :10 Een goede richting om te onderzoeken :sd

Minelab Manticore

04 sep 2024, 17:26
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
:?: Oud-Romeins handvat met leeuwenkop?
Zal wel niet, maar kwam het tegen en zie wat overeenkomst...
FF nieuw leven inblazen.

https://www.catawiki.com/nl/l/91172021

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Gr,
Chris

06 dec 2024, 12:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wolvenkop decoratie vroege middeleeuwen/Scandinavië (Borre stijl)
:10
Bertoninus schreef:
Hoi George

een paar dagen geleden zag ik op een programma op BBC 2 op een opgraving ook zoiets

het leek op de hengsel van een emmer van ijzer, en op de uiteinde zat aan iedere kant een bronze dieren kop

100 procent Vikingtijd

mvg Bert

Kan je nog ergens iets van een plaatje tevoorschijn toveren Bert?
Of is die uitzending nog ergens terug te zien?
Misschien kan ik er dan een plaatje uit pikken voor hier.

09 dec 2024, 16:13
Antwoord met een citaat
Hier nog een leuk plaatje, die rechtse heeft er qua uitstraling/uiterlijk wel wat van, alleen minder strak vorm gegeven.
Bron: Viking Age Uppåkra, B. Hårdh

14 dec 2024, 20:44

Antwoord met een citaat
Daar zijn we weer :07

Een tijdje terug las ik een interessant stukje over een soortgelijk voorwerp, dat geschreven is geweest door Harald Hrodberhtsson. Hierop contacteerde ik de beste man en hij schreef het volgende:

An object like this could have had several functions. It may have been the terminal of a (silver) necklace, although many examples of that type were made of silver and often gilded and usually show a higher level of craftmanship than this piece. Another possibility is that it was a fitting from a drinking horn. These often have a socket that widens toward the opening, which seems the case with your artifact as well. It might also have belonged to jewelry, for example a brooch with a three-dimensional wolf's head. A further option is that it was a fitting from another object such as a chest.

With the limited context available, it is hard to be certain about its exact function. What can be said with confidence is that the piece most likely dates to the Viking Age. A more precise estimate would be around 850-950, which fits in the Borre Style reflected in the artistic features of the wolf's head.

Voila, heel veel verder wat betreft de toepassing zijn we niet gekomen. Wel wat het dus allicht niet is geweest. Ik vermoed dat het een eindstukje van whatever geweest zal zijn, wat hijzelf ook min of meer suggereert. Wat ik wel erg fijn vind is de bevestiging van m'n vermoeden dat dit wolfje een Borre stijl impressie is. Meer hoef ik eigenlijk niet te weten :07

Minelab Manticore

25 nov 2025, 12:14
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Is het geen messenheft
Overigens een prachtige vondst radio :ls :ls :ls :ls
Ik vind het oo de foto moeilijk te zien
Gr marin

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook

25 nov 2025, 20:06
Profiel WWW
ERELID

Antwoord met een citaat
radiohead schreef:
Daar zijn we weer :07

Een tijdje terug las ik een interessant stukje over een soortgelijk voorwerp, dat geschreven is geweest door Harald Hrodberhtsson. Hierop contacteerde ik de beste man en hij schreef het volgende:

An object like this could have had several functions. It may have been the terminal of a (silver) necklace, although many examples of that type were made of silver and often gilded and usually show a higher level of craftmanship than this piece. Another possibility is that it was a fitting from a drinking horn. These often have a socket that widens toward the opening, which seems the case with your artifact as well. It might also have belonged to jewelry, for example a brooch with a three-dimensional wolf's head. A further option is that it was a fitting from another object such as a chest.

With the limited context available, it is hard to be certain about its exact function. What can be said with confidence is that the piece most likely dates to the Viking Age. A more precise estimate would be around 850-950, which fits in the Borre Style reflected in the artistic features of the wolf's head.

Voila, heel veel verder wat betreft de toepassing zijn we niet gekomen. Wel wat het dus allicht niet is geweest. Ik vermoed dat het een eindstukje van whatever geweest zal zijn, wat hijzelf ook min of meer suggereert. Wat ik wel erg fijn vind is de bevestiging van m'n vermoeden dat dit wolfje een Borre stijl impressie is. Meer hoef ik eigenlijk niet te weten :07

Mooi radiohead dat je in elk geval toch voldoende determinatie hebt gekregen van jouw toch heel speciale vondst! :goezo: :goezo: :goezo:
Wie wet komen we toch nog een iets afdoende gelijkends tegen. :06

27 nov 2025, 12:56
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wolvenkop (eind) decoratie, Borre stijl 850-950
Nog een link naar dat artikel wat bubba al aanhaalde: https://www.academia.edu/38574198/The_A ... =thumbnail

01 dec 2025, 13:30
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3