Logo
Het is nu 03 maart 2026, 15:36

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Bezoekje aan een motte in het bos (D) 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Bezoekje aan een motte in het bos (D)
Weer in het Duitse land aan het werk momenteel. Helaas erg weinig tijd om erop uit te gaan nu, plus de hoek waar ik nu werk ligt net ietsie te ver van de echt goede stekken om zomaar even tussendoor te gaan.

Desalniettemin van de week even gereden naar een plaats waar een motte heeft gestaan in een groot bos. Heel even heeft het maar bestaan want het zou 1 a 2 jaar na opbouw alweer afgebroken zijn, in de eerste paar jaar van 1400.

Hoewel de bronnen geen specifieke datum vermelden, wordt er gezegd dat er na deze gebeurtenissen (lokale militaire campagnes) en vóór augustus 1404 een belegering van de burg plaatsvond door Dithmarscher boeren. Dit mislukte echter, de boerenleider raakte gewond door een geweerschot, zijn hoofd werd gespietst op een paal voor de burg en de overgebleven troepen begonnen aan een chaotische terugtocht. Dit is de enige concrete belegering van het complex die in de bronnen is vastgelegd.

Goed, ik kon er maar een uurtje zoeken, maar zat op een bepaald moment met een ijzeren kogel in m'n hand. Met dit stukje uitleg in m'n achterhoofd vond ik het toch een erg leuk souvenirtje. Blijkbaar gebruikten men toen al vuurwapens daar, ik vermoed dat dat dan wel een haakbus-achtige geweest moet zijn. Zoiets had ik dus nog niet en is zeker een welkome aanwinst voor m'n verzameling middeleeuwse rariteiten :07 Ik doe het al jaren niet meer voor het blinkie blinkie gehalte, maar puur voor de belevingen :tweehandjes:

Gegroet!

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Minelab Manticore

01 nov 2023, 20:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bezoekje aan een motte in het bos (D)
Cool, mooie vondst! :10 :ppp

Mooi verhaal.

Groeten, Trash :sd

01 nov 2023, 21:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Klopt. De meeste vondsten hebben een goed verhaal nodig om bijzonder te zijn. Vaak moet ik thuis spannende verhalen vertellen over het gevonden om (een beetje) support te krijgen voor m’n hobby. Zoals, deze spits is 5000 jaar geleden van een man geweest. Alles is vergaan en vergeten van zijn leven van toen. Behalve dit pijlpuntje (en mogelijk een paar genen)
Noodzakelijk, omdat het anders een hoop rommel is wat we mee naar huis nemen.

Koen

17 nov 2023, 12:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Ja zo ist koen.
Het moet goud zijn thuis zilver gaat ook wel.
Maar een gouden ring met naam ed die moet ook nog terug gebracht worden.
die is toch iemand kwijt pap.
De laatste daar stond gelukkig niks in he.
en toch is iemand die kwijt geweest pap.
ja maar ik heb hem gevonden en daar ging ik voor.

Geniet van je vondsten .
gr wim

18 nov 2023, 01:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]