|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:23
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Graag advies schoonmaken zilveren Keltje
| Auteur |
Bericht |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
 Graag advies schoonmaken zilveren Keltje
Afgelopen weekend dit zilveren keltje gevonden met zwarte koek erop. Wil hem graag gaan schoonmaken en zien wat eronder zit… Normaal ga ik aan de slag met vaseline en satéprikkertjes onder de microscoop, maar dit is zeer tijdrovend en eigenlijk weet ik niet goed waar te beginnen, mede omdat ik niet weet wat voor muntje het is. Zijkant geschraapt en lijkt van goed zilver te zijn. Mijn vraag: is de methode met ammoniak hier de weg om te bewandelen? Of wellicht iemand een andere tip? Hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft… Bij voorbaat dank. Groeten, Trash
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 09 sep 2025, 17:32 |
|
 |
|
Huzaar
|
 Re: Graag advies schoonmaken zilveren Keltje
Ik laat mijn aangekoekte munten een paar uur draaien in de Tumbler met heet water en een scheut Cillit Bang. De trommel is gevuld met rvs plaatjes. Deze kun je kopen maar ook gratis krijgen bij een bedrijf waar ze geperforeerde platen stanzen.
|
| 09 sep 2025, 17:43 |
|
 |
|
Trash
|
Huzaar schreef: Ik laat mijn aangekoekte munten een paar uur draaien in de Tumbler met heet water en een scheut Cillit Bang. De trommel is gevuld met rvs plaatjes. Deze kun je kopen maar ook gratis krijgen bij een bedrijf waar ze geperforeerde platen stanzen. Dank je Huzaar voor je reactie en advies, maar heb geen tumbler en ben eigenlijk op zoek naar meer minder rigoreuze wijze van schoonmaken. Maar in ieder geval bedankt! Groeten, Trash
|
| 09 sep 2025, 17:50 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
Gewoon in de ammoniak Cyril In een afgesloten potje , gewoon een half uurtje erin, deze zal zwart afgeven, herhaal dit tot een gewenst resultaat. Bij goed zilver kan het veel langer erin. kijk eerst kort om te kijken of deze niet gepatenteerd is. Heb zo honderden en honderden schoon gemaakt. Succes en gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 09 sep 2025, 18:28 |
|
 |
|
Trash
|
Top Chris, ik ga het eens proberen… Thanks! Groeten, Cyril
|
| 09 sep 2025, 18:40 |
|
 |
|
Trash
|
Het werkt inderdaad. Helaas is het muntje te slecht om er iets op te herkennen… Jammer, volgende keer beter hopelijk. Bedankt, houden we erin… Groeten, Trash
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 09 sep 2025, 20:50 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
|
| 09 sep 2025, 21:01 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Toch een leuke vondst jammer dat het toch veel geleden heeft goed gevonden Cyril grt A
|
| 09 sep 2025, 21:01 |
|
 |
|
Trash
|
Muntje gevonden in Normandië aan de kust.
Groeten, Cyril
|
| 09 sep 2025, 21:32 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
Trash schreef: Muntje gevonden in Normandië aan de kust.
Groeten, Cyril dan ben ik overvraagt Cyril, weer helemaal niet welke stammen dat zaten, wel van noord Frankrijk, daar heb ik honderden en honderden van gevonden gr Chris 
|
| 09 sep 2025, 23:40 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|