Bezoekje aan een motte in het bos (D)
Weer in het Duitse land aan het werk momenteel. Helaas erg weinig tijd om erop uit te gaan nu, plus de hoek waar ik nu werk ligt net ietsie te ver van de echt goede stekken om zomaar even tussendoor te gaan.
Desalniettemin van de week even gereden naar een plaats waar een motte heeft gestaan in een groot bos. Heel even heeft het maar bestaan want het zou 1 a 2 jaar na opbouw alweer afgebroken zijn, in de eerste paar jaar van 1400.
Hoewel de bronnen geen specifieke datum vermelden, wordt er gezegd dat er na deze gebeurtenissen (lokale militaire campagnes) en vóór augustus 1404 een belegering van de burg plaatsvond door Dithmarscher boeren. Dit mislukte echter, de boerenleider raakte gewond door een geweerschot, zijn hoofd werd gespietst op een paal voor de burg en de overgebleven troepen begonnen aan een chaotische terugtocht. Dit is de enige concrete belegering van het complex die in de bronnen is vastgelegd.Goed, ik kon er maar een uurtje zoeken, maar zat op een bepaald moment met een ijzeren kogel in m'n hand. Met dit stukje uitleg in m'n achterhoofd vond ik het toch een erg leuk souvenirtje. Blijkbaar gebruikten men toen al vuurwapens daar, ik vermoed dat dat dan wel een haakbus-achtige geweest moet zijn. Zoiets had ik dus nog niet en is zeker een welkome aanwinst voor m'n verzameling middeleeuwse rariteiten

Ik doe het al jaren niet meer voor het blinkie blinkie gehalte, maar puur voor de belevingen
Gegroet!