|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:01
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
1/ 4 Stuiver , Roermond, nntb
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 1/ 4 Stuiver , Roermond, nntb
Diameter: 21mm Gewicht (massa): Metaal: koper Een kleine 2 maanden geleden vond ik een klein muntschatje, bestaande uit 4 munten ( http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewt ... 4&t=128755). 2 zilveren munten (4 stuiver George d'Autrich/Karel V en 1/4 daalder Philippe de Montmorency/Karel V) en 2 koperen munten. Nu ben ik op zoek naar een determinatie van het kleinste koperen muntje, de grotere koperen munt, die vastzit aan die kleine, is wel heel erg vergaan. Ik wil deze vondst aanmelden bij PAN. Kan iemand me helpen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 28 aug 2025, 21:00 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
 Re: 2 koperen muntjes uit m'n muntschatje
Ik zit er al een tijd op " te broeden " maar kom er nog niet verder mee . Ik lees : MVNDENS , een afgeleide benaming van het woord munt in het Latijn. Nog geen match met dit opschrift. Helaas is er van verdere omschrift niets te herkennen. Rekenpenning ?
Grt , Pinpoint
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 30 aug 2025, 21:57 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
https://portable-antiquities.nl/pan/admin#/loginje moet je wel aanmelden  had de verkeerde link te pakken 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 30 aug 2025, 22:15 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Moet een stuiver zijn uit Roermond : RVREMVNDENS Hier zie je een voorbeeld KLIKGroeten rimidi 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 31 aug 2025, 11:07 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Er bestaat nog een kleinere fractie maar met iets afwijkend omschrift, misschien een variante daarvan...??? Groeten rimidi 
|
| 31 aug 2025, 11:43 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Dank Pinpoint en rimidi voor de moeite en deze uitstekende voorzet!
Zoals je al aangeeft rimidi, het is waarschijnlijk een kleinere fractie dan een hele stuiver. De hele stuiver is Ø25mm en dat haalt deze munt niet (ongeveer Ø21mm). Verder lijkt het een goede match met een Roermondse stuiver, de klauwen van de leeuw komen uit bij de letters MV en bij de D van RVREMVNDENS. De halve stuiver is Ø24mm en is ook te groot. Een kwart stuiver misschien? De onderste munt in jouw voorbeeld (3.) zou het kunnen zijn. Is dat een kwart stuiver?
|
| 31 aug 2025, 14:38 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Het voorbeeld (3) komt uit van der Chijs en hij is ook niet echt zeker van de denominatie. In zijn werk staat dit vanaf p. 80 (zie scan onder) Wel is het zo dat ik bij de stuivers meestal zilver zie staan en bij de lagere denominaties biljoen. Misschien is er recenter werk van Roermond in JMP maar dat moet ik nog nakijken... Beste groeten rimidi Edit : Niets in : H.E. van Gelder De munt te Roermond verschenen in de Beeldenaar nr.5 (1984) blz. 150-154.
|
| 31 aug 2025, 14:59 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Uit : Dr. N.J.E. de Meyer Le monnayage communal de Ruremunde (JMP) 47 (1960). Hij spreekt van kwart stuiver...maar legende is ook daar niet wat we hier kunnen lezen... Groeten rimidi 
|
| 31 aug 2025, 15:21 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Dank voor al dit uitzoekwerk rimidi!
Ik ging er van uit de het een koperen muntje betrof, dat beschermd werd door de munten eromheen. De letters die leesbaar zijn, zijn in veel betere conditie vergeleken met andere munten van dit veld (zwaar bemest over de jaren). Het zal inderdaad wel biljoen zijn. Misschien is het een 1/4 of zelfs misschien 1/8 stuiver (1/10 braspenning of duit)?
|
| 31 aug 2025, 21:33 |
|
 |
|
rimidi
|
 Re: 1/ 4 Stuiver , Roermond, nntb
Dag, In een poging om meer te weten te komen in verband met dit stuk ontving ik dit van J Benders : Citaat: ja, je hebt gelijk (in verband met de kleinere diameter t o v de stuiver) Er bestaan deelstukken van de stuiver (kwart en achtste genoemd) met een leeuw op de voorzijde en MONETA NOVA RVREMVND (in varianten). Mogelijk is hier sprake van een nog niet gepubliceerd stuk. Het probleem met de Roermondse muntslag is dat het werk van De Meyer is gedateerd. Actualisering zou wenselijk zijn. Een probleem is dat er nog de nodige onbenutte archivalia zijn, oftewel: actualisering is een majeure job. En daar hangt het op.
Niettemin zou het goed zijn als de vinder dit muntje goed liet conserveren. Dat zal gezien de kwaliteit en de aankoeking niet eenvoudig zijn, en zal professioneel moeten gebeuren. Misschien is er een mogelijkheid via Restaura. Beste groeten rimidi 
|
| 01 sep 2025, 11:08 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
 Re: 1/ 4 Stuiver , Roermond, nntb
Nogmaals dank rimidi!
Ik weet nog niet of ik iets aan deze munt wil laten doen, het is onderdeel van een muntschatje en dat heeft ook wel iets zo. De vraag is of deze twee munten steeds verder wegcorroderen of niet. Als dat het geval is moet er toch maar iets mee gebeuren. Het voordeel van behandeling zou zijn dat we waarschijnlijk ook het 4e muntje uit dit muntschatje zouden kunnen determineren. Ik kan trouwens aan dit 4e muntje zien dat er nog iets tegenaan heeft gezeten. Ik heb de omgeving van de vondst grondig doorgezocht maar kan niet overal scannen. Na volgend jaar waarschijnlijk wel, de boer vertelde me wat de toekomstige bestemming wordt.
|
| 03 sep 2025, 22:48 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|