|
|
Het is nu 10 maart 2026, 21:04
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
Beslag achtig object met hoofdje zo lijkt
| Auteur |
Bericht |
|
Luukst
|
 Beslag achtig object met hoofdje zo lijkt
Materiaal: koperlegering
Afmeting:28 mm hoog 19 mm breed
Gewicht: 3.9 gram
Beschrijving van het voorwerp: vandaag het geluk gehad op een akkertje neergestreken te zijn met voor onze begrippen veel romeins / oud spul. Deze dag kan de de boeken in voor mij en mijn maat. Dit beslag achtige object zat ook bij de prijzen. Er lijkt een gezicht op te staan in verdikt relief. Kan iemand mij vertellen wat dit is?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 07 maart 2026, 20:23 |
|
 |
|
Luukst
|
 Re: Beslag achtig object met hoofdje zo lijkt
Durf hem nog even niet verder schoon te maken, excuus voor de ijzerresten 
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 07 maart 2026, 20:31 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11245 Woonplaats: Maastricht
|
Mooi ding! Groeten, Trash
|
| 07 maart 2026, 20:57 |
|
 |
|
Luukst
|
Dankje trash 
|
| 07 maart 2026, 21:40 |
|
 |
|
Kadan
|
Lijkt me een riemverdeler?
|
| 07 maart 2026, 22:20 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Lijkt mij ook zoiets, maar wel wat klein. Later maar eens op zoek naar een voorbeeld.
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 07 maart 2026, 23:41 |
|
 |
|
Jormungard
|
Lijkt mij Karolingisch beslag. Ooit zoiets gevonden. werd toen gedetermineerd als Karo beslag. Afmetingen zijn ongeveer hetzelfde.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 maart 2026, 00:26 |
|
 |
|
Luukst
|
Bedankt voor de input Dat lijkt wel een beetje in de buurt te komen..
|
| 08 maart 2026, 09:06 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Eerst de vondst behoedzaam opkuisen en dan zullen eventueel details naar voren komen. Ondertussen denk ik aan een riemverdelertje of een beslag. Gr, Roel.
|
| 08 maart 2026, 14:36 |
|
 |
|
Luukst
|
Dat ga ik doen Roel, bedankt.
|
| 08 maart 2026, 14:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Jormungard schreef: Lijkt mij Karolingisch beslag. Ooit zoiets gevonden. werd toen gedetermineerd als Karo beslag. Afmetingen zijn ongeveer hetzelfde. Mooie vergelijking! Heb je nog even de link naar dit topic van jou Jormungard?
|
| 08 maart 2026, 18:40 |
|
 |
|
Jormungard
|
Goede vraag Sicco...ooit een dtm hierop gekregen op het MBF...veel info is met het verdwijnen van dit forum verloren gegaan helaas...ook deze dtm. Ik baal daarvan, want veel dtm-s / vonsten van mij, stonden op dit forum .Maar zelf denk ik wel dat het getoonde voorwerp Karo-beslag is..
grt Aggy
|
| 09 maart 2026, 00:50 |
|
 |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2904 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
|
| 09 maart 2026, 01:25 |
|
 |
|
Kadan
|
Er zit jaar naar mijn bescheide mening wel een verschil in het door luuk geplaatste voorwerp en die van Jormungard. Die van Luuk bezit een oog constructie. En die van Jormungard niet. Ik wil toch graag een ander topic opgooien waarbij hetzelfde opgaat. viewtopic.php?f=996&t=130733
|
| 09 maart 2026, 07:57 |
|
 |
|
Luukst
|
@mnr gold, idd dat kopje heeft qua stijl wat weg van deze. @kadan, de gaatjes rondom doen wel vermoeden dat het iets anders is dan het voorbeeld idd.
|
| 09 maart 2026, 08:56 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Jormungard schreef: Goede vraag Sicco...ooit een dtm hierop gekregen op het MBF...veel info is met het verdwijnen van dit forum verloren gegaan helaas...ook deze dtm. Ik baal daarvan, want veel dtm-s / vonsten van mij, stonden op dit forum .Maar zelf denk ik wel dat het getoonde voorwerp Karo-beslag is..
grt Aggy Dit is uit mijn hart gegrepen. Er is heel veel info verloren gegaan toen. 
|
| 09 maart 2026, 12:16 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Kadan schreef: Er zit jaar naar mijn bescheide mening wel een verschil in het door luuk geplaatste voorwerp en die van Jormungard. Die van Luuk bezit een oog constructie. En die van Jormungard niet. Ik wil toch graag een ander topic opgooien waarbij hetzelfde opgaat. viewtopic.php?f=996&t=130733Luukst schreef: @mnr gold, idd dat kopje heeft qua stijl wat weg van deze. @kadan, de gaatjes rondom doen wel vermoeden dat het iets anders is dan het voorbeeld idd. Ik denk dat het in beide gevallen een riemverdeler betreft, maar dat de bevestiging anders is: Bij de vondst ijzeren pinnetje via de 4 oogjes, bij het aangehaalde voorbeeld met 4 aangegoten pinnetjes. Zie voor die verschillen deze vrij willekeurige beide tekeningen: 1e plaatje met losse pinnetjes, 2e met aangegoten. Wellicht kan dat wel wat te zeggen hebben over de periode? 
|
| 09 maart 2026, 12:20 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
En natuurlijk moeten we deze opsomming uit het artikel van W. Spoelder niet vergeten, type 13.  De meest rechts in de middelste rij komt sterk overeen met de vondst hier in dit topic. De andere staat er ook bij. Bron: Vreemde schepsels onder de loep genomen, beslagstukjes uit de periode 950 - 1200, W. Spoelder DDA 171, 172 & 173. Hij heeft het over doorgaans rivetopeningen (dus niet altijd). En noemt overigens ook nog de mogelijkheid van een boekbeslag. Om het in een kader te plaatsen, eronder nog even een overzicht van alle typen die Spoelder onderscheidt.
|
| 09 maart 2026, 13:21 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Voor wie dit artikel niet kent, en graag even verder leest, hierbij de inleiding, tot aan de bespreking van groep 1. Daarna worden de verschillende types besproken, dat zijn er 16. Zo lees je meteen wat over de datering.
|
| 10 maart 2026, 18:51 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|