Logo
Het is nu 04 maart 2026, 04:30

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
 Ijzeren bijl (?) uit Engeland 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Ijzeren bijl (?) uit Engeland
In Engeland hebben we contact gelegd met een boer die deze bijl (of iets anders) op het oog gevonden had.
Hij wil erg graag weten uit welke tijd deze stamt en wij konden hem niet helpen.
Iemand die deze kan determineren?
Materiaal is overduidelijk ijzer :07

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

05 nov 2008, 18:36
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ijzeren bijl (?) uit Engeland
een hellebaard?

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

05 nov 2008, 19:55
penningmeester

Antwoord met een citaat
volgens mij heeft lizzie gelijk wilhelm :06 .

gr.joppie.

05 nov 2008, 20:15
Profiel
Antwoord met een citaat
:shock: :shock: :wink: :lol:

05 nov 2008, 20:22
Antwoord met een citaat
Ik ga toch voor een bijl. Saxon of viking-tijd hoe zeg je dat :06 Dit was mijn eerste indruk.

Even gezocht in google : saxon bearded axe niet een 100% match maar zit er dicht bij.

05 nov 2008, 21:39
Antwoord met een citaat
Ik zag laatst een programma waar ze wapens testen uit de steen-, brons- en ijzertijd..hier kwam heel toevallig een hellebaard in voor..
het mist niet dat dit er één is..
Een datering durf ik niet te geven, is niet mijn ding..ze kwamen al voor in de vroege bronstijd (2100 VC)
alleen dan niet van ijzer uiteraard..

06 nov 2008, 00:31

Antwoord met een citaat
Hoi allemaal

Een hellebaard in de middeleeuwen,

Veel middeleeuwse wapens (bijl, zwaard, dolk) reikten niet hoog genoeg om een ernstige bedreiging voor een man te paard te vormen. Al in de dertiende eeuw worden stokwapens opgenomen in de algemene bewapening der voetsoldaten. Onder stokwapens worden de op lange houten stokken of schachten gemonteerde wapens verstaan, die hoofdzakelijk om te houwen worden gebruikt. Maar steken kan men er ook mee. Het bekendste stokwapen is de hellebaard. In de dertiende eeuw wordt gestreefd naar een gecombineerd houw- en stootwapen. Aanvankelijk is de strijdbijl nog in de hellebaard te herkennen. In de veertiende eeuw wordt een sterke haak aan de rugzijde geplaatst die er onder andere voor dient om ruiters van hun paard te trekken of hun wapenrustingen te doorboren. Hierdoor werden de voetsoldaten tot geduchte en in vele gevallen zelfs superieure tegenstanders van de ruiters. Bekend is de Guldensporenslag (1302) waarbij een Vlaams 'volksleger' bestaande uit voetvolk maar bewapend met hellebaarden een Frans ridderleger versloeg door hen met de hellebaarden van hun paarden te trekken en vervolgens af te slachten.

Dat de hellebaard een verschrikkelijk wapen is, blijkt wel uit beschrijvingen die melden dat "ros unde man diu beide" worden doorkliefd. De verwondingen van dit wapen zijn erg groot doordat een goed geoefende infanterist bij een flinke zwaai met de lange stok een behoorlijke kinetische energie opbouwt. Bij een treffen met bv. de bijlzijde zal deze vaak dwars door een harnas heengaan.

De hellebaard was een vast onderdeel van de bewaping van het voetvolk tot de opkomst van de eerste vuurwapens. Heden is het een sierwapen dat sommige regimenten bij parades nog bij zich dragen. Tegenwoordig maakt het nog deel uit van de uitrusting van de Zwitserse garde in Vaticaanstad.

Groet Bert

06 nov 2008, 10:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Hi Chris,
Eindelijk lijkt het erop dat er net zo'n bijl is gevonden als degeen ik vond in Nederland in de buurt van Houten.
Ik zelf had ook het idee van Vikingachtige bijl maar heb er nooit uitsluitsel over gekregen bij dezen mijn bijl.
Groet Ben.

13 nov 2008, 13:36
Profiel

Antwoord met een citaat
Benno schreef:
Hi Chris,
Eindelijk lijkt het erop dat er net zo'n bijl is gevonden als degeen ik vond in Nederland in de buurt van Houten.
Ik zelf had ook het idee van Vikingachtige bijl maar heb er nooit uitsluitsel over gekregen bij dezen mijn bijl.
Groet Ben.

Chris? ik heet wilhelm :07

Inderdaad, de gelijkenis is treffend!
We moeten dus op zoek naar een goede determinatie, ik kan een bevriend archeoloog eens vragen want hier op het forum zijn de meningen blijkbaar verdeeld...

14 nov 2008, 14:46
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Sorry Wilhelm,
hoe ik aan Chris kom is me een raadsel maar ik ben ook geen 25 meer. Maar inderdaad als jij een archeoloog in je kennissenking hebt kan hij ons misschien verder helpen. Waar ik de bijl vond is vanalles gevonden van Romeinse fibula's tot sceatta's en vele andere mooie dingetjes.
Groet ben.

14 nov 2008, 14:53
Profiel

Antwoord met een citaat
saxische werpbijl....zo ken ik deze.
Ik hoop het!...+/- 7e eeuws zou dat dan betekenen :ppp

ik hoop op uitsluitsel...ik kan nu niets hier...geen boeken ofwhatever.

