|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:19
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Romeins pijpaarden beeldje
| Auteur |
Bericht |
|
mercurius
|
 Romeins pijpaarden beeldje
Bij deze de fotos van de voet van het romeins beeldje en een replica wat ik in het museum van Millau heb gekocht. Ik heb de voet van het originele beeldje in Millau gevonden tussen een grote partij terra sigillata. Groetjes Mercurius
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door mercurius op 21 aug 2009, 20:50, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 21 aug 2009, 20:12 |
|
 |
|
Defixio
|
 Re: Romeinse stort
Ik ga even spitten naar het voetje wat je plaatst. Dit zou maar zo een voetje kunnen zijn van een huisgoden/godinnen beeldje. De witte pijpaarde lijkt mijn vermoeden wel te sterken.
Het gekochte beeldje is Venus, die naakt uit de zee verrezen de natte haren uitwringt, een bekende voorstelling.
(check google als je geen boekje hebt)
|
| 21 aug 2009, 20:34 |
|
 |
|
Muta Abundantia
|
 Re: Romeinse stort/afgesplitst
afgesplitst en verplaatst
|
| 21 aug 2009, 20:45 |
|
 |
|
mercurius
|
 Re: Romeins pijpaarden beeldje
Bedankt voor je reactie Defectio, weer wat wijzer geworden. Groetjes Mercurius
|
| 21 aug 2009, 20:51 |
|
 |
|
Defixio
|
Ik kom hier even op terug...help het wel onthouden. 
|
| 22 aug 2009, 10:02 |
|
 |
|
Defixio
|
Mercurius, helaas heb ik in mijn boekjes geen vergelijkbare voet kunnen vinden. Nu moet ik zeggen dat ik alleen boekjes heb over provinciaal Romeins. Er is een goede kans dat je idd een voet van een Romeins huisgoden beeldje hebt gevonden dat plaatselijk is gemaakt. Over deze beeldjes het volgende :
Terracotta beeldjes spelen een rol in grafrituelen, in heiligdommen en huisaltaren in militaire als ook in burgerlijke context. De beeldjes werden soms meegegeven als grafgift Maar ook als offer gebruikt om een verzoek aan de goden kracht bij te zetten of om een god te bedanken voor het verhoren van een gebed. Deze beeldjes waren erg populair in de noorwestelijke provincies van het rijk. Er bestonden twee belangrijke centra's waar deze beeldjes werden gemaakt :Centraal Gallie en in het Rijn Moezelgebied het gebied rond Keulen en Trier. Typisch voor deze beeldjes zijn de kleur wit...gebakken van pijpaarde. Maar ook zijn ze bekend in rode oranje en bruine kleuren.
|
| 24 aug 2009, 19:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|