Logo
Het is nu 18 maart 2026, 00:04

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Denier Utrecht 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Denier Utrecht
Diameter: 15 mm
Gewicht (massa): 0.3 gram
Metaal: Zilver

Gisteren gevonden een Denier van Utrecht, maar is het er nu een van Herman van Hoorne of van zijn opvolger Godfried van Rhenen. Wie heeft er uitsluitsel?

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

15 maart 2026, 16:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Denier Utrecht
Je ziet overigens nog snijsporen op de munt om deze te halveren.

16 maart 2026, 13:42
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik denk Herman van Horne 1150-1156 zie vd CHIJS plaat 5 nr 5

Adri

16 maart 2026, 15:51
Profiel

Antwoord met een citaat
Daar zit ik zelf ook het meest aan te denken hoor, maar bij Godfried heb je ook vgl exemplaren. Met name bij die onzekere.

16 maart 2026, 16:14
Profiel

Antwoord met een citaat
Dag,

Volgens de laatste toewijzingen is dit Koenraad van Zwaben,1076-1099, muntplaats Deventer.
Lit ref : P Ilisch, JMP 1997/8, nummer 1.31
Let wel : die met een parel aan het eind van de armen van het kruis worden toegewezen aan Burchard (van Lechsgemünd), bisschop van Utrecht, 1099-1112 en opvolgers (P Ilisch JMP 1997/8, nummer 1.32)

Beste groeten rimidi :03

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

16 maart 2026, 16:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Dag,

Bouke Jan van der Veen in De Beeldenaar, 'Middeleeuwse muntschat Schellinkhout', 2017/2, p.54-56

Groeten rimidi :03

16 maart 2026, 17:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Hallo Rimidi,
het verbaast me toch wel enigszins dat dit dan Koenraad van Zwaben zou moeten zijn. Als ik bij van der Chijs kijk zie ik het kruis met ster-vorm alleen bij Herman van Hoorn en Godfried van Rhenen voorkomen. Bij Koenraad zie je een heel ander kruis. Helaas is op mijn exemplaar maar weinig van het randschrift bewaard gebleven, waardoor er veel te raden overblijft. Alleen een grote punt is nog te zien lijkt het mij. Er is echter de laatste jaren zoveel op muntgebied veranderd en aangepast, dat ik de aangehaalde heren, die hun sporen wel hebben verdiend niet wil tegenspreken. Hartelijk dank voor je uitstekende determinatie. Met vrgr. Seeker

17 maart 2026, 10:48
Profiel

Antwoord met een citaat
@ Seeker,

Zend anders eens een PBtje aan Coinmaster(2) dan heb je bevestiging (of ontkenning)

17 maart 2026, 10:54
Profiel

Antwoord met een citaat
Seeker schreef:
Hallo Rimidi,
het verbaast me toch wel enigszins dat dit dan Koenraad van Zwaben zou moeten zijn. Als ik bij van der Chijs kijk zie ik het kruis met ster-vorm alleen bij Herman van Hoorn en Godfried van Rhenen voorkomen. Bij Koenraad zie je een heel ander kruis. Helaas is op mijn exemplaar maar weinig van het randschrift bewaard gebleven, waardoor er veel te raden overblijft. Alleen een grote punt is nog te zien lijkt het mij. Er is echter de laatste jaren zoveel op muntgebied veranderd en aangepast, dat ik de aangehaalde heren, die hun sporen wel hebben verdiend niet wil tegenspreken. Hartelijk dank voor je uitstekende determinatie. Met vrgr. Seeker

Ik heb dezelfde gedachte en twijfels dat het Koenraad van Zwaben zou moeten zijn maar wellicht is vd CHijs ook wel
achterhaald. :yh

Adri

17 maart 2026, 10:58
Profiel

Antwoord met een citaat
Dag,

In dat geval kan ik zeggen dat Peter Ilisch op type 1.30 CONADS en + DAVENTRIA(retrograde) kon lezen.
Op type 1.31 zoals voorgaande
Op type 1.31.1 +C...ON en + M...AD
En op type 1.32 zijn pseudolegendes waarneembaar (waardoor toewijzing aan opvolgers)

CONADS en +C...ON zijn beter te linken met Conrad dan met enig andere bisschop...

17 maart 2026, 11:07
Profiel

Antwoord met een citaat
Hallo Rimidi, ik denk, dat Coinmaster tot eenzelfde conclusie zal komen als jou. Hij zal zeker de moderne numismaten volgen. Ilisch en van der Veen zullen heel wat meer varianten hebben bestudeerd en onder ogen hebben gehad als van der Chijs indertijd. Voor de zekerheid zal ik hem echter eens een berichtje sturen om te horen wat hij er van denkt

17 maart 2026, 12:18
Profiel

Antwoord met een citaat
Dag allen,
Ik sluit me aan bij Rimidi hoor. Inderdaad is Van der Chijs behoorlijk verouderd/achterhaald.
Via PAN ben ik van plan om werk te maken van gestandaardiseerde referentietype beschrijvingen van middeleeuwse munten, zodat we niet meer Van der Chijs hoeven te gebruiken en gegevens actueel zijn. Wél zijn de tekeningen uit deze boeken heel waardevol om te gebruiken, maar daarvoor moeten eerst hoge resolutiescans worden gemaakt. Dit gaan we waarschijnlijk doen i.s.m. het Teylers Museum.

Dit munttype is dan inderdaad van bisschop Koenraad. Hieronder nog wat vergelijken.
Gefeliciteerd met je vondst en deze is natuurlijk heel welkom in PAN - alvast bedankt!

17 maart 2026, 20:57
Profiel

Antwoord met een citaat
En deze dus (het hoofd / de hoofdbedekking komt trouwens ook goed overeen).

17 maart 2026, 20:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]