Mvg Rich

14 nov 2008, 15:07
Profiel

Antwoord met een citaat
Dat zou heel mooi zijn Ambianii ik zal er eens een steel aan zetten en kijken of hij lekker werpt. Maar 1300 jaar oud ik kan het me bijna niet voorstellen.

14 nov 2008, 15:14
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik zou zeggen dat dit een strijdbijl is. Viking periode mag je hem wel plaatsen.
Waarom het dunne snijvlak? De reden is dat een bijl van ijzer is en dus zwaar. Deze bijl heeft een smal snijvlak zodat men er snelle slagbewegingen mee kon maken. Een zware bijl met een brede snijvlak kon men moeilijker hanteren om mee te vechten.

Erg mooie vondst :10 :10

Dagobert

14 nov 2008, 15:19

Antwoord met een citaat
deze vond ik nog.... "met een werpbijl kon men de tegenstander dodelijk treffen op een afstand van 3 à 4 meter"
Ik weet enkel de datering niet zeker...ik zoek verder.

Mvg Ambianii

14 nov 2008, 17:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Dit bijltype komt voor vanaf de (late)Karolingische tijd tot aan het eind van de elfde eeuw. Als je de afbeeldingen van het tapijt van Bayeux bekijkt (gemaakt net na 1066 en gaat over de verovering van Engeland) dan zie je dezelfde bijlen. Deze worden daar gebruikt voor het maken van de schepen, dus als timmermansbijl, maar ook als wapen. Hoewel de publicatie nog op zich laat wachten is er ook één gevonden tijdens de opgraving in Sint Oedenrode (waar ook die enorme gouden hanger met Griekse steen is gevonden) afkomstig uit een grachtvulling van het 10de 11de eeuwse kasteel. Dit maakt deze vondst wel bijzonder Wilhelm. Groeten Michel Hendriksen.

14 nov 2008, 20:18
Profiel
Antwoord met een citaat
en het blijft een intressant voorwerp..ik ben erg benieuwd wat voor ding het is :06
laat je door de leeftijd niet verrassen benno..hoewel ijzer in de grond vrij snel kan vergaan,kunnen ze onder bepaalde omstandigheden toch ook nog behoorlijk behouden blijven..

dat de meningen verdeeld zijn dat is uiteraard een goed ding..dit laat ons wat verder kijken dan de mening die we nog niet delen..en zo leer je altijd weer wat nieuws :10

26 nov 2008, 00:23
Antwoord met een citaat
Ik heb een kleine aanvulling op Metalmaster. Idd een bijl uit de scheepstimmerrij. De juiste nederlandse benaming is "schaafbijl". Ik heb het proberen te vertalen maar geen soelaas op internet.

Tot mijn spijt kan ik de bron niet vermelden. Ik las dit in een boek waarvan ik de naam vergeten ben en zag liggen bij de Slechte. Gelukkig hebben we een foto. Op de foto de bijl uit de elfde eeuw na chr. De bijlen werden gemaakt van de 4e eeuw na tot de 12e eeuw na zoals Metalmaster al aangaf. Wie weet kan je er verder mee.

(foto volgt)

18 jan 2009, 15:38
Antwoord met een citaat
het blijft een intressant ding..
de ellende met bijlen is dat ze al meer dan 2000 jaar gemaakt worden en zonder voorbeelden is het erg moeilijk..
ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst :10

het blijft hoe dan ook een zeer intressante vondst 8-)

19 jan 2009, 10:54

Antwoord met een citaat
Roman Iron Hewing Axe found in a Balkans Roman military camp. 100-300 A.D.

16 aug 2009, 09:18
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
of deze uit de viking tijd (ijzertijd) woodworking tools?

16 aug 2009, 09:28
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Bijlen zijn sowieso al een moeilijk materie om te determineren, maar dit model is zo moeilijk.

De frankische modellen van 6/7de eeuw lijken er ook wel op.
Ik plaats gewoon een plaatje, maar zeker is dit zeker niet.

Deze plaatjes komen uit de documentatie van erik Wassenaar :10

05 jun 2011, 13:11
Profiel

Antwoord met een citaat
XpSven schreef:
Bijlen zijn sowieso al een moeilijk materie om te determineren, maar dit model is zo moeilijk.

De frankische modellen van 6/7de eeuw lijken er ook wel op.
Ik plaats gewoon een plaatje, maar zeker is dit zeker niet.

Deze plaatjes komen uit de documentatie van erik Wassenaar :10

Hee XPSven,
Bedankt voor je bijdrage.
Bijlen zijn inderdaad moeilijk te dateren blijkt wel!

Misschien dat er ooit iemand opstaat die er een levenswerk van maakt ? :06

05 jun 2011, 13:21
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
ben momenteel bezig met bijlen samen te stellen per periode.
Vandaar dat ik even alle bijlen hier op het forum bekeek, die ik eventueel kon gebruiken. Maar dit zijn en blijven zeker moeilijke dingen, en m'n levenswerk zal ik er zeker niet van maken.
Maar gewoon wat samengestelde documentatie kan geen kwaad :10

05 jun 2011, 13:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]